
Schoolweging
De schoolweging van De Bargeres is 33,50 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
85,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, exact gelijk aan de landelijke norm. Opvallend is dat de school dit niveau consistent haalt ondanks fluctuerende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 33,5) hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 33,3% vmbo-k advies (regio 9,17%) maar ook 16,7% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is de volledige afwezigheid van havo/vwo-adviezen, terwijl 5 leerlingen (vergelijkingsniveau 18,61%) naar vwo uitstromen. Dit suggereert een voorzichtige advisering met latere doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bargeres | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.88 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van o.a. Snappet op verschillende vakgebieden en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO leerling in beeld) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. Geen enkel kind zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). De 20% die boven presteert, benadrukt de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Veiligheid
Welbevinden en geluk
Eigenaarschap
Wat is de aanpak van Openbare Basisschool Bargeres voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De sociale-emotionele ontwikkeling (betrokkenheid en welbevinden) wordt jaarlijks geobserveerd met behulp van het leerlingvolgsysteem SCOL. Leerkrachten vullen de SCOL vragenlijst in over leerlingen van groep 3 tot en met 8 om de veiligheidsbeleving van de leerlingen in kaart te brengen. Leerkrachten analyseren de gegevens, bespreken deze met de groep of individuele leerlingen en zetten indien nodig interventies in. De intern begeleider en directeur maken een schoolanalyse. De resultaten worden in het team besproken en er worden, indien nodig, gerichte interventies ingezet op school-, groeps- of leerlingniveau. Kinderen van groep 7 en 8 vullen tevens de leerling SCOL in.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Bargeres om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Bargeres gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Bargeres?
Openbare Basisschool Bargeres gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Gouden weken en 'de Bargeres methode'.