Kardinaal Alfrinkschool

Het team van Kardinaal Alfrinkschool in Emmen

Current section: team
Geuzingerbrink 74
7812 Emmen

Zie hier hoe het team van Kardinaal Alfrinkschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kardinaal Alfrinkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kardinaal Alfrinkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Kardinaal Alfrinkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kardinaal Alfrinkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kardinaal Alfrinkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kardinaal Alfrinkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kardinaal Alfrinkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Kardinaal Alfrinkschool

De Kardinaal Alfrinkschool garandeert continuïteit in kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof zetten we primair in op de inzet van ervaren invalkrachten via SLIM Personeelsbemiddeling, mits beschikbaar. Indien een externe professional niet direct inzetbaar is, schakelen we intern over. Dit kan door een ambulante leerkracht in te zetten of door een collega te vragen om extra ondersteuning te bieden. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderwijsverstoringen en het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor al onze leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne en externe vervanging niet mogelijk is, worden leerlingen tijdelijk opgevangen door een onderwijsassistent onder supervisie van een bevoegde leerkracht. Dit geldt voor maximaal één dag om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Bij aanhoudende afwezigheid, waarbij vervanging voor de tweede dag niet geregeld kan worden, zullen leerlingen maximaal één dag thuis moeten blijven. Om te voorkomen dat dezelfde groep leerlingen langdurig thuis zit, hanteren we een roulatiesysteem met thuisonderwijs. Elke groep zal om de beurt een dag thuis zijn, terwijl de overige leerkrachten de groepen op school overnemen. Dit zorgt voor een eerlijke verdeling en minimaliseert de impact op de leerontwikkeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsverdeling nieuwe schooljaar:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Kardinaal Alfrinkschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de Kardinaal Alfrinkschool zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Onze gespecialiseerde remedial teacher biedt individuele begeleiding aan leerlingen met specifieke leeruitdagingen op het gebied van taal, lezen of rekenen. Daarnaast ondersteunt deze specialist leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Door middel van een gestructureerd protocol, het Sidi, identificeren we welke leerlingen gebaat zijn bij extra aandacht, zodat zij hun potentieel volledig kunnen benutten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Kanjertraining Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Kanjertraining Leerkrachten

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Vrijwel al onze leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining, onze bewezen methode voor het bevorderen van respectvolle omgang en het tegengaan van pesten. Vanaf groep 1 leren leerlingen de 'Kanjertaal', wat zorgt voor een positieve en veilige sfeer. In het schooljaar 2024/2025 verdiepen alle leerkrachten hun kennis met een opfriscursus, om de sociaal-emotionele begeleiding continu te optimaliseren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ons Onderwijs Ondersteunings Team

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Binnen de Kardinaal Alfrinkschool is het Onderwijs Ondersteunings Team (OOT) gevestigd, een multidisciplinair team met expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Het OOT, bestaande uit gedragsspecialisten, orthopedagogen en specialisten voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, biedt snelle en effectieve ondersteuning. Met toestemming van de ouders schakelen we hun expertise direct in om leerlingen optimaal te begeleiden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Praktische Hulp

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Oefentherapeut

Toelichting van de school:

Om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren, is er wekelijks een logopedist en een oefentherapeut aanwezig op school. Deze professionals bieden gespecialiseerde hulp bij spraakproblemen of ter verbetering van de grove en fijne motoriek. Leerlingen kunnen via de intern begeleider worden aangemeld voor deze waardevolle ondersteuning op school.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Ondersteunende Diensten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de juiste externe kanalen of onze intern begeleider voor advies en doorverwijzing.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op de Kardinaal Alfrinkschool

