Basisschool Stap voor Stap

Het team van Basisschool Stap voor Stap in Elst (Gelderland)

Current section: team
Kruisakkers 3
6662 Elst (Gelderland)

Zie hier hoe het team van Basisschool Stap voor Stap is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Stap voor Stap. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Stap voor Stap bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Stap voor Stap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Stap voor Stap zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Stap voor Stap. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (38.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Stap voor Stap werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Stap voor Stap gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Engelse taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallers en Onderwijscontinuïteit bij Basisschool Stap voor Stap

Bij Basisschool Stap voor Stap garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Wij maken gebruik van het innovatieve vervangingsplatform Ippon, dat opereert op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid binnen een professioneel netwerk. Ons doel is om altijd de beste vervangende leerkrachten in te zetten, zodat uw kind ononderbroken kan blijven leren en ontwikkelen. De focus ligt hierbij altijd op het leveren van kwaliteitsvol onderwijs, ongeacht de situatie. Ouders en verzorgers worden proactief geïnformeerd via Parro, onze digitale communicatieapp. Zij ontvangen tijdig een bericht wanneer een leerkracht afwezig is en er een invaller wordt ingezet via ons betrouwbare vervangingsplatform.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding voor Elk Kind op Basisschool Stap voor Stap

4

Taal en Rekenen: Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Pedagogische Ondersteuning
Rekenspecialist: Verbetering Rekenvaardigheden
Begaafdheidsspecialist: Uitdaging voor Talent
Taalspecialist: Taalontwikkeling Stimuleren

Toelichting van de school:

Op Basisschool Stap voor Stap zetten we ons maximaal in voor een sterke basis in taal en rekenen. Onze gespecialiseerde leerkrachten en begeleiders bieden gerichte ondersteuning om elk kind te laten excelleren op dit gebied. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving waarin reken- en taalvaardigheden optimaal worden ontwikkeld, aangepast aan de individuele behoeften van uw kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Positief Gedrag Stimuleren
Intern Begeleider: Emotionele Ondersteuning
Begaafdheidsspecialist: Aandacht voor Diverse Behoeften

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan centraal bij Basisschool Stap voor Stap in Elst. Ons team van experts, waaronder gedragsspecialisten en intern begeleiders, werkt samen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren. We bieden begeleiding op maat om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Leermotivatie Vergroten
Intern Begeleider: Studievaardigheden Ontwikkelen
Begaafdheidsspecialist: Passende Uitdagingen Bieden

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een positieve taakaanpak zijn essentieel voor succesvol leren. Onze specialisten, zoals de gedragsspecialist en intern begeleider, helpen uw kind bij het ontwikkelen van deze vaardigheden. We bieden strategieën en ondersteuning om de concentratie te verbeteren en leerdoelen effectief te behalen, zodat elk kind met plezier leert.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Bewegingsstimulatie
HBO Bewegingsonderwijs Specialist: Gymnastiek en Sport

Toelichting van de school:

Bewegen is belangrijk voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Op Basisschool Stap voor Stap besteden we aandacht aan motorische vaardigheden en lichamelijke fitheid. Onze intern begeleider en gespecialiseerde trainers zorgen voor uitdagende bewegingsactiviteiten, zowel binnen als buiten het klaslokaal, ter bevordering van een gezonde levensstijl.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals en ouders. Op Basisschool Stap voor Stap streven we ernaar om een veilige en verzorgde omgeving te bieden aan alle leerlingen, waarbij we waar nodig deskundige hulp inschakelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kleuterstraat
(ver)wonderlab
Aula met theater

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Een Diepgaande Kijk op Onderwijsondersteuning bij Stap voor Stap

