
Het team van Kindcentrum St. Joseph in Emmeloord
Current section: teamZie hier hoe het team van Kindcentrum St. Joseph is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum St. Joseph. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Kindcentrum St. Joseph bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum St. Joseph bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Kindcentrum St. Joseph zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum St. Joseph. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Kindcentrum St. Joseph werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum St. Joseph gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging op Kindcentrum St. Joseph: Flexibele Teams voor Continuïteit
Bij Kindcentrum St. Joseph garanderen we optimale continuïteit van het onderwijs door een innovatieve aanpak van personeelsvervanging. Wij werken met hechte miniteams, waarbij leerkrachten en ondersteuners nauw samenwerken. Deze teams zijn gekoppeld aan twee of drie leerjaren, wat zorgt voor efficiënte taakverdeling en directe ondersteuning. Onze lerarenondersteuners zijn een cruciale schakel. Zij versterken de miniteams op vaste dagdelen, wat extra handen biedt tijdens belangrijke instructiemomenten. Hoewel ze aan een vast team verbonden zijn, kunnen ze ook flexibel ingezet worden in andere groepen wanneer de behoefte daar ligt. Dit stelt ons in staat om hulp te bieden waar die het meest nodig is, zelfs als een vast team een activiteit heeft zoals muziekles. Op woensdagen bundelen al onze medewerkers hun krachten voor collegiale consultatie en gerichte ondersteuning van kleinere groepen leerlingen. Dit bevordert kennisdeling en versterkt de kwaliteit van ons onderwijs. Door deze gestructureerde samenwerking minimaliseren we de impact van ziekteverzuim, zodat leerlingen altijd een bekend en vertrouwd gezicht voor de klas hebben. Ons team wordt verrijkt met diverse vakmensen, zoals een toegewijde conciërge, een gespecialiseerde muziekdocent en een docent Chinees. Bovendien werken we samen met gepassioneerde vrijwilligers die hun expertise delen op gebieden als textiel, houtbewerking en koken. Deze brede inzet van talenten zorgt voor een rijke leeromgeving. Door ons onderwijs anders te organiseren en de unieke talenten van onze medewerkers optimaal te benutten, anticiperen we effectief op het lerarentekort. Het resultaat is niet alleen een stabiele onderwijsomgeving, maar ook een leerproces waarin kinderen profiteren van de diversiteit aan kennis en vaardigheden binnen ons team. Voor langdurige vervangingen schakelen we de expertise van HRM bij Aves in. Hoewel het lerarentekort een uitdaging blijft, zetten wij alles op alles om de best mogelijke vervanging te realiseren en de hoge onderwijskwaliteit te handhaven.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Het is bekende taal binnen ons kindcentrum. ‘Geïntegreerd en betekenisvol’ en ‘perspectief nemen’. Want worden kennis en vaardigheden geïntegreerd, in samenhang, aangeboden? Dan krijgt het pas betekenis voor kinderen. Dan is leren logisch. Gert Biesta noemt kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming als drie doeldomeinen van onderwijs. Het werken en denken vanuit perspectieven maakt dat deze drie doeldomeinen geïntegreerd en dus betekenisvol worden voor kinderen. Eigenlijk zeggen we hiermee: kinderen leren geen ‘geschiedenis’. Maar ze leren historisch te denken. In samenhang. Ze leren dat gebeurtenissen een oorsprong hebben in de tijd. Kennis is dus een samenhangend geheel. En dat geldt ook voor socialisatie en persoonsvorming. Vanuit het denken in perspectieven leren kinderen zich te verhouden tot zichzelf, de ander en de wereld. Bovendien leren kinderen om hun eigen perspectief af en toe los te laten en zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Dit is een belangrijke voorwaarde om telkens weer in gesprek te gaan met anderen. In verbinding te blijven. Hoe verschillend de standpunten ook lijken te zijn. Perspectieven bieden kinderen zicht op wat er allemaal mogelijk is. Pas binnen deze kaders ontdekken kinderen echt wat ze belangrijk vinden. Wat ze interessant vinden en goed kunnen. Wat ze willen leren. Hoe ze hun eigen leven willen vormgeven. Hoe ze met anderen willen omgaan. En hoe en aan welke samenleving ze een bijdrage willen leveren.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum St. Joseph: Ons Specialisten Team
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum St. Joseph beschikt over een toegewijd team van gespecialiseerde professionals die klaarstaan om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Wij geloven in een proactieve aanpak waarbij we de expertise binnen onze schoolmuren optimaal benutten. Onze ondersteuningsstructuur is veelzijdig en gericht op de individuele behoeften van elk kind. Dit omvat directe begeleiding in de klas door middel van pedagogische en didactische differentiatie. Daarnaast bieden we ondersteuning naast de groep, zoals onze 'Elk Talent Telt' programma's en specifieke begeleiding voor leerlingen met uiteenlopende leerbehoeften, waaronder dyslexie. Indien specifieke expertise niet direct voorhanden is binnen onze school, schakelen we met vertrouwen deskundigen in vanuit het Expertisenetwerk van Aves. Voor meer gedetailleerde informatie over passend onderwijs en onze samenwerkingsverbanden verwijzen we u graag naar de website: passendonderwijsnu.nl.