
Schoolweging
De schoolweging van De Vlonder Emmen is 29,33 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,3% scoren bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau (landelijk: 95,9%), ver boven de inspectienorm van 85%. De school bewijst hiermee basisvaardigheden sterk te borgen, ondanks dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 57,8%), wat ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslag: 30,8% vmbo-(g)t en 23,1% vwo (versus 16,5% en 18,6% in Drenthe). Het hoge vwo-percentage valt op voor een school met deze schoolweging. Praktijkonderwijs komt met 1 leerling (0,12%) overeen met regionale tendensen. De adviesverdeling weerspiegelt zowel ambitie als realiteitszin.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlonder Emmen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.22 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit op wat onze leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24,1% presteert onder advies (significant hoger dan landelijke 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe achtergronden. Tegelijk scoort 13,8% boven advies - een positief signaal. De combinatie van hoge streefniveaus en deze doorstroomcijfers suggereert mogelijk een risico op overvraging bij sommige leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Voorspelbaarheid en veiligheid
Nemen van verantwoordelijkheid
Respectvolle omgang met elkaar
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vlonder voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Vlonder maakt gebruik van SCOL en neemt eens in de twee jaar een leerling- en ouderenquête af. De uitkomsten, observaties, meldingen en gesprekken met de leerlingenraad zijn leidend voor de ontwikkelacties. De school gebruikt de methode Kwink. Er is een coördinator aangesteld als vertrouwenspersoon. Schoolregels worden in samenwerking met de leerlingenraad opgesteld, leerlingen worden betrokken bij groepsregels. Er is een pestprotocol, aandacht voor de Gouden weken en er wordt aandacht besteed aan leren spelen. Deze activiteiten zijn samengevoegd in een omgangsvormen beleidsplan. SCOL-afname is structureel opgenomen in de halfjaarlijkse monitoring en groeps- en leerlingbesprekingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Vlonder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Vlonder gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vlonder?
Openbare Basisschool De Vlonder gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.