
Schoolweging
De schoolweging van De Diedeldoorn is 31,62 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,6% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt dat de basiskwaliteit van taal en rekenen op orde is, zelfs in een dalende leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gevraagde 43,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Het verschil met vergelijkbare scholen is beperkt (55,4% vs. 53,8%), wat aansluit bij de brede schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslag: 34,8% havo en 8,7% vwo (samen 43,5%) tegenover 4,35% praktijkonderwijs. Dit wijst op sterke differentiatie – én een brede leerlingenpopulatie. Het aandeel praktijkonderwijs ligt ruim boven het regionale gemiddelde van 1,01%, wat past bij de relatief complexe schoolweging. Toch is de focus duidelijk op de theoretische route: 56,5% van de adviezen ligt op vmbo-(g)t niveau of hoger.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Diedeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.62 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. In januari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse-instrument voor de resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 8,7% tegen 11,81% landelijk. Dit suggereert dat adviezen zorgvuldig aansluiten bij mogelijkheden. Dat 73,9% op advies presteert, onderstreept de realistische inschatting. De combinatie met relatief hoge referentieniveaus laat zien dat potentieel effectief wordt benut.
Sociale ontwikkeling
De Diedeldoorn is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders/verzorgers en leerkrachten samen leven, leren en werken. Respectvol omgaan met elkaar vinden we van groot belang. Het pedagogisch handelen van de medewerkers bepaalt de mate waarin kinderen zich veilig, ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige ontspannen sfeer waarin de kinderen worden gezien, op een positieve wijze worden aangesproken en zich op hun gemak voelen in de groep. De driehoek ouder - kind - school/opvang vinden we van groot belang om samen met ouders/verzorgers te bepalen wat het beste is voor hun kind. LEES MINDER
Relatie
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Diedeldoorn voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Diedeldoorn gebruikt de methode "Zien" als leerlingvolgsysteem. In de groepen 3 t/m 8 wordt de observatielijst jaarlijks ingevuld rond november. In de groepen 6 t/m 8 wordt door de leerlingen zelf een individuele vragenlijst ingevuld. Voor de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van de observatielijsten van Bosos. Naar aanleiding van analyse van de gegevens en de eigen waarneming en observaties van de leerkrachten wordt voortdurend aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het programma KiVa wordt gebruikt om te werken aan de sociale vaardigheden in de groep en bij individuele kinderen. Wanneer er een extra impuls nodig is in de groep om deze tot een eenheid te maken wordt de "Rots en water training" ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Diedeldoorn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Diedeldoorn gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Diedeldoorn?
Kindcentrum de Diedeldoorn gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.