Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs in Elburg

Het team van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs in Elburg

Current section: team
Weitakkerstraat 2
8081 Elburg

Zie hier hoe het team van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (13.3%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Wetenschap en Technologie

Optimale Leercontinuïteit: Onze Aanpak bij Lerarenvervanging

Bij Het Octaaf garanderen we een naadloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze school beschikt over een toegewijd team van flexibele invalkrachten. Deze professionals staan klaar om direct in te springen en de lessen te verzorgen. Deze structurele aanpak zorgt ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding en een stabiele leeromgeving. We minimaliseren de impact van ziekte of verlof op het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Nederlands
23.9%
Bewegingsonderwijs
17.9%
Kunstzinnige oriëntatie
17.9%
Rekenen
17.9%
Levensbeschouwing
11.9%
Wereldoriëntatie
9%
Muziek
1.5%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
19.9%
Rekenen/wiskunde
19.9%
Lezen
18.5%
Wereldoriëntatie
11.9%
Bewegingsonderwijs
7.9%
Levensbeschouwing
7.9%
Engelse taal
7.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4%
Overig
2%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Het Octaaf

4

Taal, Lezen en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Het Octaaf leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal, lezen en rekenen – essentiële pijlers voor de academische en persoonlijke groei van elk kind. Wij geloven in een gepersonaliseerde aanpak, waarbij we aansluiten bij het unieke leertempo en de individuele leerbehoeften van elk kind. Onze toegewijde specialisten fungeren als kartrekkers voor taal en rekenen. Zij leiden innovatie binnen het team en implementeren de nieuwste onderwijskundige inzichten. Bovendien bieden ze proactieve begeleiding aan leerkrachten door middel van klassenbezoeken, gerichte coaching, constructieve feedback en interactieve werksessies. Dit zorgt voor een consistente en hoogwaardige onderwijskwaliteit. Wij bieden op maat gemaakte ondersteuning voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of juist extra hulpvaardigheid vereisen. Voor leerlingen met dyslexie of specifieke lees- en taaluitdagingen zorgen we voor gerichte interventies, extra oefenmateriaal en waar nodig samenwerking met externe experts. Kinderen die excelleren in rekenen, worden uitgedaagd met verdiepende en verrijkende lesstof. Door handelingsgericht te werken en ouders actief te betrekken, creëren we een gezamenlijke basis voor optimale leerresultaten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het Octaaf koestert een veilige en stimulerende omgeving waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. Wij erkennen het verband tussen welzijn en leervermogen, en streven ernaar dat elk kind zich gezien, gewaardeerd en emotioneel veilig voelt. Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders zijn cruciaal in het waarborgen van dit klimaat. Zij coördineren het team, stimuleren de implementatie van effectieve methodieken en bieden begeleiding aan leerkrachten. Dit omvat observaties in de klas, individuele coaching en praktische workshops. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij sociale interactie, emotieregulatie of gedrag, bieden we diverse strategieën. Dit kan variëren van methodiek-gebaseerde trainingen zoals de Kanjertraining en De Fender, tot individuele begeleiding door onze specialisten of samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). We hanteren duidelijke klassenregels en een positieve benadering, waarbij we de oorzaken van gedrag onderzoeken en kinderen helpen deze te begrijpen en te reguleren. Samen met ouders stellen we een gezamenlijk plan op, waarbij de stem van het kind altijd wordt gehoord en gerespecteerd. Zo bevorderen we een inclusieve schoolcultuur waarin elk kind kan floreren.