Visie op Verrijkend Cultuuronderwijs Bij Basisschool Stap voor Stap geloven we sterk in de kracht van een brede en creatieve ontwikkeling voor elk kind. Gedurende hun acht jaar bij ons, zorgen we ervoor dat leerlingen uitgebreid kennismaken met diverse kunstdisciplines zoals beeldende kunst, muziek, dans, theater en literatuur. Deze artistieke verkenning vindt plaats via specifieke projecten en wordt geïntegreerd in het dagelijkse klassikale onderwijs. Door cultuuronderwijs een centrale plaats te geven in ons lesprogramma, stimuleren we actief de verbeeldingskracht, zelfexpressie en het kritisch denkvermogen van onze leerlingen. Dit helpt hen hun unieke talenten te ontdekken, zichzelf op diverse manieren te uiten en een open, nieuwsgierige houding ten opzichte van de wereld te ontwikkelen. Toekomstgericht Aanbod aan Extra Ondersteuning Wij zetten ons volledig in om iedere leerling te helpen het maximale uit zichzelf te halen, ongeacht hun individuele leertempo of specifieke onderwijsbehoeften. Op Stap voor Stap bieden we gerichte onderwijsondersteuning waar nodig, gestructureerd volgens duidelijke zorgniveaus. Laag 1: Basisondersteuning wordt primair binnen de klas geboden, afgestemd op de behoeften van de groep. Laag 2: Indien er meer specifieke hulp nodig is die nog binnen de klassikale context kan worden aangepakt, biedt de leerkracht extra ondersteuning, eventueel aangevuld met ambulante begeleiding. Laag 3: Voor leerlingen die meer intensieve begeleiding vereisen, stellen we in overleg met de intern begeleider (IB-er) en na eventueel extern onderzoek een gedetailleerd handelingsplan op. Indien een leerling een eigen leerlijn nodig heeft, meestal vanaf groep 6, of speciale zorg na extern onderzoek, wordt een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit plan beschrijft de benodigde ondersteuning om de leerling optimaal te laten groeien binnen onze school. Uitdaging voor Talentvolle Leerlingen Leerlingen die extra uitdaging zoeken, ontvangen eveneens gespecialiseerde begeleiding. Dit kan vorm krijgen binnen de eigen klas door middel van verdiepende opdrachten, maar ook daarbuiten. We bieden bijvoorbeeld een speciale wisselklas voor extra begeleiding en uitdaging, en daarnaast het inspirerende Quest-programma. Meer gedetailleerde informatie vindt u in ons School Ondersteuningsplan (SOP). Het Quest Programma: Ontdekken en Verdiepen Wat is de Quest? De Quest is een avontuurlijke ontdekkingsreis, een aanvullende en verrijkende activiteit speciaal voor leerlingen vanaf groep 4. Samen met ervaren Questleiders en medeleerlingen duiken de leerlingen in een boeiende onderzoeksvraag. Naast het reguliere curriculum ontwikkelen zij hierbij brede, aanvullende vaardigheden en kennis. Dit vereist inzet en de bereidheid om tijd te investeren, maar het biedt ook de kans om talenten te ontdekken, erkennen en ontwikkelen buiten de standaard schoolvakken zoals rekenen, spelling en taal. Denk hierbij aan vaardigheden als organiseren, plannen, informatie verwerken, effectief samenwerken, leiderschap en praktische toepassingen. Verloop van een Quest Elke Quest draait om een uniek thema, zoals 'het museum', 'het pannenkoekenrestaurant' of 'de schoolbibliotheek'. Deze thema's worden zorgvuldig voorbereid door de Questleiders. Vervolgens voeren de Questleden de thema's tot leven, waardoor er bijvoorbeeld een echt museum of pannenkoekenrestaurant in de school ontstaat. Leerlingen ervaren hierbij hoe essentieel samenwerking is om een project of onderneming succesvol te maken, met rollen als kunstenaar, gids, verkoper, directeur, kok of ober. Duur van een Quest De duur van een Quest is afhankelijk van het specifieke thema en de onderzoeksvraag. Gemiddeld beslaat een Quest een periode van ongeveer 8 weken, maar deze kan naar behoefte worden aangepast om optimaal aan te sluiten bij de leerdoelen. Het (ver)Wonderlab: Innovatie in Digitale Geletterdheid Basisschool Stap voor Stap omarmt voortdurend innovatie om het leerproces te verrijken. Een van de meest zichtbare uitingen hiervan is de realisatie van het (ver)Wonderlab, een speciaal ingerichte ruimte die volledig gericht is op het bevorderen van Digitale Geletterdheid. In het (ver)Wonderlab kunnen leerlingen van Stap voor Stap en andere scholen binnen Wonderwijs hun creativiteit ontketenen en essentiële vaardigheden ontwikkelen voor de hedendaagse digitale samenleving. Het is een broedplaats voor nieuwsgierigheid en innovatie, waar leerlingen worden voorbereid op een toekomst waarin digitale competenties van onschatbare waarde zijn. Technologie en Mogelijkheden De ruimte is uitgerust met geavanceerde technologieën die een breed scala aan leerervaringen bieden. Leerlingen leren programmeren, ontwikkelen logisch denkvermogen en verbeteren hun probleemoplossende vaardigheden in een speelse en stimulerende omgeving. Daarnaast faciliteert het (ver)Wonderlab multimedia-projecten, waaronder video-opnames en -bewerking, en de kunst van het podcast maken. Het lab wordt continu uitgebreid met nieuwe technologieën en projecten, waarbij de koppeling met andere schoolvakken en projecten altijd wordt gezocht. Rol van de Leerkrachten Leerkrachten spelen een sleutelrol in het (ver)Wonderlab. Zij krijgen de kans om hun eigen digitale vaardigheden te verdiepen en deze kennis vervolgens effectief over te dragen aan de leerlingen. Het lab fungeert als een dynamische leeromgeving binnen Stap voor Stap en Wonderwijs, waar docenten nieuwe didactische methoden kunnen verkennen en hun expertise op het gebied van digitale geletterdheid kunnen vergroten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Basisschool Stap voor Stap

