RK/PC Jenaplanschool Kristalla

De resultaten van RK/PC Jenaplanschool Kristalla in Emmen

Current section: resultaten
Houtweg 402
7823 Emmen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK/PC Jenaplanschool Kristalla, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past RK/PC Jenaplanschool Kristalla bij jullie?

Ontdek hoe goed RK/PC Jenaplanschool Kristalla bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen, inclusief Kristalla. Op RK/PC Jenaplanschool Kristalla streven we ernaar dit fundament voor al onze leerlingen te leggen, zodat zij goed voorbereid zijn op hun verdere schoolloopbaan. Een sterke basis is cruciaal voor toekomstig succes en zelfvertrouwen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Kristalla

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Het is ons doel dat zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau van RK/PC Jenaplanschool Kristalla. Wij zetten ons in om leerlingen te stimuleren en te begeleiden naar hun hoogst haalbare potentieel, passend bij onze Jenaplan visie op actief en zelfstandig leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK/PC Jenaplanschool Kristalla?

RK/PC Jenaplanschool Kristalla begeleidt leerlingen met zorgvuldige schooladviezen voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Ons advies omvat meer dan alleen toetsresultaten; het kijkt naar het complete kind, inclusief cognitieve vaardigheden, werkhouding, leerontwikkeling en sociaal-emotionele groei. Met jarenlange observatie en nauwe samenwerking met ouders, die wij zien als experts, stellen we een gefundeerd en realistisch advies op. Dit advies ondersteunt een passende vervolgstap in het onderwijs. Ons proces start in groep 7 met een richtinggevend advies, gebaseerd op methodeonafhankelijke toetsen zoals IEP-LVS, leerkrachtobservaties en de werkhouding van de leerling. In januari van groep 8 presenteren we een voorlopig schooladvies, waarna de IEP Doorstroomtoets in februari een objectieve meting van taal, rekenen en lezen biedt. Het definitieve advies, vastgesteld in maart, wordt gebruikt voor de aanmelding bij VO-scholen. Een warme overdracht met de nieuwe school garandeert een vlotte start. In februari 2025 deden 7 leerlingen van groep 8 de IEP Doorstroomtoets. Twee leerlingen scoorden VMBO BB/KB, één VMBO KB/TL, en vier VMBO TL/HAVO. Kristalla gaf drie leerlingen een VMBO KB/TL advies, twee een TL/HAVO advies, één een HAVO advies en één een VWO advies. Het schoolteam hield rekening met leerhouding, motivatie, werkstructuur en sociaal-emotionele ontwikkeling. Eén leerling met VWO-advies gaat naar Intermezzo, drie leerlingen kregen een hoger definitief advies dan het voorlopige advies. Eén leerling stroomt uit naar VSO vanwege specifieke ondersteuningsbehoeften. Leerlingen stromen uit naar Esdal College, Carmel College, Hondsrug College, Terra VO en VSO Renn4 de Atlas.

Grafiek

Grafiek laden...

Kristalla: Bevordering Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Jenaplanschool

Bij RK/PC Jenaplanschool Kristalla Emmen staat het welbevinden van elk kind centraal. Wij geloven dat een veilige, gezien en gewaardeerde omgeving de basis vormt voor effectief leren en persoonlijke groei. Daarom integreren we sociaal-emotionele ontwikkeling naadloos in ons Jenaplanonderwijs. Onze missie is om kinderen te stimuleren tot betrokkenheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Door het Jenaplanonderwijs leren onze leerlingen niet alleen individueel, maar ook met en van elkaar, wat essentieel is voor hun ontwikkeling tot sociale, veerkrachtige individuen. 'Samen het leven leren' is hierbij ons leidende principe. We streven naar een positief schoolklimaat waarin respect, samenwerking en zorg voor elkaar en de omgeving vooropstaan. Dit uit zich in diverse activiteiten zoals groepsgesprekken, klassenvergaderingen, gezamenlijke vieringen en stamgroepwerk, die bijdragen aan een sterke onderlinge verbinding. Elk kind krijgt bij Kristalla begeleiding die aansluit bij individuele talenten en onderwijsbehoeften. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van sociale vaardigheden of zelfregulatie, bieden we een gerichte aanpak. Onze ambitie is dat alle leerlingen van Kristalla uitgroeien tot zelfbewuste, sociale en betrokken personen, klaar om met vertrouwen en plezier hun plaats in de maatschappij van de toekomst in te nemen.

Welbevinden en Betrokkenheid

Veiligheid en Vertrouwen

Samenwerking en Samen Leren

Hoe bevordert Kristalla de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kristalla gebruikt het programma "Zie eens" om de sociale opbrengsten te monitoren, met focus op welbevinden en betrokkenheid. Bij afwijkende scores wordt extra aandacht besteed. "Zie eens" ondersteunt leerkrachten bij het creëren van een positieve groepsvorming en een veilige leeromgeving, cruciaal voor de onderlinge samenhang en begrip. Een leerkracht die stress, frustratie, angst of een gebrek aan motivatie herkent, kan effectief inspelen en zo de verbinding met leerlingen versterken, wat essentieel is voor passend onderwijs en optimale leerprestaties.

Welke methoden en registratievormen gebruikt Kristalla voor sociaal-emotionele ontwikkeling?

Kristalla zet diverse methoden en registratievormen in voor sociaal-emotionele ontwikkeling: Methoden voor sociaal-emotioneel leren: - Zie Eens (PCM) Registratievormen voor sociale opbrengsten: - Sociaal Emotionele Vragenlijst - Hart & Handen (IEP)

Wat zijn de kernwaarden die Kristalla hanteert voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden die RK/PC Jenaplanschool Kristalla hanteert voor sociale ontwikkeling zijn: - Welbevinden en Betrokkenheid: Essentieel voor een positieve leerervaring. - Veiligheid en Vertrouwen: De basis voor open communicatie en groei. - Samen: Samenwerken en leren van en met elkaar staat centraal.

Inspectierapport RK/PC Jenaplanschool Kristalla: Kwaliteit Beoordeeld

De RK/PC Jenaplanschool Kristalla in Emmen, gelegen aan de Houtweg 402, heeft in september 2021 een herstelonderzoek ondergaan van de Inspectie van het Onderwijs. Dit onderzoek volgde op een eerdere beoordeling 'Onvoldoende' in oktober 2020. De school kan nu trots melden dat de onderwijskwaliteit is verbeterd naar een 'Voldoende' niveau. Alle details over dit positieve resultaat zijn uitgebreid beschreven in het officiële inspectierapport, dat u kunt raadplegen voor een compleet beeld van de onderwijsontwikkeling.

Resultaten | RK/PC Jenaplanschool Kristalla in Emmen | [2025] Schoolregister