
De resultaten van Openbare Basisschool Bargeres in Emmen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Bargeres, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Bargeres bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Bargeres bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze kerncompetenties worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat Openbare Basisschool Bargeres streeft naar een solide basis voor al haar leerlingen. De resultaten tonen aan dat 89.8% van onze leerlingen het fundamentele niveau heeft behaald, wat aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit resultaat overtreft ook de vergelijkingsscore van 93.4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te ontwikkelen dan de basisvaardigheden. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Op Openbare Basisschool Bargeres heeft 41.7% van de leerlingen het streefniveau behaald. Hoewel dit onder de vergelijkingsscore van 48.5% valt, ligt het boven de specifieke signaleringswaarde van 36.3% voor onze school. We blijven ons inzetten om deze prestaties verder te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Bargeres?
Het schooladvies voor groep 8 leerlingen op Openbare Basisschool Bargeres wordt zorgvuldig samengesteld. Sinds schooljaar 2023-2024 vindt er in februari een doorstroomtoets plaats. Dit om de ontwikkeling van leerlingen gedurende groep 8 beter te volgen. De school gebruikt de Leerling in Beeld Doorstroomtoets van CITO. Er is één aanmeldweek voor middelbare scholen, wat alle leerlingen gelijke kansen geeft op een plek die past bij hun schooladvies. Het proces omvat een voorlopig advies in groep 7, gebaseerd op CITO-resultaten vanaf groep 6 via de Plaatsingswijzer. In groep 8 wordt een voorlopig advies opgesteld tussen 10 en 31 januari. Na de doorstroomtoets in de eerste twee weken van februari volgt uiterlijk 15 maart de uitslag. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart verstrekt. Indien de toetsresultaten hoger uitvallen dan het schooladvies, kan het definitieve advies worden aangepast, tenzij dit tegen de belangen van de leerling ingaat. Aanmelding bij de middelbare school vindt plaats tussen 25 en 31 maart. De uitstroom van leerlingen van Openbare Basisschool Bargeres in het afgelopen jaar was als volgt verdeeld: 4 leerlingen naar VMBO basis (BB), 5 naar VMBO basis/kader (BB/KB), 1 naar VMBO kader (KB), 1 naar VMBO theoretische leerweg (TL), 2 naar VMBO TL/HAVO, 1 naar HAVO, en 1 leerling naar VWO. Dit geeft een indicatie van de doorstroommogelijkheden na dit basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Bargeres: Samen Groeien
Op Openbare Basisschool Bargeres investeren we in de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij leren leerlingen essentiële vaardigheden voor succesvolle interacties en maatschappelijke participatie. Denk aan effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfstandig opereren. Deze sociale competenties bevorderen een positief en veilig schoolklimaat, wat direct bijdraagt aan betere leerresultaten en de vorming van betrokken burgers. Onze school omarmt de diversiteit binnen onze leerlingenpopulatie. Volgens onze visie “Met oog voor de wereld!” stemmen we ons beleid af op de unieke behoeften van iedere leerling en de schoolgemeenschap. Zo creëren we een omgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.
Veiligheid voorop: Een geborgen omgeving voor elke leerling
Welbevinden en geluk: Het creëren van een positieve schoolervaring
Eigenaarschap: Kinderen stimuleren zelf verantwoordelijkheid te nemen
Hoe bevordert Openbare Basisschool Bargeres de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Jaarlijks monitoren we de sociale en emotionele ontwikkeling, oftewel betrokkenheid en welbevinden, met het geavanceerde leerlingvolgsysteem Leerling In Beeld (LLIB). Om de ervaren veiligheid te garanderen, vullen onze leerkrachten twee keer per jaar de LLIB-vragenlijst in voor de leerlingen in de groepen 3 tot en met 8. Deze analyses stellen leerkrachten in staat om direct met de groep of individuele leerlingen in gesprek te gaan en indien nodig gerichte interventies te starten. De intern begeleider en directeur voeren tevens een schoolbrede analyse uit. De bevindingen worden gedeeld met het team, waarna we op basis van de uitkomsten effectieve interventies inzetten op school-, groeps- of individueel niveau. Leerlingen uit groep 7 en 8 vullen bovendien zelf de LLIB-vragenlijst in, wat waardevolle inzichten oplevert.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool Bargeres voor het meten van sociale opbrengsten?
Openbare Basisschool Bargeres zet de volgende registratievormen in om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen: * Leerling in Beeld
- Leerling in Beeld
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast bij Basisschool Bargeres?
Op Openbare Basisschool Bargeres maken we gebruik van de volgende bewezen methodes voor sociaal-emotioneel leren: * Gouden weken * 'de Bargeres methode'
- Gouden weken
- 'de Bargeres methode'
Inspectierapport Openbare Basisschool Bargeres: Kwaliteit en Resultaten
De onderwijsinspectie heeft op 24 maart 2025 een diepgaand kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij Openbare Basisschool Bargeres in Emmen. Dit onderzoek werd ingeleid door geconstateerde risico's in de onderwijsresultaten in september 2024, die nader zijn besproken met het schoolbestuur. Een kwaliteitsonderzoek toetst of de geboden onderwijskwaliteit voldoet aan de wettelijke normen. Het resulteert in een eindoordeel over de schoolprestaties en kan leiden tot intensiever toezicht. De inspectie beoordeelt hierbij specifieke standaarden die essentieel zijn voor het eindoordeel, zoals de ontwikkeling en begeleiding van leerlingen, pedagogisch-didactisch handelen, veiligheid en de behaalde onderwijsresultaten. Voor een completer beeld zijn ook standaarden op het gebied van sturing, kwaliteitszorg en ambitie geëvalueerd. Dit omvat de schoolvisie, de kwaliteitscultuur en de evaluatieprocessen. Daarnaast is extra aandacht besteed aan de basisvaardigheden (OP0), gezien het cruciale belang hiervan voor de leerlingontwikkeling. De inspectie geeft vooralsnog geen definitief oordeel over deze specifieke standaard. Het eindoordeel van dit onderzoek is dat Openbare Basisschool Bargeres een 'Voldoende' prestatie levert. De onderzochte kernstandaarden, met uitzondering van de basisvaardigheden die nog nader worden geëvalueerd, worden als 'Voldoende' beoordeeld. Dit bevestigt de solide basis van het onderwijs op onze school.