De Borchstee in Elburg

Het team van De Borchstee in Elburg

Current section: team
Achterweg 2
8081 Elburg

Zie hier hoe het team van De Borchstee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Borchstee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Borchstee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Borchstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Borchstee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Borchstee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Borchstee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Borchstee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Borchstee: Een Duidelijk Stappenplan

Op basisschool De Borchstee zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. We hanteren een gestructureerd vervangingsbeleid om de impact op uw kind te minimaliseren. Ons team zet zich dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs, en vervanging is daar een belangrijk onderdeel van. Ons stappenplan voor leerkrachtvervanging is als volgt ingericht. Eerst controleren we de beschikbaarheid binnen onze eigen invalpool, speciaal samengesteld voor De Meent. Vervolgens kijken we naar de flexibiliteit van onze duo-collega's en de inzetbaarheid van ambulante ondersteuners. Daarnaast worden leerkrachtondersteuners, onder deskundige supervisie van de directie, ingezet indien nodig. Ook stagiaires van Pabo-opleidingen (minimaal leerjaar 3), eveneens onder direct toezicht, kunnen een rol spelen in de continuïteit van de lessen. In uitzonderlijke situaties, waarin geen van de interne of externe opties beschikbaar is, kan het voorkomen dat een klas naar huis wordt gestuurd. Ouders en verzorgers worden hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Mocht de afwezigheid acuut zijn en opvang thuis niet direct mogelijk, dan bieden wij op school opvang in een andere klas of groep, zodat uw kind altijd in een veilige omgeving verblijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Borchstee zijn in 12 groepen verdeeld en ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem. Wij hebben zowel enkele groepen als combinatiegroepen. De gemiddelde groepsgrootte is rond 27 leerlingen. De klas vormt de thuisbasis van de leerlingen. Dagelijks werken de leerlingen ook buiten de klas. In de hal en in de gangen zijn werkplekken ingericht om zelfstandig of in groepjes te werken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Borchstee: Specialisten voor Elke Uitdaging

9

Taal, Rekenen en Leesvaardigheid: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Op basisschool De Borchstee zetten wij ons in voor de optimale taal-, reken- en leesontwikkeling van elke leerling. Onze toegewijde specialisten coördineren het onderwijs op deze cruciale vakgebieden en fungeren als aanspreekpunt voor zowel leerkrachten als leerlingen. Zij begeleiden leerkrachten bij specifieke vragen en zorgen voor een consistente doorgaande lijn in het reken- en taalonderwijs. De Borchstee werkt nauw samen met externe experts, waaronder Centraal Nederland voor dyslexiebegeleiding en de logopediepraktijk Abel. Daarnaast is een orthopedagoog van Expertisepunt Passend Onderwijs verbonden aan onze stichting, wat onze brede expertise op het gebied van leerondersteuning onderstreept. Voor leerlingen met specifieke spellinguitdagingen biedt een gespecialiseerde leraarondersteuner begeleiding met de 'spellingspeurders' methodiek. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt zowel leerkrachten als leerlingen waar nodig.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Borchstee hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van al onze leerlingen. In het schooljaar 2025-2026 implementeren we een vernieuwde werkwijze, gevisualiseerd in een piramide, om de sociale veiligheid en individuele ontwikkeling nauwkeurig te monitoren. Deze piramide beschrijft de ondersteuningsniveaus en de middelen die we inzetten, met de basisondersteuning als fundament. Onze kwaliteitskaart 'sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag' vormt de leidraad voor alle leerkrachten en definieert de basisondersteuning die de basis legt voor onze ondersteuningsniveaus 1 en 2.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Borchstee creëert een stimulerende leeromgeving die gericht is op het bevorderen van positief gedrag, een sterke werkhouding en een effectieve taakaanpak. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op het verfijnen van onze monitoring van sociale veiligheid en de ontwikkeling van leerlingen. Dit is vastgelegd in een visuele piramide die per ondersteuningsniveau de beschikbare middelen en aanpakken uiteenzet. De basisondersteuning, vastgelegd in onze kwaliteitskaart 'sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag', is cruciaal voor alle leerkrachten en vormt de basis voor onze aanpak op de eerste twee ondersteuningsniveaus.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool De Borchstee stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van gespecialiseerde begeleiding. We werken samen met Moorkids Fysiotherapie uit Elburg, die wekelijks op school aanwezig is om leerlingen te ondersteunen. Onze vakdocent bewegingsonderwijs monitort de motorische vooruitgang en bespreekt eventuele observaties met het onderwijsteam. Deze nauwe samenwerking zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op de individuele behoeften van elk kind, ter ondersteuning van hun algehele ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Borchstee bieden we geen gespecialiseerde medische zorg of persoonlijke verzorging aan. Voor specifieke medische behoeften verwijzen we u graag naar de juiste externe professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Werkruimte voor de Eureka groep
Zelfstandig werkplekken door de school
Handvaardigheidsruimte