3

Gedrag en Taakaanpak: Leren met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Het Octaaf geloven we dat een positieve gedragsontwikkeling en een gestructureerde taakaanpak essentieel zijn voor succesvol leren. We creëren een omgeving die respect, duidelijkheid en persoonlijke groei bevordert, waarbij gedrag wordt gezien als een vorm van communicatie. Onze gedragsspecialisten en intern begeleiders leiden de aanpak voor gedragsmanagement en taakgericht werken. Zij ontwikkelen en implementeren strategieën, ondersteunen het team en begeleiden leerkrachten bij het creëren van een optimale leeromgeving. Dit gebeurt door observaties, coaching en het delen van expertise. We stellen duidelijke verwachtingen en gebruiken positieve bekrachtiging om gewenst gedrag te stimuleren. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we individuele begeleiding of deelname aan programma's zoals De Fender. Onze aanpak is altijd gericht op het begrijpen van de onderliggende oorzaken van gedrag en het aanleren van effectieve copingmechanismen. In nauwe samenwerking met ouders ontwikkelen we gezamenlijke strategieën, met als doel het zelfvertrouwen van het kind te vergroten en een positieve leerhouding te cultiveren. We streven naar een inclusieve benadering waarbij elk kind, ongeacht zijn of haar uitdagingen, de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het Octaaf stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling als integraal onderdeel van het leerproces. Beweging draagt bij aan concentratie, zelfvertrouwen en algemeen welzijn, en wij bieden diverse mogelijkheden om kinderen actief te laten zijn. Onze vakdocenten bewegingsonderwijs en groepsleerkrachten zorgen voor twee wekelijkse gymlessen die gericht zijn op het verbeteren van motorische vaardigheden, lichaamsbewustzijn en teamspirit. Daarnaast integreren we bewegingsactiviteiten gedurende de schooldag, zoals energizers en bewegend leren, om de fysieke activiteit te bevorderen. We monitoren de motorische ontwikkeling nauwkeurig en schakelen bij signalen van achterstand of specifieke behoeften de expertise van kinderfysiotherapeuten in. Voor kinderen met een lichamelijke beperking zorgen we voor een toegankelijke leeromgeving en passen we waar nodig materialen en activiteiten aan. Ouders worden actief betrokken bij het opstellen van ondersteuningsplannen, zodat we gezamenlijk de beste zorg kunnen bieden. Zo garanderen we dat elk kind, ongeacht zijn of haar motorische capaciteiten, de kans krijgt om zich fysiek en cognitief optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Het Octaaf waarborgen we de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen door middel van strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Alleen gecertificeerde medewerkers voeren medische taken uit, zoals medicatiebeheer, wondzorg en eerste hulp, altijd met de grootste zorgvuldigheid en in afstemming met ouders. Daarnaast bieden we ondersteuning bij persoonlijke verzorging, zoals hulp bij het handen wassen, het aanbrengen van pleisters of assistentie bij het toiletbezoek. We moedigen kinderen aan om zelfstandigheid te ontwikkelen, maar bieden tegelijkertijd de nodige hulp om een veilige en comfortabele schoolervaring te garanderen. Onze focus ligt op het creëren van een zorgzame omgeving waarin elk kind zich verzorgd en beschermd voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Eurekalokaal meer- en hoogbegaafdheid
Zorglokaal extra zorg en ondersteuning

Extra Ondersteuning op Maat: Het Octaaf Elburg

Ons Toekomstig Aanbod voor Leerlingen

Op Het Octaaf in Elburg beschouwen we inclusief onderwijs als een dynamisch proces, gericht op de optimale ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar om onze onderwijsaanpak continu te verbeteren, zodat we optimaal kunnen inspelen op de individuele behoeften van al onze leerlingen. Onze school investeert in de verdere ontwikkeling van expertise binnen ons team. Dit omvat gerichte scholing op het gebied van diverse leerbehoeften, gedragsmanagement, ontwikkelingsstoornissen en meertaligheid. Door deze expertise te vergroten, kunnen we een nog beter afgestemde ondersteuning bieden aan elk kind. We bouwen aan sterke samenwerkingsverbanden met externe partners, waaronder zorginstellingen, speciaal (basis)onderwijs, jeugdhulpverlening en ouders. Een vroegtijdige en effectieve samenwerking stelt ons in staat om de juiste ondersteuning tijdig te bieden en de ontwikkeling van leerlingen te optimaliseren. Binnen de klas onderzoeken we voortdurend hoe we ondersteuning op maat kunnen organiseren. Ons doel is om kinderen de benodigde hulp te bieden zonder dat zij uit de vertrouwde klasomgeving gehaald hoeven te worden. Dit bevordert een gevoel van geborgenheid en continuïteit in hun leerproces. De stemmen van leerlingen en ouders zijn essentieel in onze schoolontwikkeling. We stimuleren actieve betrokkenheid bij het vormgeven van onderwijsroutes, omdat hun inzichten cruciaal zijn voor het afstemmen van ons aanbod op de daadwerkelijke behoeften. Toegankelijkheid is een kernwaarde: we zorgen ervoor dat ons schoolgebouw, onze communicatie en lesmaterialen voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar zijn. Dit geldt ook voor leerlingen met specifieke behoeften, laaggeletterde ouders of gezinnen die Nederlands als tweede taal spreken. We koesteren een schoolcultuur waarin verschillen worden omarmd als een kracht. Iedereen voelt zich welkom, kan zichzelf zijn en wordt serieus genomen. Een inclusieve omgeving begint bij het creëren van een warm welkom voor ieder kind. Stap voor stap werken we aan een school waar alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsbehoefte, optimaal kunnen leren, groeien en participeren. Wij blijven leren, experimenteren en verbeteren, met als ultiem doel: onderwijs dat niemand uitsluit en iedereen de kans geeft om te excelleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en schoolplan

Welke doelen staan in het schoolplan?

