Basisschool Openbare Basisschool Bargeres in Emmen

Het team van Openbare Basisschool Bargeres in Emmen

Current section: team
Mantingerbrink 203
7812 Emmen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Bargeres is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Bargeres. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Bargeres bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Bargeres bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Bargeres zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 50% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (50%)
Man (50%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Bargeres. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Bargeres werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (25%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (50%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Bargeres gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Professionele Lerarenvervanging op Basisschool Bargeres

Op Openbare Basisschool Bargeres garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Een bevoegde invaller neemt de lessen over, waarbij we streven naar een consistente pedagogische aanpak. De inzet van onze deskundige invallers wordt centraal geregeld om flexibiliteit en kwaliteit te waarborgen. We geven de voorkeur aan het inzetten van vertrouwde gezichten voor de leerlingen, wat bijdraagt aan een stabiele leeromgeving. Indien een vaste invaller niet beschikbaar is, mobiliseren we interne expertise of andere passende oplossingen binnen de school. Ons bestuur heeft een gedetailleerd protocol voor vervanging bij ziekte opgesteld, dat u kunt inzien bij de locatiedirecteur. Dit zorgt voor een transparante en effectieve aanpak van alle vervangingssituaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op Basisschool Bargeres

4

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist
Snappet Coördinator

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Bargeres zetten we ons volledig in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze toegewijde intern begeleider is drie dagen per week beschikbaar om leerlingen extra ondersteuning te bieden. Daarnaast staat onze logopedist vijf dagen per week klaar om te helpen bij spraak- en taalontwikkeling. Met twee leerkrachten als taalcoördinator en twee leerkrachten als rekencoördinator, en een speciale focus op het stimuleren van leerprestaties met onze Snappetcoördinator, bieden we een breed scala aan expertise. Onze Levelwerkcoördinator zorgt voor een gestructureerde aanpak van het leerproces, wat bijdraagt aan een optimale leerervaring voor elk kind.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij geloven in het belang van een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze intern begeleider is een vast aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Deze specialist biedt begeleiding en ondersteuning om een veilige en prettige leeromgeving te waarborgen, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor optimale resultaten besteden we veel aandacht aan gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleider, met een afgeronde opleiding tot Aandacht Functionaris, is gespecialiseerd in het signaleren en ondersteunen van leerlingen. Zij biedt gerichte begeleiding om leerlingen te helpen hun leerdoelen te bereiken en een positieve schoolervaring te hebben.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische ondersteuningsspecialisten hebben, integreren we beweging en gezonde leefstijl in ons dagelijkse onderwijs. Onze leerkrachten stimuleren actieve deelname aan alle schoolactiviteiten en bieden ruimte voor fysieke ontwikkeling binnen het lesprogramma.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Onze Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met externe professionals en ouders. Onze school zorgt voor een veilige omgeving waarin de individuele behoeften van leerlingen worden gerespecteerd en ondersteund, in samenwerking met de juiste deskundigen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Bargeres

Gedetailleerde Toelichting op Onze Ondersteuningsstructuur

Op Openbare Basisschool Bargeres geloven we in de kracht van individuele aandacht. Wanneer een leerling behoefte heeft aan extra ondersteuning naast de reguliere basisondersteuning, werken we nauw samen met ouders. In gezamenlijk overleg met u en onze onderwijsadviseur stellen wij een persoonlijk Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit OPP is een dynamisch plan dat flexibel wordt aangepast aan de specifieke leerbehoeften en groei van uw kind. Het biedt een gestructureerd kader om de voortgang te monitoren en de juiste begeleiding te garanderen, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Voor een diepgaand inzicht in de aanvullende onderwijsfaciliteiten en ondersteuningsmogelijkheden binnen ons samenwerkingsverband, verwijzen wij u graag naar de officiële ondersteuningsstructuur van OOE. U vindt hier alle relevante informatie: https://www.oo-emmen.nl/documenten/#onderwijs. Toekomstvisie: Specialisatie in Taalkundige Ontwikkeling Door onze versterkte samenwerking met de Tine Marcusschool en het Expertise Centrum voor Anderstaligen, richt Openbare Basisschool Bargeres zich steeds meer op het excelleren in taalkundige ontwikkeling. Deze specialisatie stelt ons in staat om kinderen met specifieke taalbehoeften, waaronder anderstalige nieuwkomers, optimale begeleiding te bieden en hun taalvaardigheid effectief te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan OBS Bargeres

Welke ambitieuze doelen bevat ons vierjarige schoolplan?

Ons schoolplan, opgesteld voor een periode van vier jaar, vormt de blauwdruk voor onze educatieve ambities. We analyseren zorgvuldig maatschappelijke ontwikkelingen en bepalen hoe we hier proactief op inspelen. Daarnaast integreren we inzichten uit tevredenheidspeilingen van ouders, leerlingen en het team, evenals bevindingen uit interne audits en inspectiebezoeken. De prestaties van voorgaande jaren worden geëvalueerd om onze doelen scherp te stellen en te verfijnen. Op basis van deze uitgebreide analyse formuleren we onze schoolbrede ambities en specifieke doelen, die vervolgens worden uitgewerkt in jaarplannen. Deze jaarplannen beschrijven concreet welke acties we ondernemen en hoe we deze uitvoeren om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. We monitoren de voortgang door methodetoetsen minstens tweemaal per jaar te analyseren op groeps- en schoolniveau. Meerdere teamvergaderingen per jaar staan in het teken van de voortgang van onze jaarplanambities en -doelen. Onze professionele ontwikkeling is nauw verbonden met deze plannen. Gezamenlijke scholingsmomenten verdiepen onze kennis over relevante thema's, terwijl individuele leerkrachten de kans krijgen zich verder te specialiseren voor optimale expertise. Voor het komende schooljaar focussen we op drie kerndoelen: - Versterking van thematisch onderwijs, met nadruk op burgerschap, inclusief teamontwikkeling. - Bevordering van eigenaarschap bij onze leerlingen. - Effectieve inzet van zowel interne als externe expertise.