Ons Passend Onderwijs Beleid Uitgelegd

De Kardinaal Alfrinkschool werkt nauw samen binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02. Dit verband omvat alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen en Borger-Odoorn. Ons doel is om ervoor te zorgen dat elke leerling binnen dit samenwerkingsverband volledig kan participeren en de best mogelijke educatie ontvangt. Het onderwijs op onze school is zodanig ingericht dat het aansluit bij de individuele capaciteiten van elke leerling. Dit bieden we als basisondersteuning aan. Indien de basisondersteuning niet volstaat, gaan we in gesprek met u als ouder of verzorger. Samen bespreken we de specifieke behoeften, de mogelijkheden binnen onze school en eventuele alternatieve oplossingen. Onze school staat er niet alleen voor. We kunnen een beroep doen op gespecialiseerde expertise om de ondersteuningsbehoefte van uw kind nauwkeurig in kaart te brengen. De intern begeleider speelt hierin een cruciale rol. Binnen onze schoolbesturen zijn expertiseteams beschikbaar om te assisteren. Tevens kunnen we via het samenwerkingsverband ondersteuning aanvragen bij het regionaal expertise centrum (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten van diverse onderwijsvormen en zorgpartners uit de regio. In samenspraak met ouders wordt bepaald welke vervolgstap het meest bevorderlijk is voor de ontwikkeling van uw kind. Soms is extra ondersteuning buiten de reguliere school noodzakelijk. Extra ondersteuning kan geboden worden binnen het speciaal onderwijs. Binnen ons samenwerkingsverband zijn er scholen gespecialiseerd in het bieden van intensieve begeleiding aan leerlingen. Denk hierbij aan De Toermalijn en De Catamaran in Emmen, die speciaal basisonderwijs aanbieden, en De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool voor speciaal onderwijs. Deze scholen beschikken over leerkrachten met specifieke kennis, ervaring en de benodigde tijd om leerlingen intensief te begeleiden. Daarnaast werken er deskundigen, zoals orthopedagogen of psychologen, ter ondersteuning van de leerkrachten. De klassen zijn hier vaak kleiner dan op reguliere basisscholen. Plaatsing vereist een toelaatbaarheidsverklaring (TLV), die door de basisschool wordt aangevraagd conform wettelijke bepalingen. Voor meer informatie over het samenwerkingsverband kunt u terecht op www.swv2202.nl. Uiteraard kan onze intern begeleider u ook van gedetailleerde informatie voorzien. Voor het schooljaar 2022/2023 hebben we de begeleiding voor hoog- en meerbegaafde leerlingen opgezet. Dit initiatief zetten we de komende jaren voort en zullen we verder optimaliseren. Dankzij ons geavanceerde leerlingvolgsysteem kunnen leerkrachten de voortgang van elk kind nog beter monitoren en de individuele ondersteuningsbehoeften nauwkeuriger identificeren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op de Kardinaal Alfrinkschool

Wat zijn de kernambities van het schooljaarplan 2024/2025 voor de Kardinaal Alfrinkschool?

Onze school heeft in het schooljaarplan 2024/2025 ambitieuze doelen gesteld, waarvan de meeste succesvol zijn gerealiseerd of waarvoor de basis is gelegd. Op het gebied van onderwijs streven we naar de implementatie en borging van vernieuwende beleidsplannen voor basisvaardigheden in taal, spelling, rekenen en wiskunde. De conceptplannen hiervoor zijn gereed en worden in het volgende schooljaar definitief vastgesteld. We zetten vol in op het verbeteren van 'bewegend leren' in alle groepen, wat bijdraagt aan verhoogd leerplezier en betere kennisopname. Collegiale consultatie wordt gestimuleerd om ons onderwijsaanbod continu te versterken, met een start dit jaar en een vervolg in 2025/2026. De zelfstandigheid en het eigenaarschap van onze leerlingen staan centraal. Dit bevorderen we door de leerlijn van planbord naar weektaak te optimaliseren en door kritische evaluaties van dag- en weektaken. Volgend schooljaar introduceren we een nieuw planbord in de onderbouw. Talentontwikkeling krijgt extra aandacht met diverse buitenschoolse activiteiten op het gebied van techniek en inspirerende gastlessen. In schooljaar 2025/2026 breiden we dit aanbod uit met sport en culturele activiteiten, zowel tijdens als na schooltijd. Daarnaast focussen we op het verbeteren van didactische vaardigheden, met specifieke aandacht voor differentiatie en effectieve controle van begrip. Regelmatige klassenbezoeken door IB'ers en directie ondersteunen dit proces, en de samenwerking met Leeruniek zal dit verder verdiepen. Voor ons personeel is er dit jaar geïnvesteerd in werkplezier en teambuilding, wat heeft geleid tot een hechter team en een positieve werksfeer. Op organisatorisch vlak hebben we de samenwerking met externe partners versterkt en de zichtbaarheid van onze school vergroot via de wijkkrant en een succesvolle Fancy Paasfair. Dit resulteerde in een toename van rondleidingen en aanmeldingen, zelfs de start van een tweede voorschool. Voor het schooljaar 2025/2026 liggen de plannen klaar om ons onderwijs verder te optimaliseren en een stimulerende leeromgeving te bieden. Prioriteiten zijn onder meer het verbeteren van didactisch handelen, het versterken van basisvaardigheden, het uitbreiden van bewegend leren, het bevorderen van leerling-eigenaarschap, en het implementeren van de Kanjertraining voor alle medewerkers. Ook wordt er ingezet op collegiale consultatie en een breed aanbod van talentontwikkeling in sport, cultuur en techniek/ICT. Het 50-jarig jubileum van de school wordt groots gevierd met veel aandacht voor de buurt.

