
Schoolweging
De schoolweging van Scola Elburg is 33,83 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,39% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, voldoet de school ruimschoots aan de inspectienorm (85%), hoewel dit licht onder het vergelijkingsgemiddelde (92,97%) blijft. Dit geeft aan dat de basiskwaliteit gewaarborgd is, maar er ruimte is voor verbetering in de ondersteuning van zwakkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Scola Elburg overtreft zijn streefniveau aanzienlijk: 57,58% van de leerlingen behaalt dit niveau, ver boven de signaleringswaarde van 34,3% en het vergelijkingsgemiddelde van 47,56%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs voor cognitief sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 28,57% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 28,57% vmbo-(g)t. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit landelijk 1,01% bedraagt. Dit sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en een onderwijsfilosofie die inzet op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Scola Elburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.22 | 175.23 | 170.9 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden- (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (Cito LIB). In de schoolrapportage geven we inzicht in de ontwikkeling van de groepen op basis van de volgende Cito toetsen. Rekenen en wiskunde (RW) Begrijpend lezen (BL) Technisch lezen (DMT) Spelling (SPE) Per toets geven we de uitslagen op M- en E-niveau (Midden en Eind), en op het E-niveau van het vorige jaar. Daardoor wordt de progressie die een groep maakt beter zichtbaar. De normen en doelen binnen stichting Proo Bij het vaststellen van de kwantitatieve streefdoelen gelden de volgende normen voor de scholen van stichting Proo: Minimaal 20% I en maximaal 40% IV/V(CITO-niveaus). Indien een leerling een eigen leerlijn heeft worden, beredeneerde-, realistische-en ambitieuze (kwalitatieve- en kwantitatieve doelen gesteld. Deze worden expliciet meegenomen in de evaluatie in samenhang met het plan op leerlingniveau.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
In 2021-2022 presteerde 25,64% van de leerlingen boven hun schooladvies (landelijk gemiddelde: 11,81%), wat het accuraat inschatten van potentieel onderstreept. Slechts 5,13% zat onder het advies, mogelijk dankzij de beschreven 'intensieve monitoring' en 'doorgaande ontwikkelingslijn' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Een optimale ontwikkeling is meer dan de cognitieve ontwikkeling alleen. Van groot belang is dat de leerling met plezier naar school gaat. Een positief welbevinden is daarmee een voorwaarde om tot leren te komen. Wij vinden een veilige basis daarom van groot belang voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat wij leerlingen leren hoe zij zich in sociale situaties gedragen, hoe zij hun gedrag kunnen reguleren en hoe zij zich binnen een groep gedragen. Wij zetten onze aanpak daarom zo preventief mogelijk in door lessen te geven in sociaal-emotioneel leren. In schooljaar 24-25 wordt het volledige team geschoold in het gedachtegoed van KickFit op het gebied van sociaal emotioneel leren. LEES MINDER
Betrokkenheid
Veiligheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Scola Elburg voor sociale ontwikkeling?
Scola Elburg werkt wekelijks aan lessen in Sociaal-Emotioneel Leren en is de hele week door bezig met het creëren van een veilige sociale basis. Er is aandacht voor sociale situaties op het moment dat deze zich voordoen, er worden concrete gedragsafspraken gemaakt en dit gedrag wordt geoefend in alledaagse situaties. In schooljaar 24-25 worden de schoolregels van Scola Elburg herzien, geformuleerd als afspraken voor de omgang met elkaar, materialen en gedragingen in en rondom het gebouw. De schoolregels zijn in lijn met de basis van KickFit, de Daltonkernwaarden en de burgerschapswaarden: veiligheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. De school evalueert en rapporteert de veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks op basis van landelijke richtlijnen. Ook ouders krijgen een vragenlijst om de tevredenheid door te geven.
Welke registratievorm(en) gebruikt Scola Elburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Scola Elburg gebruikt Cito LIB Sociaal Emotioneel Functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Scola Elburg?
Scola Elburg gebruikt KickFit als methode voor sociaal-emotioneel leren.