
Schoolweging
De schoolweging van De Sprenge Emst is 31,13 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere populatie (schoolweging 31.13) voldoet aan basisvaardigheden. De score ligt wel 0.4% lager dan vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding (4.94) in leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5% ligt, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 55.4%. Deze score past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.13) en weerspiegelt de inspanningen uit het schoolplan om talentontwikkeling te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 75% van de adviezen betreft VMBO-niveaus (50% VMBO-b/k). Slechts 12.5% havo-advies tegenover 16.1% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het volledig ontbreken van VWO-adviezen, terwijl dit landelijk 18.6% betreft. Dit patroon sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en beperkte differentiatiemogelijkheden door kleine groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sprenge Emst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden- (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (DIA). Daarin maken wij in de basis gebruik van de volgende DIA-toetsen. - DIASPEL - Spelling - DIATEKST - (Begrijpend) lezen - DIACIJFER - Rekenen Leerlingen maken vanaf groep 3 twee keer per jaar deze volgtoetsen. De zogenaamde M- en E- toetsen (Midden en Eind). Op deze manier wordt de ontwikkeling gedurende meerdere jaren in kaart gebracht. Voordelen Leerlingvolgsysteem Het LVS is er om elke leerling de meest passende vorm van onderwijs en hulp te bieden. Datgene wat uw kind nodig heeft. De leerkrachten houden het LVS goed bij en zo krijgen we samen maximaal inzicht in wat uw kind werkelijk nodig heeft. Zijn er zorgen? Dan bespreken onze leerkracht en interne begeleider samen met u welke ondersteuning nodig is. Bovendien werken we binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) nauw samen met Jeugdgezondheidszorg en het Schoolmaatschappelijk werk. Wanneer uw kind op vierjarige leeftijd bij ons op school komt krijgen wij, mits u daarvoor toestemming heeft gegeven, een overdrachtsformulier van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Resultaten van toetsen Nadat uw kind een toets heeft gemaakt worden de resultaten besproken. Hiervoor hanteren wij een aantal groeps- en leerlingbesprekingen. Per jaar zijn er daarnaast momenten ingepland voor consultaties met de orthopedagoge van het kenniscentrum Proo. Deze gesprekken worden gebruikt om een leerling casuïstiek rondom een leerling te bespreken, een observatie aan te vragen, verder onderzoek te doen of eventueel oudergesprekken te houden. Vanzelfsprekend nemen wij u als ouder hier in mee en houden we u op de hoogte van de resultaten van uw kind(eren).
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 25.6% boven advies (tegen 11.8% landelijk), wat duidt op betrouwbare advisering. Tegelijk blijft 74.4% binnen advies, zonder onderadvisering. Deze resultaten corresponderen met het beleid uit de schoolgids waar 'realistisch adviseren met oog voor doorstroomkansen' centraal staat.
Sociale ontwikkeling
Het klimaat van de school Wij werken graag in een vertrouwde en veilige omgeving. De beleidsmatige inzet en methodiek van 'KickFit!' en 'Breinhelden' helpt ons hierbij. We werken op een positieve en opbouwende manier samen met onze kinderen en ouders/verzorgers. We willen dat de kinderen met plezier onze school bezoeken. Samen hebben wij hiervoor regels en afspraken gemaakt. Deze zijn ‘kindvriendelijk’ en positief beschreven. ‘Je mag niet rennen in de gang’ wordt: ‘Onze gang is een wandelgebied’. Samen maken wij er zo een fijne school van. LEES MINDER
Veiligheid
Samenwerking
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van De Sprenge Emst voor sociale ontwikkeling?
De Sprenge Emst werkt met het programma KickFit! Dit programma helpt bij het creëren van een sociaal veilig klimaat en de begeleiding van kinderen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van fysieke oefeningen, sport en spel krijgen kinderen inzicht in gedrag en vormen ze samen een sterkere groep. De thema’s van KickFit! zijn: respect, focus, grenzen, vertrouwen, samenwerken, doorzetten, zelfstandigheid en zelfbeheersing. De trainingen worden gegeven door Bettie Bolderink en Erik Kruisselbrink, in aanwezigheid van de groepsleerkracht. Meer informatie over de trainers en thema’s is te vinden op www.bm-academie.nl.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Sprenge Emst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sprenge Emst gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Sprenge Emst??
De Sprenge Emst gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: KickFit!