Openbare Basisschool De Esdoorn
Buiskoolstraat 1
7814 RC Emmen

Schoolweging

Schoolweging
29.42
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Esdoorn Emmen is 29,42 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de schoolweging van 29,42.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, iets onder de inspectienorm van 47,1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Toch presteert de school beter dan vergelijkbare scholen in Emmen (44,1% vs. 38,2% gemiddeld).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 35,7% havo en 14,3% vwo (vs. 16,1% en 18,6% landelijk). Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, in contrast met regionale scholen waar dit 1,0% gemiddeld is. De combinatie vmbo-(g)t/havo (14,3%) benadrukt aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Esdoorn EmmenGemeente AmsterdamNederland
LIB165.85174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

84,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,7% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat aansluit bij de schoolspecifieke focus op 'kansrijke advisering' en doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

autonomie

relatie

competentie

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Esdoorn voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Esdoorn gebruikt de methode 'De Gelukskoffer' in groep 1 t/m 8. Twee keer per jaar wordt de sociale emotionele ontwikkeling (betrokkenheid en welbevinden) geobserveerd met behulp van het leerlingvolgsysteem SCOL. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen twee keer per jaar leerlingSCOL in. Leerkrachten analyseren de gegevens, gaan met hun groep of individuele leerlingen in gesprek en zetten indien wenselijk interventies in. Tevens wordt er een schoolanalyse gemaakt door de intern begeleider en locatiedirecteur. De uitkomsten worden besproken in het team en er worden indien wenselijk gerichte interventies ingezet op school, groeps- of leerlingniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Esdoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Esdoorn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Esdoorn?

Openbare Basisschool De Esdoorn gebruikt 'De Gelukskoffer' als methode voor sociaal-emotioneel leren.