Kindcentrum St. Joseph in Emmeloord

De resultaten van Kindcentrum St. Joseph in Emmeloord

Current section: resultaten
Prof. Lorentzstraat 4
8302 Emmeloord

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum St. Joseph, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum St. Joseph bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum St. Joseph bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Leer Niveau op Kindcentrum St. Joseph

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Kindcentrum St. Joseph.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Kindcentrum St. Joseph

Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, met als streven dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereiken. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit gepersonaliseerde percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau van Kindcentrum St. Joseph, wat een indicatie geeft van onze schoolprestaties ten opzichte van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum St. Joseph?

Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) wordt zorgvuldig samengesteld bij Kindcentrum St. Joseph. In groep 7 vindt een eerste overleg plaats met de leerkrachten van groep 7 en 8, de IB'er en de directeur. Hierbij worden de resultaten van Dia-toetsen, werkhouding en klassikale inzet geëvalueerd om een passend voorlopig advies te bepalen. Dit advies wordt besproken met het kind en de ouders. Begin groep 8 is er een kennismakingsgesprek met de nieuwe leerkracht, waarin het voorlopige advies en de mogelijke VO-keuzes worden besproken. Na de Dia-toetsen in groep 8 wordt, in overleg met de directie en IB'er, het definitieve schooladvies opgesteld. In januari/februari ontvangen kind en ouders het definitieve advies, inclusief informatie over de aanmelding. Een hogere uitslag op de doorstroomtoets in februari kan leiden tot een bijstelling van het advies naar boven, waarna ouders de keuze hebben voor inschrijving op een hoger niveau. De centrale aanmelding vindt plaats in de aanmeldweek, waarbij de school de plaatsing controleert. Het OSO-dossier wordt in maart klaargezet door de IB'er voor een soepele overdracht.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Kindcentrum St. Joseph Emmeloord

Ons Pedagogisch Klimaat: De Basis voor Succes Bij Kindcentrum St. Joseph geloven we in één uniform pedagogisch klimaat dat geldt voor zowel onderwijs als opvang. Dit klimaat is geworteld in onze kernwaarde 'verbinding'. We streven ernaar dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, zonder enige vorm van uitsluiting. Samen vormen we één hecht kindcentrum. Pedagogische Tact: Handelen met Inzicht en Gevoel 'Op het juiste moment de juiste actie ondernemen, ook vanuit het perspectief van het kind.' Dit principe, bekend als pedagogische tact, is cruciaal voor onze aanpak. We focussen op de drie fundamentele behoeften van een kind: relatie (erbij horen), competentie (iets kunnen) en autonomie (zelf dingen doen). Onze medewerkers tonen pedagogische tact door met hoofd, handen en hart aan te voelen wat een kind nodig heeft en daar adequaat op in te spelen. De ervaringsgerichte dialoog bevordert een sterke band met het kind, waarbij acceptatie, echtheid en empathie centraal staan. Een empathische houding van de leerkracht zorgt ervoor dat kinderen zich begrepen voelen, wat hun begeleiding ten goede komt. Bewuste, passende en gewenste aanraking versterkt deze relatie en bevestigt het kind in zijn of haar zijn: 'Ik word gezien, ik mag er zijn.' Dit leidt tot echte pedagogische contacten en diepe verbindingen. Pedagogisch Bondgenootschap: Samenwerken aan Ontwikkeling De kinderen, ouders en medewerkers van Kindcentrum St. Joseph vormen een hechte drie-eenheid, vooral wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft. Een optimale afstemming tussen school en thuis is hierbij essentieel. Kinderen hebben volwassen begeleiding nodig om gewenst gedrag te leren en te tonen. Dit vereist dat wij als volwassenen het goede voorbeeld geven en kinderen actief ondersteunen. We wijzen elkaar als volwassenen respectvol op ons gedrag, waarbij kinderen, ouders en ons team als partners optreden. Dit noemen we een pedagogisch bondgenootschap. Positieve Houding: Vertrouwen als Fundament We hanteren consequent een positieve benadering, waarbij we uitgaan van het goede in elkaar en streven naar harmonieuze interacties. Vertrouwen is de basis van onze omgang. Als medewerkers en ouders fungeren we als rolmodel voor de kinderen, wat bijdraagt aan saamhorigheid, respect en vertrouwen. Activiteiten zoals kennismakingsspelletjes, yoga, kindermassage en groepsdoorbrekende evenementen bevorderen onderlinge bekendheid en waardering. Tijdens de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar besteden we extra aandacht aan het versterken van deze banden. Indien het 'goed omgaan met elkaar' verstoord wordt, gaan we in gesprek om de balans te herstellen. Bij signalen van pesten volgen we strikt ons Anti-pestprotocol. Omgaan met Grensoverschrijdend Gedrag Langdurig grensoverschrijdend gedrag bij een kind wordt aangepakt via een ervaringsreconstructie om de onderliggende oorzaken te achterhalen. We hanteren de vuistregel: één keer is toeval, twee keer is opvallend, drie keer is een patroon. Afhankelijk van de impact van het gedrag, kunnen we echter overgaan tot schorsing of verwijdering conform het protocol van Aves. Onze primaire intentie is echter om dit te allen tijde te voorkomen. Ondersteunende Documenten voor een Veilig Klimaat: Onze pedagogische aanpak wordt ondersteund door diverse documenten, waaronder het Veiligheidsplan, Ongevallenregister, Ontruimingsplan, Anti-pestprotocol, Beleid Sociale Media, Privacy-beleid en Schorsing- en Verwijderingsbeleid (allen Aves). De sociale veiligheid wordt gemonitord met de Sociale Veiligheidsmonitor, en de coördinatie van het anti-pestbeleid is gedetailleerd in het Anti-pestprotocol.

