Openbare Basisschool De Lisdodde
Ganzenveld 85
7827 SE Emmen

Schoolweging

Schoolweging
27.9
Spreiding
5.48

De schoolweging van De Lisdodde Emmen is 27,90 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,19% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%), wat past bij het in het schoolplan beschreven 'garantiemodel' voor basisvaardigheden. De focus op herhaalde toetsing en remediëring blijkt hier succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 60,04% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs dat de school sinds 2020 implementeert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,13%, wat aantoont dat De Lisdodde weliswaar goed presteert, maar nog potentie heeft voor verbetering bij de topvakken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeslachtig beeld: 37,25% vmbo-(g)t en 19,61% vwo (vs. 16,45% en 18,61% landelijk), maar tegelijk is er een opvallend aantal praktijkgerichte adviezen (1,96% praktijkonderwijs tegen 1,01% gemiddeld). Dit weerspiegelt de combinatie van een complexe leerlingenpopulatie en ambitieus beleid. De school meldt in haar ondersteuningsprofiel expliciet te investeren in ‘talentklassen’ voor hoogbegaafden naast praktijkstages.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Lisdodde EmmenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.4174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben. Vanaf het schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van de methode-onafhankelijke toetsen van 'Leerling in Beeld'. De pijlers van de toetsen welke wij afnemen zijn: In minder tijd, meer inzicht; Focus op groei, de leerling staat centraal. Door deze toetsen af te nemen hebben wij onze leerlingen goed in beeld en kunnen we de onderwijsbehoeften nog beter afstemmen op de individuele ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,9% van de leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Desondanks scoort de school hoog in ‘op advies’ (70,42%), mogelijk door het in het schoolplan genoemde ‘realistisch adviseringstraject’ met meerdere checkpoints. De relatief lage 12,68% boven advies suggereert behoudend adviseren, mogelijk ingegeven door de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

Samenwerking

Verantwoordelijkheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Lisdodde voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Lisdodde werkt met de sociaal emotionele methode: Gelukskoffer. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Zeven thema’s komen aan bod: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Onderzoek toont aan dat kinderen na de lessen een positiever zelfbeeld, meer zelfvertrouwen en een sterk verbeterde sociale omgang hebben. Daarnaast heeft Gelukskoffer een positief effect op de sfeer in de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Lisdodde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Lisdodde gebruikt Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Lisdodde?

Openbare Basisschool De Lisdodde gebruikt De Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.