Basisschool Openbare Basisschool De Lisdodde in Emmen

Het team van Openbare Basisschool De Lisdodde in Emmen

Current section: team
Ganzenveld 85
7827 Emmen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Lisdodde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Lisdodde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Lisdodde bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Lisdodde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Lisdodde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Lisdodde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (34.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Lisdodde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.4%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Lisdodde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Vervanging van Leerkrachten op De Lisdodde: Een Soepele Overgang

Bij Openbare Basisschool De Lisdodde zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Onze school hanteert een zorgvuldig proces voor leerkrachtvervanging, waarbij we streven naar de best mogelijke oplossing voor onze leerlingen. Onze vervangingen worden bovenschools gecoördineerd, met een focus op het inzetten van bevoegde en ervaren invallers. We proberen zoveel mogelijk vaste gezichten in te zetten tijdens de afwezigheid van leerkrachten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit in de klas, wat essentieel is voor het welzijn en de leerontwikkeling van uw kind. Hoewel we ernaar streven om altijd een geschikte invaller te vinden, kan het voorkomen dat dit niet direct mogelijk is. In dergelijke uitzonderlijke gevallen zoekt de school naar alternatieve opvangmogelijkheden binnen de schoolomgeving. Ons bestuur heeft hiervoor het protocol 'Vervanging bij Ziekte' opgesteld, dat de procedures en richtlijnen helder uiteenzet. Dit protocol is inzichtelijk en opvraagbaar bij onze locatiedirecteur.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs de Lisdodde is een school met leerstofjaargroepen. We werken vooral met methodes en werkboeken, maar zetten ICT in ter ondersteuning van ons onderwijs. Zo hebben we Chromebooks en digitale schoolborden die het onderwijsaanbod verrijken. Het rekenonderwijs wordt vanaf groep 5 digitaal aangeboden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Extra Hulp voor Uw Kind op De Lisdodde

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Vakspecialist Taal
Vakspecialist Rekenen
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Interne Cultuur Coördinator (ICC)
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Lisdodde zetten wij ons in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze onderwijsassistenten bieden gerichte ondersteuning met verlengde instructies en individuele begeleiding, zodat elk kind de stof goed kan verwerken. Ze bereiden leerlingen ook voor op toekomstige lessen met pre-teaching. Daarnaast is er wekelijks een logopedist aanwezig die kinderen zowel tijdens als na schooltijd ondersteunt. Voor specifieke behoeften, zoals dyslexie, werken we samen met externe experts en het samenwerkingsverband om de beste resultaten te behalen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veiligheid en welzijn staan centraal op De Lisdodde. Ons schoolbrede veiligheidsbeleid en pestprotocol waarborgen een positieve omgang tussen leerlingen. De leerkrachten besteden veel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden in de klas. Bij signalen van sociale of emotionele uitdagingen, treedt de leerkracht direct op en wordt de intern begeleider ingeschakeld. Een open communicatie met ouders en verzorgers is hierbij essentieel voor een gezamenlijke aanpak.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Rust, structuur en duidelijkheid vormen de kern van ons onderwijs op De Lisdodde. Deze principes worden consequent toegepast door al onze leerkrachten om een effectieve leeromgeving te creëren. We evalueren continu hoe we deze pijlers kunnen versterken. Regelmatige overleggen zorgen ervoor dat we de werkhouding en taakaanpak van leerlingen nauwlettend volgen en waar nodig bijsturen. Hierdoor bieden we elk kind de ondersteuning die nodig is om succesvol te zijn.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Lisdodde stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Al onze leerkrachten zijn bevoegd om enthousiaste lessen bewegingsonderwijs te verzorgen. Deze lessen dragen bij aan een gezonde levensstijl en verbeteren de concentratie en algemene schoolprestaties van de kinderen.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