Autonomie bevorderen

Competentie ontwikkelen

Relaties versterken

Wat is de specifieke werkwijze van Kindcentrum St. Joseph voor sociale ontwikkeling?

Bij Kindcentrum St. Joseph beschouwen we sociale en emotionele ontwikkeling als een voorwaarde voor algehele ontwikkeling. We streven naar een hoog welbevinden en betrokkenheid, wat enkel bereikt kan worden als een kind verbonden is met zichzelf, anderen, de omgeving en de wereld. Onze aanpak is gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind: relatie (erbij horen), competentie (kunnen) en autonomie (zelf doen). We integreren activiteiten die hoofd, handen en hart in balans brengen. De sociale en emotionele ontwikkeling worden nauwgezet gevolgd via observaties en de betrokkenheidsmonitor. Vanaf groep 6 vullen leerlingen een vragenlijst in over hun tevredenheid en sociale veiligheid. Bezield en Betekenisvol Burgerschap: Leren door te Doen Burgerschapsonderwijs is bij ons geen apart vak, maar volledig geïntegreerd in onze onderwijsvorm en de dagelijkse gang van zaken binnen het kindcentrum. We spreken van actief burgerschap, met als einddoel de ontwikkeling van geëmancipeerde individuen: emotioneel sterk, kritisch, explorerend en verbonden met de wereld, met een gevoel van verantwoordelijkheid. Via 'levensecht onderwijs' ervaren kinderen de echte wereld, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Ze dragen actief bij aan een positief leefklimaat. Volgens het principe van de 'gekantelde organisatie' krijgen kinderen veel ruimte voor zelfstandigheid, wat vraagt om vertrouwen van de volwassenen. We houden kinderen vast, maar dan op een andere manier, door hen binnen de kaders van ruimte, tijd en criteria zoveel mogelijk autonoom te laten zijn. Kinderen ervaren ook dat niet alles een keuze is en dat er soms weerstand kan zijn, bijvoorbeeld tijdens samenwerkingen, conflicten of wanneer ze voor een klasgenoot opkomen. We leren hen om niet direct de hulp van volwassenen in te roepen, maar eerst zelf oplossingen te zoeken. De inbreng van kinderen is cruciaal; hun perspectief wordt altijd meegenomen in besluitvorming. De leerlingenraad fungeert als een platform waar kinderen actief meedenken over een prettig kindcentrum. Onze samenwerking met zorginstellingen zoals Peppelrode, Hof van Smeden en de Kinderboerderij verrijkt deze ervaringen. Zo verlaten onze leerlingen Kindcentrum St. Joseph als veerkrachtige, jonge mensen met een sterk moreel kompas. Identiteit en Levensbeschouwing In samenwerking met de identiteitsbegeleider stellen we een jaarlijkse cyclus op met thema's, vieringen, rituelen en Bijbelverhalen om ons bezield burgerschap te verdiepen. We maken gebruik van de lesmethode 'Leren Leven' om onze identiteit uit te dragen. Binnen wereldoriëntatie besteden we aandacht aan onze democratische rechtsstaat en wereldgodsdiensten door middel van lessen, gesprekken, gastsprekers en bezoeken aan relevante locaties in Emmeloord. Onze leerlijn 'Bezield en Betekenisvol Burgerschap' is in ontwikkeling.

Welke methoden gebruikt Kindcentrum St. Joseph voor het registreren van sociale opbrengsten?

Kindcentrum St. Joseph maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:

  • Eigen ontwikkelde observatielijsten.

Inspectierapport Kindcentrum St. Joseph: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Kindcentrum St. Joseph, gelegen in het hart van Emmeloord, biedt een stimulerende leeromgeving voor al haar 226 leerlingen. Als toonaangevend basisonderwijscentrum zetten wij ons elke dag in voor excellentie in het onderwijs. Ons toegewijde team van ervaren leerkrachten zorgt voor een veilige en uitdagende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek de kwaliteit en de unieke aanpak van Kindcentrum St. Joseph.

Resultaten | Kindcentrum St. Joseph in Emmeloord | [2025] Schoolregister