Op welke wijze borgt de Kardinaal Alfrinkschool de continue verbetering van onderwijskwaliteit?

Binnen onze onderwijsstichting hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) als leidraad voor alle kwaliteitsverbeteringen. Deze cyclus garandeert een systematische en continue aandacht voor de kwaliteit van ons onderwijs en onze opvoedkundige processen. De cyclus omvat vijf cruciale stappen: het plannen van de juiste acties ('Doen we de goede dingen?'), de uitvoering daarvan ('Doen we de dingen goed?'), het meten van de resultaten ('Hoe weten we dat?'), het verzamelen van feedback van anderen ('Vinden anderen dat ook?') en het ondernemen van actie op basis van deze inzichten ('Wat doen we met die wetenschap?'). Jaarlijks stellen we een SchoolJaarPlan op, waarin de specifieke doelstellingen voor dat schooljaar worden vastgelegd, gebaseerd op ons overkoepelende SchoolPlan (2019-2023). Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de voortgang en resultaten in een gedetailleerd SchoolJaarVerslag, waarmee we de cyclus van kwaliteitsverbetering continueren.

Ontdek Onze Voorschool: Spelenderwijs Leren van 2,5 tot 4 Jaar

Toelichting van de school

De Kardinaal Alfrinkschool in Emmen biedt een stimulerende voorschool voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Hier ontwikkelen peuters zich op een speelse manier in een veilige en rijke omgeving, omringd door leeftijdsgenootjes. Doordat onze voorschool onderdeel is van de basisschool, ervaren kinderen een soepele overgang naar groep 1. Ze raken vertrouwd met de school, de omgeving en onze pedagogisch medewerkers, wat de drempel verlaagt. Een doorlopende ontwikkelingslijn wordt gewaarborgd door nauwe samenwerking binnen onze school. Spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Het is hun manier om te leren, te ontdekken en zich te uiten. Een rustige, ongedwongen sfeer is cruciaal om kinderen de ruimte te geven voor spel en groei. Door deel te nemen aan groepsactiviteiten ontwikkelen peuters razendsnel belangrijke sociale vaardigheden. Kinderen die spelervaring opdoen op onze voorschool, beginnen met meer zelfvertrouwen aan hun basisschoolcarrière. Met behulp van het VVE-programma Uk & Puk bieden we gestructureerde activiteiten die de brede ontwikkeling van peuters stimuleren. Naast taalontwikkeling besteden we aandacht aan rekenvaardigheden, motoriek, sociale vaardigheden en het aanleren van normen en waarden. Voor meer informatie over onze voorschool of om uw kind in te schrijven, kunt u contact opnemen met de school via mark.woltman@primenius.nl. U kunt ook terecht bij Tamariki via hun website www.tamariki.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt de Kardinaal Alfrinkschool specifieke programma's voor peuters?

Ja, de Kardinaal Alfrinkschool biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en een soepele overgang naar de basisschool.

Ja, de Kardinaal Alfrinkschool biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en een soepele overgang naar de basisschool.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt de Kardinaal Alfrinkschool samen voor de voorschool?

De Kardinaal Alfrinkschool werkt nauw samen met Tamariki om een kwalitatieve voorschoolse educatie te garanderen.

De Kardinaal Alfrinkschool werkt nauw samen met Tamariki om een kwalitatieve voorschoolse educatie te garanderen.

Team | Kardinaal Alfrinkschool in Emmen | [2025] Schoolregister