Wij vinden het belangrijk om nauw samen te werken met ouders en verzorgers op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging. De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten hierin, en we houden het gesprek gaande over de specifieke behoeften van elk kind. De Lisdodde beschikt over expertise met betrekking tot gezondheidsproblemen bij leerlingen. Indien nodig schakelen we externe deskundigen in, zoals ambulante begeleiders of specialisten vanuit het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, voor aanvullend advies en ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Multifunctioneel lokaal (techniek, handvaardigheid
Leesdodde (eigen bibliotheek)

Brede Ondersteuning op Maat voor Elk Kind bij De Lisdodde

Ontwikkelingsperspectief en Extra Begeleiding op Basisschool De Lisdodde

Bij Openbare Basisschool De Lisdodde geloven we in het bieden van passende ondersteuning aan elke leerling. Wanneer uw kind naast de reguliere basisondersteuning extra begeleiding nodig heeft, werken we nauw met u en onze onderwijsadviseurs samen aan een persoonlijk Ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit plan beschrijft de specifieke doelen en aanpak om uw kind optimaal te laten groeien. Voor een gedetailleerd overzicht van onze aanvullende ondersteuningsmogelijkheden en het beleid van OOE, kunt u terecht op hun website: https://www.oo-emmen.nl/documenten/#onderwijs. Toekomstgericht Onderwijs en Ontwikkeling: Innovatie bij De Lisdodde Onze school investeert continu in het afstemmen van het onderwijs op de unieke leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind. Dit schooljaar richten we ons opnieuw op de verdere ontwikkeling van wetenschap en techniek, ICT-vaardigheden en praktische vaardigheden. Met ons vernieuwde multifunctionele lokaal creëren we een inspirerende omgeving waarin deze vaardigheden optimaal tot bloei kunnen komen. We zetten ons ook in om het behalen van succeservaringen, het vergroten van leerplezier en het stimuleren van intrinsieke motivatie te bevorderen. Dit alles draagt bij aan de algehele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Schoolplan en Kwaliteitszorg op De Lisdodde Emmen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2025-2026?

Openbare Basisschool De Lisdodde hanteert een dynamisch 'Levend Schoolplan'. Dit plan wordt gedurende het schooljaar continu geëvalueerd en bijgesteld om de onderwijskwaliteit te optimaliseren. Het schoolplan is ter inzage beschikbaar op onze locatie. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op de volgende ontwikkelingsdoelen: * Integrale inzet van het multifunctionele lokaal in alle leerjaren. * Versterking van routines en circuits voor een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 6. * Optimalisatie van reken- en taalonderwijs in de groepen 3 tot en met 8, met een directe koppeling aan onze ambitiekaarten. * Verbetering en verankering van burgerschapsonderwijs voor alle groepen (1-8). * Effectieve instructie door de toepassing van de EDI-methode, met speciale aandacht voor vakmanschap. * Verbeterde communicatie en samenwerking met ouders, mede via de OOE-methode. * Promotie van actief burgerschap en sociale integratie. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie is een centraal thema, essentieel voor de ontwikkeling van kinderen tot betrokken en zelfstandige individuen. We bereiden hen voor op actieve deelname aan de maatschappij door het aanleren van meningsvorming, respect voor diversiteit en interculturele competenties. Kinderen leren over samenwerking, geschiedenis, democratie en milieubewustzijn, wat hen helpt een stevige basis te leggen voor hun toekomstige levenspad.

Hoe monitort De Lisdodde de voortgang van de schoolplan-doelen?

Ons 'Levend Schoolplan' wordt actief beheerd via een cyclisch proces (Plan-Do-Check-Act). De schoolplan-doelen worden jaarlijks geïntegreerd in de teamvergaderplanning, waardoor alle medewerkers betrokken zijn bij de realisatie. Tussentijdse evaluaties halverwege het schooljaar bieden inzicht in de voortgang en maken eventuele bijstellingen mogelijk. Afgeronde doelen worden gedocumenteerd in het rapport 'Verantwoording en dialoog'. Dit document beschrijft de resultaten van de ontwikkeldoelen. Werkgroepen, onder leiding van een coördinator, zijn verantwoordelijk voor het uitwerken van beleid en het monitoren van de voortgang in nauwe samenwerking met de directie en de interne begeleider. Dit zorgt voor een continue verbetercyclus en een effectieve implementatie van onze onderwijsambities.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Sterke Start bij De Lisdodde