2023-2027 - Over vier jaar hebben we de verbetercultuur verankerd in onze organisatie (d.m.v. werkwijze stichting leerkracht en samen lesgeven. - Over vier jaar hebben we een verdiepingsslag gemaakt met ons rekenonderwijs en begrijpend leesonderwijs. We werken hieraan vanuit de systematiek van stichting Leerkracht; samen lessen voorbereiden, collegiale consultatie, feedback geven. We sluiten zo precies mogelijk aan bij de ontwikkeling van het kind. - Over vier jaar zien we dat kinderen werken vanuit doelen en weten wat ze gaan leren en waarom. We hebben formatief handelen als basis en volledig geïmplementeerd. - Over vier jaar is lezen nog meer betekenisvol. We verbinden lezen en thematisch werken aan elkaar. Zo willen we leesplezier bevorderen. - Over vier jaar heeft de ontwikkeling van creatieve vaardigheden en executieve vaardigheden een vaste plek binnen ons lesprogramma. Jaarplan 2024-2025 - Lezen is betekenisvol. We verbinden lezen en thematisch werken aan elkaar. Zo willen we leesplezier bevorderen en de kwaliteit versterken van ons leesonderwijs - We werken vanuit doelen en kinderen weten wat ze gaan leren en waarom. We hebben formatief handelen als basis en volledig geïmplementeerd.

Hoe bereikt de school de doelen?

Leerlingvolgsysteem Binnen onze school toetsen we vanuit het leerlingsvolgsysteem CITO in beeld. De focus ligt op groei voor iedere leerling met aandacht voor het cognitieve en sociaal emotionele aspect. Ook de aandacht voor executieve functies past bijzonder goed bij onze school (trainen van vaardigheden). Groep 8 sluit af met de AMN toets. Deze toets is adaptief en geeft een nog breder beeld van een kind. WMK Op het gebied van veiligheid en welbevinden maken we gebruik van Werken Met Kwaliteit (WMK). De WMK wordt door Stichting De Meent ingezet om tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en medewerkers uit te zetten. De uitslag van deze peilingen bepalen mede onze ontwikkeling als school. De uitslagen worden weer verwerkt in onze kwaliteitskaarten en acties. School- en jaarplan Vanuit het schoolplan maken we doelen voor een jaar in het jaarplan. We werken volgens de pdca cyclus: plan, do, check, act. Elk schooljaar kiezen we samen vanuit het schoolplan een of twee doelen uit waar we gedurende het schooljaar aan werken en in verbeteren.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Het Octaaf Elburg

Toelichting van de school

Op Het Octaaf in Elburg bieden we een warme en stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons christelijk basisonderwijs legt een sterke nadruk op persoonlijke ontwikkeling, spelend leren en een veilige start voor elk kind. Wij geloven in een brede ontwikkeling waarbij we aandacht besteden aan sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. Ons team van toegewijde leerkrachten zorgt voor een gestructureerd, maar ook flexibel programma dat aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen. Ontdek hoe Het Octaaf uw kind een vliegende start geeft met ons gespecialiseerde aanbod voor de jongste leerlingen. We nodigen u van harte uit om de sfeer te proeven en de mogelijkheden te bespreken.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool in Elburg?

Het Octaaf biedt diverse extra faciliteiten en programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat ondersteuning voor peuters en kleuters, met een focus op vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We streven naar een soepele overgang van kinderopvang naar de basisschool. Hiervoor werken we nauw samen met lokale partners om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Ons doel is om elk kind een optimale start te geven binnen een veilige en educatieve omgeving.

Het Octaaf biedt diverse extra faciliteiten en programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat ondersteuning voor peuters en kleuters, met een focus op vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We streven naar een soepele overgang van kinderopvang naar de basisschool. Hiervoor werken we nauw samen met lokale partners om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Ons doel is om elk kind een optimale start te geven binnen een veilige en educatieve omgeving.

Peuteropvang en VVE-programma's
Naadloze doorstroom kinderopvang
Geïntegreerde kindcentra

Met welke partnerschappen werkt Het Octaaf samen voor het jonge kind aanbod?

Voor het verrijken van ons aanbod voor jonge kinderen heeft Het Octaaf een waardevolle samenwerking opgezet met Kinderopvang Bijdehandjes. Deze samenwerking zorgt voor een geoptimaliseerde aansluiting tussen de kinderopvang en onze school, wat essentieel is voor de ontwikkelingscontinuïteit van uw kind. Meer informatie over Kinderopvang Bijdehandjes vindt u op hun website.

Voor het verrijken van ons aanbod voor jonge kinderen heeft Het Octaaf een waardevolle samenwerking opgezet met Kinderopvang Bijdehandjes. Deze samenwerking zorgt voor een geoptimaliseerde aansluiting tussen de kinderopvang en onze school, wat essentieel is voor de ontwikkelingscontinuïteit van uw kind. Meer informatie over Kinderopvang Bijdehandjes vindt u op hun website.

Team | Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs in Elburg | [2025] Schoolregister