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een fundamentele pijler voor hun algehele groei en leerplezier. Wij streven naar optimale welbevinding en betrokkenheid, wat we bereiken door een sterke nadruk te leggen op verbinding: met zichzelf, met medeleerlingen, met de omgeving en met de wereld om hen heen. Wij hanteren de drie basisbehoeften van een kind: behoefte aan relatie ('ik hoor erbij'), behoefte aan competentie ('ik kan het') en behoefte aan autonomie ('ik kan het zelf'). Dit principe integreren we in al onze activiteiten, waarbij we hoofd, handen en hart in balans brengen. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we nauwkeurig via observaties en de betrokkenheidsmonitor. Vanaf groep 6 worden leerlingen actief betrokken via een eigen vragenlijst over leerlingtevredenheid en sociale veiligheid. Pedagogische Tact en Verbinding staan centraal in onze aanpak. Onze leerkrachten tonen 'pedagogische tact' door op het juiste moment, op de juiste manier te handelen, altijd met het kind centraal. Door acceptatie, echtheid en empathie creëren we een veilige en begrepen omgeving, waarin kinderen zich vrij voelen om te leren en zich te ontwikkelen. Een gepaste aanraking kan hierbij een waardevolle rol spelen, als blijk van erkenning en aanwezigheid. We koesteren een 'Pedagogisch Bondgenootschap' waarbij kinderen, ouders en ons team een hechte drie-eenheid vormen. Vooral bij uitdagingen is een optimale afstemming tussen school en thuis cruciaal. Wij geloven in het voorleven van gewenst gedrag en het ondersteunen van kinderen hierin, waarbij we elkaar als volwassenen ook aanspreken en respectvol samenwerken. Dit partnerschap is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Onze positieve grondhouding, 'vertrouw er maar op!', vormt de basis van ons schoolklimaat. We geloven in de kracht van vertrouwen, saamhorigheid en respect, die we cultiveren door middel van kennismakingsactiviteiten, yoga en groepsdoorbrekende projecten. Tijdens de 'gouden weken' besteden we extra aandacht aan het versterken van deze verbindingen. Bij verstoringen van het sociaal gedrag of signalen van pesten, handelen we conform ons Anti-pestprotocol. Langdurig grensoverschrijdend gedrag wordt aangepakt met een ervaringsreconstructie om de onderliggende oorzaken te begrijpen. Hoewel we alles doen om schorsing of verwijdering te voorkomen, hanteren we hiervoor de protocollen van Aves. Onze pedagogische aanpak wordt ondersteund door documenten zoals het Veiligheidsplan, Anti-pestprotocol en diverse beleidsstukken van Aves, met continue monitoring via de Sociale Veiligheidsmonitor.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Kindcentrum St. Joseph zet zich in voor de optimale ontwikkeling van elk kind, met speciale aandacht voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Ons team van gespecialiseerde professionals werkt nauw samen om effectieve strategieën te implementeren die leerlingen helpen succesvol te zijn. Wij bieden gerichte ondersteuning door middel van onze interne specialisten. Wanneer specifieke expertise nodig is die niet direct binnen onze school aanwezig is, maken we gebruik van het waardevolle Expertisenetwerk van Aves. Dit waarborgt dat elk kind toegang heeft tot de benodigde ondersteuning voor een positieve leerervaring en ontwikkeling.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Kindcentrum St. Joseph stimuleren we een actieve levensstijl en gezonde ontwikkeling. Onze Intern Begeleiders en Beweegcoaches werken samen om de motorische en lichamelijke vaardigheden van onze leerlingen te bevorderen. Onze deskundigen binnen het kindcentrum bieden gerichte ondersteuning. Indien aanvullende expertise gewenst is, maken we gebruik van het uitgebreide Expertisenetwerk van Aves, zodat elk kind de best mogelijke begeleiding krijgt.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Elk Kind
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Onze Intern Begeleiders en Pedagogisch Educatief Professionals bieden ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Wij zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving. Mocht er specifieke expertise nodig zijn die niet direct binnen onze school aanwezig is, dan kunnen we rekenen op de deskundigheid van het Expertisenetwerk van Aves.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Educatieve Ondersteuning bij Kindcentrum St. Joseph
Onze Aanpak voor Individuele Leerlingontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs bij Kindcentrum St. Joseph
Welke concrete doelen zijn vastgelegd in het schoolplan van Kindcentrum St. Joseph?
Hoe waarborgt Kindcentrum St. Joseph de gestelde onderwijskwaliteit en bereikt het de schoolse doelen?
Downloaden
Download hier ons uitgebreide SchoolplanOntdek Ons Jonge Kind Programma: Spelend Leren bij Kindcentrum St. Joseph
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Kindcentrum St. Joseph specifieke ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Kindcentrum St. Joseph biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning, met name gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onze specialisten Jonge Kind en een focus op een naadloze overgang naar het basisonderwijs.
Met welke organisaties werkt Kindcentrum St. Joseph samen voor het jonge kind programma?
Kindcentrum St. Joseph werkt nauw samen met Aves Kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen, van voorschoolse opvang tot de basisschool.