
Schoolweging
De schoolweging van De Runde is 33,30 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.67% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.89%). Dit benadrukt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 61.67% een score voor het streefniveau die ruim boven de inspectienorm van 38.7% uitkomt (+59% relatieve overperformance). Dit reflecteert effectieve differentiatie in rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de combinatie van pragmatische en theoretische adviezen: 17.86% vmbo-(g)t en 17.86% havo, tegenover 7.14% vwo. Praktijkonderwijs (2 leerlingen, 2.5% van uitstroom) blijft beperkt. De adviezen zijn diverser dan gemiddeld in landelijke krimpgebieden, wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Runde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.86 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling leerlingen zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (Leerling in beeld van Cito) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Er is een zorgelijk hoog percentage leerlingen (30.3%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Mogelijke verklaringen zijn de hoge schoolweging en beperkte doorstroommogelijkheden in de regio. Positief is dat 66.67% op advies presteert, wat aansluit bij het intensieve monitoren van leerlingontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Burgerschap en integratie
Vertrouwen en respect
De Vreedzame school
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Mende voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool De Mende werkt met de Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. De school wil een school zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Als er zich toch pestincidenten voordoen, wordt er een glijdende schaal gehanteerd, van vroegtijdig ingrijpen tot schorsen of verwijderen van leerlingen. Er wordt structureel nagegaan of de doelen van De Vreedzame School wel gehaald worden, met behulp van evaluaties die de Vreedzame School beschikbaar stelt. Daarnaast wordt ook twee keer per jaar de Scol en de LeerlingScol (voor leerlingen van groep 7 en 8) afgenomen. Deze geven inzicht in de beleving van de sociale veiligheid van de leerlingen. Daarnaast wordt jaarlijks Burgerschap Meten (BSM) afgenomen in groep 7 en 8 en eens in de twee jaar wordt er een tevredenheidspeiling van DUO afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Mende om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Mende gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.