
Schoolweging
De schoolweging van Kardinaal Alfrink Emmen is 30,33 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op praktisch-theoretische doorstroom: 21,05% vmbo-(g)t/havo en 13,16% havo. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), terwijl vwo-adviezen (2,63%) duidelijk onder het landelijk gemiddelde (18,61%) liggen. Dit weerspiegelt mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kardinaal Alfrink Emmen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.98 | 172.18 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school hebben wij de opdracht om leerlingen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Om kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. In januari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Vanaf het schooljaar 2023/2024 zullen we hiervoor gebruik maken van de nieuwe toetsen van Cito (Leerling in Beeld) of Iep. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de leerresultaten. Dat leerkrachten hierbij reflecteren op zichzelf vinden wij een vereiste.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20,83% van de leerlingen presteert onder hun advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desalniettemin scoort 66,67% op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve begeleiding die de school beschrijft in haar ondersteuningsprofiel. De hoge spreiding in schoolweging (5,34) kan hierbij een rol spelen.
Sociale ontwikkeling
Ieder mens is op zoek naar verbondenheid. En waar je mee verbonden bent, beschadig je niet. Samenwerken vanuit relationele verbondenheid ontstaat daar waar een leerkracht zichzelf laat zien en de kinderen ook die mogelijkheid krijgen. Uit verbonden relaties spreekt wederzijds respect en vertrouwen. De gedachte is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar. Door samen te werken wordt sociaal inzicht groter en ook persoonsvorming is erbij gebaat. Omdat ons onderwijs een afgeleide is van het dagelijkse leven, zijn wij er dan ook op gericht om kinderen te leren zichzelf te kunnen redden in situaties die er toe doen. Met kinderen werken betekent dus niet dat ze alleen maar antwoorden hoeven te geven maar dat ze ook het antwoord zijn. De leerkracht is bepalend hoe hoog de betrokkenheid is en dat meten we af aan de kwaliteit van de interventies die de leerkracht pleegt. Binnen onze school zijn we beschikbaar voor elkaar en we geven ruimte en vertrouwen aan iedereen waar verantwoordelijkheid voor genomen kan worden. De mate van geven van autonomie verhoogt de betrokkenheid. LEES MINDER
Veiligheid
Relatie
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van de Kardinaal Alfrinkschool voor sociale ontwikkeling?
De Kardinaal Alfrinkschool volgt kinderen op sociaal-emotioneel gebied met het instrument 'KanVAS' vanuit de Kanjertraining. Binnen dit instrument wordt ook de sociale veiligheidsbeleving van kinderen gemeten. Daarnaast worden kinderen, waar nodig, in kleine groepjes getraind in sociale vaardigheden met behulp van de Kanjermethode. Om kinderen meer autonomie te geven en te werken vanuit verbondenheid, is in 2019 een traject gevolgd om meer vanuit Pedagogisch Tact te gaan werken. Binnen de stichting zijn gedragsspecialisten werkzaam die indien nodig op school worden ingezet. Ernstige gevallen van pesten of bedreigingen worden gemeld in het incidentenregistratiesysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Kardinaal Alfrinkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kardinaal Alfrinkschool gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Kardinaal Alfrinkschool?
De Kardinaal Alfrinkschool gebruikt Kanjertrainingen en Pedagogische Tact via CPC voor sociaal-emotioneel leren.