Wat zijn de educatieve doelstellingen in ons schoolplan voor 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op het verhogen van leesplezier en leesvaardigheid door de implementatie van 'De Bibliotheek op School'. Elk kind zal profiteren van een rijkere leesomgeving en wordt aangemoedigd minimaal tien boeken per jaar te lezen. Daarnaast wordt de buitenruimte van onze school vernieuwd met een duurzame en uitdagende pleinrenovatie. Dit project, dat in 2025-2026 van start gaat, omvat de aanleg van een waterbaan en is ontworpen om beweging en spel te stimuleren, geheel in lijn met onze vernieuwde visie. Ons team investeert in professionele ontwikkeling met trainingen in coöperatief leren. Deze trainingen, gepland voor 2025-2026, helpen leerlingen effectief samen te werken en het belang van elke teamspeler te begrijpen. We werken aan een verdere uitwerking van onze visie op burgerschap. Dit omvat het stimuleren van actieve deelname aan de schoolgemeenschap, bijvoorbeeld via de leerlingenraad, het organiseren van evenementen en het initiëren van duurzame milieuprojecten. Om continuïteit in onze ontwikkeling te waarborgen, worden de resultaten van de afgelopen jaren geborgd met gerichte trainingen tijdens onze teammomenten in schooljaar 2025-2026. In 2025-2026 streven we naar een verhoogde ouderbetrokkenheid door minimaal tien 'ouder cafés' te organiseren. In het eerste jaar leggen we speciale nadruk op het betrekken van onze meertalige ouders. De samenwerking binnen ons team wordt versterkt met drie teamactiviteiten per jaar, gepland voor schooljaar 2025-2026, om onze collegiale banden te verdiepen. Professionele groei van onze leerkrachten staat centraal. In 2025-2026 zullen twee collega's de opleiding tot leescoördinator volgen, terwijl meerdere teamleden deelnemen aan individuele trainingen voor verdere specialisatie en ontwikkeling.

Hoe garandeert Basisschool Stap voor Stap het behalen van haar schoolse doelen?

Ons kwaliteitsborgingssysteem omvat diverse methoden om onze educatieve doelen te realiseren. Regelmatige groepsbezoeken door het managementteam, conform het visitatiekader Wonderwijs, zorgen voor directe feedback en sturing. Daarnaast ontvangen we externe auditors die schoolbezoeken afleggen volgens hetzelfde Wonderwijs-kader, wat ons helpt om onze prestaties objectief te beoordelen. We voeren periodiek een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit en implementeren de daaruit voortvloeiende actiepunten om risico's te minimaliseren en kansen te benutten. Op basis van onze evaluaties stellen we een gedetailleerd jaarplan op dat de ontwikkeling van de school aanstuurt en monitort. We evalueren en optimaliseren continu onze managementstructuur om efficiëntie en effectiviteit te waarborgen. Kwaliteitskaarten worden opgesteld en vastgelegd om onze processen en resultaten inzichtelijk te maken. Onze schoolvisie wordt regelmatig herijkt om aan te sluiten bij actuele onderwijsbehoeften en maatschappelijke ontwikkelingen. De volledige kwaliteitscyclus wordt geborgd in nauwe samenwerking met onze toegewijde Kwaliteitscoördinator, zodat we continu streven naar excellentie in ons onderwijs.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma bij Basisschool Stap voor Stap

