Kindcentrum Aelse
Bandkeramiekersstraat 8
6181 CL Elsloo

Schoolweging

Schoolweging
27.94
Spreiding
6.21

De schoolweging van Aelse is 27,94 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,56% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en 2,1% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 66,35% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 50,1%), wat 5,2% boven vergelijkbare scholen ligt. Dit weerspiegelt effectieve differentiatie, vooral gezien de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Kindcentrum Aelse geeft prominente theoretische adviezen: 29,31% vwo (vs. 18,61% regio) en 24,14% havo. Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 5,17% vmbo-b en 12,07% vmbo-k. Deze brede spreiding sluit aan bij de geconstateerde diversiteit in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAelseGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De extra zorg aan kinderen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften wordt gegeven door de groepsleerkracht en gecoördineerd door de interne begeleider (IB-er). We willen ieder kind de zorg geven die het nodig heeft. Hoe we dit doen, wordt in deze paragraaf uitgebreid beschreven. Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school (leerlingvolgsysteem) De leerkrachten, daarbij ondersteund door de IB-er, volgen de kinderen dagelijks op diverse manieren. Observaties - Gesprekken - Bespreking van het werk - Methodegebonden toetsen - Het volgsysteem van de methode Speelplezier (groep 1-2) - Landelijk genormeerde toetsen (Cito en Iep) Als school maken we gebruik van CITO Leerling In Beeld. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels), werkhouding en leerhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van uw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt uw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen Ons streven is, dat niet enkel de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen volgen, maar ook de kinderen zelf. Op deze manier kunnen zij eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling, iets dat past bij onze visie. Dit doen wij met behulp van Mijn Rapportfolio. Dit is een digitaal document dat met uw kind meegroeit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,55% zit onder advies (11,81% landelijk), terwijl 69,81% op advies presteert. De combinatie van zorgvuldige advisering (zoals beschreven in hun doorlopend ontwikkelingsprofiel) en nazorg verklaart deze positieve doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch klimaat ‘Wij zijn een school met een hart’ Dit motto omvat twee betekenissen. Kinderen, teamleden en ouders vormen het hart van de school. Samen zijn wij de school. Wij weten in ons hart wat nodig is, om een gezond pedagogisch klimaat op school te waarborgen. Vanuit dithart geven wij samen vorm aan zes kernwaarden. respect: Een school waar wij respect hebben voor elkaar, de omgevingen de spullen. Waar we elkaar vertrouwen. Dit blijkt uit: veiligheid: Een school waar wij ons (letterlijk) veilig voelen, onszelf kunnen, durven en mogen zijn, waar verschillen worden geaccepteerd. verantwoordelijkheid: Een school waar wij samen zorgen voor onszelf, de ander en de omgeving. openheid: Een school waarin wij gehoord worden, waar alles bespreekbaar is. eigenheid: Een school waar we vertrouwen hebben in ons eigen kunnen en onze ontwikkeling, onszelf durven zijn. We hebben waardering en oog voor elkaars talenten. saamhorigheid: Een school waar wij leren van en met elkaar door samen tevieren, te spelen, te werken en praten. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Aelse voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Aelse werkt samen met leerlingen en ouders aan een sterk pedagogisch klimaat. Ieder jaar starten ze drie weken met een gezamenlijk thema waarin ze hun kernwaarden en omgang met elkaar vormgeven. Deze kernwaarden en omgang met elkaar staan gedurende het jaar centraal in alle groepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Aelse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Aelse gebruikt Cito - Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Aelse?

Kindcentrum Aelse gebruikt verschillende materialen passend bij de situatie, Rots en Water en Fire Communication als methoden voor sociaal-emotioneel leren.