Extra Ondersteuning en Begeleiding op De Borchstee

Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien

Op basisschool De Borchstee geloven we in 'Zorg en ruimte voor ieder kind'. Dit betekent dat we niet alleen aandacht hebben voor didactische ontwikkeling, maar ook voor de sociaal-emotionele groei van uw kind. Onze leerkrachten verdiepen zich in elke leerling en bouwen een vertrouwensband op door regelmatige gesprekken. Zo signaleren we vroegtijdig eventuele problemen zoals faalangst of pestgedrag en bieden we passende hulp. Elk kind krijgt individuele begeleiding, met gedifferentieerde instructie en lesmateriaal op verschillende niveaus. Extra ondersteuning binnen en buiten de klas is altijd beschikbaar, en leerkrachten kunnen rekenen op interne specialisten. We bieden kinderen de ruimte om zich volledig te ontwikkelen. Naast de klas zijn er speciale werkplekken ingericht waar leerlingen zelfstandig of in groepjes kunnen werken. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen verrijkend lesmateriaal. Leerlingen die meer tijd nodig hebben voor de lesstof, krijgen extra instructie en begeleiding van de leerkracht. Ouders en verzorgers zijn essentieel in het onderwijsproces. Wij houden u nauwkeurig op de hoogte van de voortgang van uw kind via kennismakingsgesprekken, ouder-kind-gesprekken en rapporten. Zorgkaarten documenteren extra ondersteuning en worden altijd met u besproken. Bij zorgen nemen we direct contact op, want u kent uw kind het best. Voor de toekomst breiden we ons aanbod uit met een leesspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid. De implementatie van handelingsgericht werken wordt in schooljaar 2025-2026 verder uitgewerkt binnen onze vernieuwde zorg- en kwaliteitsstructuur.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Borchstee Elburg

Wat zijn de kernambities van basisschool De Borchstee voor 2023-2027?

De Borchstee hanteert de leidende principes “Koersen op de sterren” en “Zorg en ruimte voor ieder kind” voor het schoolplan 2023-2027, in lijn met het strategisch beleidsplan van PCPO De Meent. Onze school heeft vijf scherp gedefinieerde speerpunten voor de komende jaren. Deze speerpunten omvatten het bieden van doelgericht onderwijs met ambitieuze, haalbare doelen voor leerlingen en medewerkers. We zetten sterk in op de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten om elke leerling optimaal te ondersteunen. Een solide basis in rekenen, taal en lezen, ondersteund door effectieve methodes, is essentieel. Daarnaast streven we ernaar een stimulerende leer- en werkgemeenschap te zijn waar leerlingen, ouders en teamleden zich welkom voelen en van elkaar leren. We willen ook de samenwerking met lokale onderwijs- en culturele partners versterken om gezamenlijk te leren en te groeien. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op verbeterde taalvaardigheden, verhoogd leesplezier, de implementatie van Handelingsgericht Werken (HGW), en een gestandaardiseerde aanpak voor het automatiseren van rekenvaardigheden. Ook zetten we in op een duidelijke visie voor thematisch onderwijs en het bevorderen van een professionele cultuur die bijdraagt aan schooldoelen en welzijn.

Hoe realiseert De Borchstee haar onderwijsdoelen en stimuleert burgerschap?