Hoe realiseren wij onze schoolplan doelen middels een dynamisch proces?

Bij Openbare Basisschool Bargeres hanteren we een 'levend schoolplan'. Dit betekent dat we het plan continu bijwerken en aanvullen gedurende het schooljaar, zodat onze doelen levendig en actueel blijven. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd via een gestructureerde jaarvergaderplanning. We werken cyclisch volgens de Plan-Do-Check-Act methodiek, wat zorgt voor continue verbetering binnen onze school. Alle teamleden zijn actief betrokken bij de realisatie van onze doelen, die regelmatig worden besproken in teamvergaderingen. Halverwege het schooljaar vindt een grondige tussenevaluatie plaats. Hierin bespreken we de actuele stand van zaken en sturen we bij waar nodig om de gestelde doelen te behalen. Voltooide doelen worden overgezet naar het document 'Verantwoording en dialoog', dat een gedetailleerde inhoudelijke verantwoording biedt over de bereikte resultaten.

Optimale Start met Ons Programma voor Jonge Kinderen in Emmen

Toelichting van de school

Sinds januari 2024 verrijkt Onderwijs en Opvang Emmen (OOE) het onderwijsaanbod met voorschool- en peuteropvanglocaties. We onderhouden ook sterke samenwerkingsverbanden met diverse kinderopvangaanbieders, die zowel voorschoolse als buitenschoolse opvang verzorgen binnen onze schoolmuren. Een voorschool of peuteropvang biedt aanzienlijke voordelen voor de ontwikkeling van uw kind. Het stimuleert de algehele groei, verbetert sociale vaardigheden en creëert een gestructureerde leeromgeving die kinderen optimaal voorbereidt op de basisschool. Dit resulteert in een groter zelfvertrouwen, waarbij een vroege investering in educatie een cruciale basis legt voor toekomstig succes. Onze voorscholen en peuteropvang maken gebruik van de 'Uk en Puk' methode. Dit is een dynamisch en educatief programma, speciaal ontworpen voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. 'Uk en Puk' is uitermate geschikt voor kinderen met een Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) indicatie. De methode bevordert taalontwikkeling, motorische vaardigheden en sociale competenties. De thema's, variërend van familie en vrienden tot seizoenen, feestdagen, dieren, verkeer en voeding, zijn afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen. Door deze thematische aanpak worden kinderen aangemoedigd de wereld actief te verkennen en te begrijpen, gedurende 16 uur per week in een stimulerende groepsomgeving. Alle peuteropvanglocaties onder de vlag van OOE zijn officieel erkend als VVE-locaties. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers zijn hiervoor speciaal gecertificeerd. Doordat de voorschool, peuteropvang en buitenschoolse opvang nu geïntegreerd zijn binnen OOE, garanderen we een naadloze overgang van opvang naar basisonderwijs. Deze nauwe samenwerking stelt ons in staat om kinderen te begeleiden vanaf de peuterleeftijd tot het einde van hun basisschooltijd. Dit wordt al zichtbaar in groep 1, waar thema's aansluiten bij de ervaringen die peuters hebben opgedaan bij de voorschool of peuteropvang. Naarmate een peuter de leeftijd van 4 jaar nadert, bieden we de mogelijkheid om alvast enkele keren mee te draaien in groep 1. Dit helpt bij een geleidelijke wennen. We faciliteren gezamenlijke activiteiten met de school, zoals vieringen rond Pasen en Kerstmis, en stimuleren gezamenlijk buitenspelen. Voordat een peuter de overstap maakt naar groep 1, vindt er een persoonlijk gesprek plaats tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1. Dit om een veilige en vertrouwde overgang te waarborgen. Voor de buitenschoolse opvang (BSO) geldt dat elk kind na schooltijd de ruimte krijgt om te ontspannen, nieuwe vriendschappen te sluiten en deel te nemen aan boeiende activiteiten. We moedigen kinderen actief aan om mee te beslissen over en deel te nemen aan de voorbereiding van de BSO-activiteiten. Ons streven is de optimale ontwikkeling van elk kind. Daarom evalueren we onze aanpak regelmatig en passen we deze aan op de individuele behoeften van elk kind. De locatiedirecteur van de school en de locatiemanager van de opvang voeren periodiek overleg over de voortgang en kwaliteit van de opvang binnen onze scholen.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Bargeres extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang, ontworpen om een solide basis te leggen voor hun verdere educatieve reis.

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang, ontworpen om een solide basis te leggen voor hun verdere educatieve reis.

Ontdek Onze VVE-Peuteropvang: Een Sterke Start

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Openbare Basisschool Bargeres werkt nauw samen met Voorschool Bargeres om een doorlopende en kwalitatieve leerervaring te garanderen, van de vroege kinderjaren tot en met het basisonderwijs.

Openbare Basisschool Bargeres werkt nauw samen met Voorschool Bargeres om een doorlopende en kwalitatieve leerervaring te garanderen, van de vroege kinderjaren tot en met het basisonderwijs.

Team | Openbare Basisschool Bargeres in Emmen | [2025] Schoolregister