Toelichting van de school

Bij Basisschool Stap voor Stap bieden we een unieke benadering voor het jonge kind, waarbij de individuele ontwikkeling centraal staat. We geloven dat elk kind leert in zijn eigen tempo. Of een kind nu klaar is om te lezen in groep 1, 2 of 3, wij bieden de ondersteuning die nodig is. Sommige kinderen uiten hun leervraag duidelijk, terwijl anderen een duwtje in de rug nodig hebben. Onze taak is om deze kinderen te activeren, te interesseren en te stimuleren in hun groei. We hebben onze visie op kleuteronderwijs zorgvuldig ontwikkeld, gebaseerd op bewezen theorieën, jarenlange ervaring, inzichten van collega-scholen en actueel wetenschappelijk onderzoek. De ontwikkeling van het jonge kind is dynamisch en sprongsgewijs. Elk kind van 4 jaar begint met een uniek verhaal en leert op zijn eigen manier. Een kleuterklas moet flexibel zijn om op deze verschillen in te spelen. In onze 'Kleuterstraat' werken meerdere collega's samen om een compleet beeld te vormen van elke individuele ontwikkeling, wat zorgt voor constante aandacht en begeleiding. We creëren een rijke leeromgeving die kinderen uitdaagt om diverse vaardigheden te ontwikkelen. Onze 'Kleuterstraat' bestaat uit grote, open ruimtes die kinderen stimuleren tot actief leren. Elk gedeelte is ontworpen om specifieke ontwikkelingsgebieden te ondersteunen en sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen de 'Woonwijk' duiken kinderen in verschillende rollen die ze in hun dagelijks leven tegenkomen. De speelhoeken worden thematisch ingericht, met onder andere: Een 'Pakhuis' waar kinderen dagelijkse huishoudelijke situaties naspelen, zoals koken of zorgen voor een knuffeldier. Een 'Bouwplaats' met diverse materialen en een werkbank voor bouwtekeningen, gericht op het oefenen van vorm, grootte en getallen. Een 'Strandtent' met een grote zandbak voor zintuiglijke en motorische ontwikkeling, waar kinderen zandtaartjes bakken of schatten zoeken. Het 'Straattheater' is de centrale ontmoetingsplek voor de groep, waar we verjaardagen vieren, gezamenlijk eten en instructiemomenten in de kring houden. Het podium, een multifunctioneel meubel in het straattheater, dient voor instructie, ontspanning met een boek, het presenteren van werk en het opvoeren van voorstellingen. In de 'Kantoortuin' kunnen kinderen gericht werken aan tafeltjes, met extra aandacht voor fijne motoriek. Oudere kleuters werken hier vaak aan specifieke taken. De 'Priegelfabriek' biedt volop mogelijkheden voor knutselen en fijne motoriek, zoals knippen, kleuren en kleien. Hier worden essentiële vaardigheden geoefend, zoals de pengreep, en worden ook rekenvaardigheden zoals tellen en meten gestimuleerd. De 'Letterflat' combineert letters en verhalen met taalspelletjes. Met een 'boek van de week' en diverse andere boeken, kunnen kinderen naar hartenlust lezen. Taalspelletjes op verschillende niveaus en het toevoegen van tekst aan spel, zoals het benoemen van groenten in de moestuin, versterken de taalontwikkeling en de samenhang tussen de verschillende hoeken. Het 'Rijtjeshuis' stimuleert rekenvaardigheden met wisselende materialen. Kinderen oefenen met gewicht, getalbegrip en komen spelenderwijs in aanraking met geld in het steeds wisselende winkeltje, dat aansluit bij het thema van de week. Onze lokalen zijn verbonden via een ruime gang, waar ook het peuterlokaal aan grenst. Dit bevordert vroege interactie en helpt peuters te wennen aan onze schoolomgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Stap voor Stap extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Stap voor Stap heeft een geïntegreerd programma voor het jonge kind, waarbij de ontwikkeling in de eigen klas centraal staat. Er is geen apart 'extra' aanbod buiten de reguliere kleuterklassen.

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind?

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals SKAR Kinderopvang en Kinderopvang De Kikkerkoning om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals SKAR Kinderopvang en Kinderopvang De Kikkerkoning om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | Basisschool Stap voor Stap in Elst (Gelderland) | [2025] Schoolregister