Onze jaarplandoelen vloeien voort uit de ambitieuze doelstellingen van ons schoolplan, waarbij we in schooljaar 2023-2024 de focus legden op de implementatie van een nieuwe rekenmethode en de voorbereidingen voor een nieuwe taalmethode. Externe expertise speelde hierbij een cruciale rol in de begeleiding van ons team, wat direct aansluit bij onze speerpunten voor doelgerichtheid, vakmanschap en de ontwikkeling van basisvaardigheden. De ontwikkeling van thematisch onderwijs en de aanscherping van onze visie en missie waren eveneens centrale thema's in 2023-2024, ter versterking van onze kernwaarden. Dit alles draagt bij aan de speerpunten 1, 2, 4 en 5 van ons schoolplan, gericht op samen leren en groei. Op het gebied van burgerschapsvorming, zoals beschreven in ons document 'Visie & Beleid Burgerschap De Borchstee 2023-2027', leren leerlingen zich gedragen als verantwoordelijke burgers. Dit omvat zelfdiscipline, kritisch denken, sociale betrokkenheid en respectvolle communicatie. We begeleiden leerlingen om te gaan met hun mogelijkheden en beperkingen, zelfvertrouwen te ontwikkelen en op te komen voor zichzelf en anderen. Daarnaast stimuleren we positief sociaal gedrag en respectvolle interactie binnen de groep. Leerlingen leren normen en waarden te respecteren, verschillen te erkennen en rekening te houden met elkaars gevoelens. In schooljaar 2024-2025 hebben we de nieuwe taalmethode 'Staal 2' en de bijbehorende spellingmethode succesvol geïmplementeerd.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: VVE bij De Borchstee

Toelichting van de school

Basisschool De Borchstee biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit beleid, gesteund door de gemeente Elburg, is gericht op het verkleinen van mogelijke ontwikkelings- en onderwijsachterstanden bij kinderen van 2 tot 6 jaar. Een sterke start op de basisschool is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. Kinderen die een VVE-indicatie ontvangen van het consultatiebureau of de kinderopvang, starten met ons VVE-programma in groep 1 en 2. In 2024 is een belangrijk convenant ondertekend dat het belang van VVE binnen Elburg benadrukt en verbetert, met duidelijke uitgangspunten voor alle betrokken partijen. Onze vroegschoolse aanpak in de kleuterklassen sluit naadloos aan bij de voorschoolse educatie. Bij de overgang van kinderopvang naar basisschool zorgen wij voor een warme overdracht tussen pedagogisch medewerkers en onze leerkrachten. Spelenderwijs stimuleren we de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling, vaak in samenwerking met onze onderwijsondersteuners. Deze zorg op maat is niet alleen voor kinderen met een indicatie, maar voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ouderbetrokkenheid is essentieel. Samen met u bieden we kinderen, indien nodig, extra begeleiding vanaf de eerste schooldag. Kinderen met een VVE-indicatie worden nauwlettend gevolgd met een persoonlijk ontwikkelplan, dat elke acht weken wordt geëvalueerd en bijgesteld. Bij aanhoudende ontwikkelingsuitdagingen schakelen we extra expertise in, zoals onze onderwijsondersteuners, logopedisten of orthopedagogen, altijd in overleg met ouders en de Intern Begeleider (IB-er). De Borchstee beschikt over twee gediplomeerde Jonge Kind Specialisten die garant staan voor deskundige begeleiding. Indien de ontwikkeling van een kind op niveau is of het kind doorstroomt naar groep 3, vervalt de VVE-indicatie. Wij geloven in een veilige en stimulerende omgeving waar elk jong kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Borchstee extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Borchstee biedt uitgebreide extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerd VVE-programma om een vliegende start op de basisschool te garanderen.

Ja, Basisschool De Borchstee biedt uitgebreide extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerd VVE-programma om een vliegende start op de basisschool te garanderen.

Kinderopvang Elburg
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt De Borchstee samen voor VVE?

De Borchstee werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties zoals Prokino Speelstee Elburg en Bijdehandjes om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

De Borchstee werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties zoals Prokino Speelstee Elburg en Bijdehandjes om een doorlopende ontwikkelingslijn voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | De Borchstee in Elburg | [2025] Schoolregister