
Schoolweging
De schoolweging van Het Octaaf Elburg is 32,44 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit consistent hoge niveau sinds 2018 bevestigt de basiskwaliteit ondanks leerlingendaling. De score ligt 1,3% hoger dan bij vergelijkbare scholen (94,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2% (+21,9%). Dit resultaat overtreft vergelijkbare scholen (53,4%) en duidt op effectieve differentiatie, wat opvallend is gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het Octaaf geeft nadruk op hogere leerroutes: 42,3% havo/vwo-advies (23,1% havo + 19,2% vwo), tegenover 36,1% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 3,9% (‘onbekend’-categorie), lager dan het regionale gemiddelde van 5,5% vmbo-b. Opvallend is de brede middenmoot: 53,9% vmbo-(g)t en havo, passend bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Octaaf Elburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Cito leerling in beeld Op Het Octaaf werken we met CITO leerling in beeld. Afgelopen jaren hebben we gewerkt met CITO 3.0. We zien dat deze vernieuwde werkwijze veel meer kijkt naar het kind. Dat vinden we belangrijk. Toetsing meet cognitieve ontwikkeling, daarnaast brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart en executieve functies. Kanvas Daarnaast gebruiken we Kanvas (Kanjertraining) om de sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid te monitoren. In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen. Onderbouwd De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij in hun ontwikkeling door observaties vanuit Onderbouwd. Elk kind kan in Onderbouwd werken en leren op het niveau waar het kind op dat moment aan toe is. Omdat de ontwikkeling van kleuters sprongsgewijs verloopt is het gebruik van Onderbouwd online ideaal en tijdbesparend: je werkt er met individuele handelingsplannen, plannen op groepsniveau, groepsoverzichten en opbrengsten. Door dagelijkse een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel. Het vastleggen is eenvoudig doordat alle educatieve ontwikkelingsmaterialen gecodeerd zijn met kleuren en afbeeldingen van de handpoppen. Zo wordt het mogelijk de kleuters voor langere tijd eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces. Het kind leert het verschil kennen tussen spelend leren en lerend spelen. AMN eindtoets In groep 8 maken we gebruik van de Eindtoets AMN om de resultaten en niveau van de leerlingen in beeld te brengen. De toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijsaanbod voor leerlingen aangepast. Dit wordt besproken met de IB-er tijdens de leerlingbespreking. Leerlingbesprekingen Leerlingbesprekingen zijn drie keer per jaar. Tijdens deze bespreking worden de leerlingen doorgesproken en gekeken of het aanbod passend is. Op basis hiervan bepalen we passende zorg. We hebben expertleerkrachten die aanschuiven als hun expertise ingezet kan worden: begaafdheidsexpert, rekenexpert, leesexpert. Ook kunnen zij leerkrachten coachen en gericht advies geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 20% boven verwachting presteert. Deze resultaten onderstrepen het effect van de ‘ontwikkelgerichte adviescyclus’ die de school hanteert. De 70% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld (62,9%).
Sociale ontwikkeling
Op Het Octaaf werken we met de Kanjertraining. Dit vormt de basis voor veiligheid en vertrouwen. De kinderen krijgen vanaf groep 1 tot en met groep 8 kanjerlessen. Daarnaast is kanjertraining de basis voor hoe we met elkaar omgaan op de school en staat het dus eigenlijk altijd centraal; op het schoolplein, in de gangen en in de klas. Zo werken en spelen we samen op Het Octaaf: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen door middel van vragenlijsten (WMK en Kanvas). Er wordt een peiling onder leerlingen, ouders en leerkrachten gedaan. Ook wordt er een sociogram afgenomen. De school volgt de adviezen op die uit lijsten komen en bespreekt uitslagen met de ouders. Veiligheid en welbevinden staan voorop. De kinderen worden via de kanjertraining begeleid in hun sociaal-emotionele ontwikkeling volgens het sociale veiligheidsprotocol/kanjerprotocol. Er wordt contact opgenomen met de kanjertraining voor advies en expertise.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs?
Het Octaaf School voor christelijk basisonderwijs gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.