
Schoolweging
De schoolweging van Kristalla is 33,18 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
RK/PC Jenaplanschool Kristalla behaalt met 81,4% het fundamenteel niveau, onder de inspectienorm van 85%. Dit wijst op uitdagingen in basisvaardigheden bij een aanzienlijk deel van de leerlingen. De score ligt ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%), wat samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,18). De school zet in op gerichte taal- en rekeninterventies zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 30,4% behaald, iets onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit illustreert dat relatief weinig leerlingen de hogere onderwijsdoelen bereiken. De score toont een significant verschil met vergelijkbare scholen (49,2%), wat mogelijk verklaard wordt door de combinatie van een hoge schoolweging en beperkte doorstroommogelijkheden in de regio. De school profileert zich binnen het Jenaplanonderwijs op talentontwikkeling om deze kloof te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Als we naar de schooladviezen kijken, valt een sterke focus op theoretische doorstroom op: 25% havo/vwo-advies en 16,7% vwo-advies tegenover landelijk respectievelijk 10,9% en 18,6%. Tegelijkertijd springt het praktijkonderwijsadvies eruit met 7,1% (regio 1,0%), passend bij de complexe populatie. De school hanteert een kansrijk adviesbeleid waarbij 28,6% van de adviezen (4 van 14 leerlingen) naar boven is bijgesteld na de eindtoets, wat duidt op een zorgvuldige beoordeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kristalla | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om ervoor te zorgen dat al onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, maken we gebruik van een zorgvuldig leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar, in januari en juni, toetsen we de leerlingen met het IEP-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen helpen ons om de voortgang van elk kind op het gebied van rekenen, taal en lezen nauwkeurig te volgen. Na het afnemen van de toetsen analyseren we de resultaten grondig, zowel in teamverband als tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Dit zijn momenten waarop we bevestiging krijgen van onze verwachtingen en kunnen bijsturen waar nodig. De analyses van deze toetsen vormen het startpunt voor de volgende leerperiode. Op basis van de resultaten worden gerichte leerdoelen geformuleerd, waarbij leerlingen samen met hun leerkracht doelen stellen die passen bij hun eigen niveau en ontwikkelbehoeften. Hierdoor kunnen we elk kind op een gepersonaliseerde manier ondersteunen en begeleiden in hun leerproces. Daarnaast houden onze leerlingen een portfolio bij. In dit portfolio verzamelen zij werk en prestaties waar ze trots op zijn. Dit portfolio biedt niet alleen een overzicht van hun leerontwikkeling, maar ook een kans om hun succeservaringen te vieren en te delen. Het portfolio is een waardevol instrument dat zowel het leerproces als de persoonlijke groei van de leerlingen in beeld brengt. We vinden het belangrijk om ouders nauw te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind. Daarom bespreken we de resultaten van de toetsen en het portfolio niet alleen intern, maar ook met de ouders en het kind zelf. Deze gesprekken zijn essentieel om samen met ouders en kinderen te reflecteren op de behaalde resultaten en om de volgende stappen in de leerontwikkeling te bepalen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen op één lijn zit en dat de leerlingen de best mogelijke ondersteuning krijgen om hun doelen te bereiken. Met deze aanpak monitoren we de voortgang van onze leerlingen niet alleen op basis van cijfers, maar ook door middel van reflectie, trots en betrokkenheid, waardoor we hen optimaal kunnen begeleiden in hun leer- en groeiproces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Als we naar de grafiek kijken, valt op dat 21,4% van de oud-leerlingen onder het oorspronkelijke schooladvies presteert, wat bijna het dubbele is van het landelijk gemiddelde (11,8%). Een veeg teken, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Positief is dat 21,4% boven advies scoort, wat aansluit bij het intensieve mentorprogramma dat de school hanteert voor talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
We werken vanuit welbevinden van kinderen. Zonder een goed welbevinden, kan een kind niet optimaal leren. Daarnaast willen we dat kinderen betrokken zijn bij wat ze doen. Samen het leven leren vinden we erg belangrijk. Vandaar dat we op sociaal gebied veel inspelen op het samen zorg dragen voor alles om ons heen.
Welbevinden en Betrokkenheid
Veiligheid en Vertrouwen
Samen
Wat is de werkwijze van RK/PC Jenaplanschool Kristalla voor sociale ontwikkeling?
RK/PC Jenaplanschool Kristalla gebruikt het programma 'Zie eens' om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, waarbij gekeken wordt naar het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen. Indien de score afwijkt wil de school hier verder op inzoomen. De school werkt aan een positieve groepsvorming en een veilige leeromgeving, waarbij de lessen gericht zijn op het werken aan groepsvorming en het bieden van een veilige leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK/PC Jenaplanschool Kristalla om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK/PC Jenaplanschool Kristalla gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Hart & Handen (IEP) als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK/PC Jenaplanschool Kristalla?
RK/PC Jenaplanschool Kristalla gebruikt 'Zie Eens (PCM)' als methode voor sociaal-emotioneel leren.