Toelichting van de school

Sinds januari 2024 verrijkt Onderwijs en Opvang Emmen (OOE) het aanbod met voorschoolse en peuteropvanglocaties. We bouwen aan sterke samenwerkingen met diverse kinderopvangaanbieders, geïntegreerd in onze scholen, om zowel voorschoolse educatie als buitenschoolse opvang te garanderen. Een voorschoolse educatie biedt tal van voordelen voor de ontwikkeling van uw kind. Het stimuleert de cognitieve en sociale vaardigheden, creëert een gestructureerde leeromgeving en legt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière. Kinderen ontwikkelen hierdoor meer zelfvertrouwen en een positieve leerhouding. Investeren in vroegonderwijs is cruciaal voor een optimale ontwikkeling op lange termijn. Op onze voorscholen maken we gebruik van de bewezen Uk en Puk methode. Dit interactieve en speelse lesprogramma is speciaal ontworpen voor kinderen van 0 tot 6 jaar en sluit uitstekend aan bij kinderen met een Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) indicatie. Uk en Puk bevordert de taalontwikkeling, fijne motoriek en sociale interactie. De thematische aanpak, variërend van familie en vrienden tot seizoenen, feesten, dieren en gezonde voeding, prikkelt de nieuwsgierigheid en helpt kinderen de wereld om hen heen te begrijpen. Dit alles vindt plaats gedurende 16 uur per week in groepsvorm. Alle peuteropvanglocaties binnen OOE zijn VVE-gecertificeerd, en onze pedagogisch medewerkers zijn hiervoor gespecialiseerd opgeleid. De integratie van voorschoolse opvang, buitenschoolse opvang en basisonderwijs onder de paraplu van OOE faciliteert een naadloze overgang van opvang naar school. Deze nauwe samenwerking stelt ons in staat om uw kind te begeleiden vanaf de peuterfase tot aan het einde van de basisschoolperiode. De herkenning van thema's in groep 1, die aansluiten bij de voorschoolse ervaring, zorgt voor continuïteit in de leerlijn. Naarmate uw kind de leeftijd van vier jaar nadert, bieden we de mogelijkheid om alvast enkele keren mee te draaien in groep 1. Dit bevordert de gewenning en integratie. We organiseren gezamenlijke activiteiten met de basisschool, zoals vieringen rond Pasen en Kerstmis, en stimuleren gezamenlijk buitenspelen. Voor een soepele overgang wordt voorafgaand aan de plaatsing in groep 1 een persoonlijk gesprek gevoerd tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1. Dit waarborgt een veilige en vertrouwde start. Voor de buitenschoolse opvang (bso) bieden we kinderen na schooltijd een omgeving om te ontspannen, sociale contacten te leggen, deel te nemen aan diverse activiteiten en zich verder te ontwikkelen in interactie met leeftijdsgenoten. Kinderen worden actief betrokken bij het kiezen en voorbereiden van de bso-activiteiten, wat hun autonomie bevordert. Ons streven is de optimale ontwikkeling van elk kind. Daarom evalueren we onze aanpak regelmatig en passen we deze continu aan op de individuele behoeften van elk kind. De schoolleiding en opvangmanagement onderhouden frequente overleggen over de voortgang en kwaliteit van de opvang binnen onze scholen.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool De Lisdodde extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool De Lisdodde biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, inclusief voorschoolse educatie.

Ja, Openbare Basisschool De Lisdodde biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, inclusief voorschoolse educatie.

Voorschoolse en peuteropvang met VVE-programma

Met welke organisaties werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Lisdodde werkt nauw samen met eigen OOE-locaties en geselecteerde kinderopvangpartners voor het aanbod voor jonge kinderen.
Team | Openbare Basisschool De Lisdodde in Emmen | [2025] Schoolregister