
Schoolweging
De schoolweging van De Borchstee is 28,56 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.9% behaalde leerlingen scoort De Borchstee ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is slechts 1.4% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.4%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. Hoewel dit percentage 12.3% lager ligt dan bij vergelijkbare scholen, voldoet de school hiermee aan de eigen doelstelling. De focus lijkt hierbij te liggen op maatwerk, passend bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweezijdig beeld: enerzijds een sterke focus op theoretische leerwegen (havo/vwo: 30.8% vs. 26% regio), anderzijds een bovengemiddeld aandeel praktijkonderwijs (2.6% vs. 1.0% regio). Het aandeel vwo-adviezen (17.95%) ligt bijna gelijk aan het landelijk gemiddelde (18.6%), wat opvallend is gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Borchstee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Borchstee maken we gebruik van verschillende toetsen om de resultaten van de leerlingen te meten en de ontwikkeling van de individuele leerling in beeld te houden. In de groepen 3 t/m 8 worden de methode onafhankelijke toetsen van 'BOOM LVS' afgenomen. De toetsen worden gespreid over het schooljaar afgenomen. De compacte toetsafnames van BOOM zorgen voor minder toetsdruk bij leerlingen en leerkrachten. De tijd die dat oplevert kan worden geïnvesteerd in de analyses van de toetsresultaten en het aanpakken van geconstateerde hiaten. In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen. De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij in hun ontwikkeling door gerichte observaties, welke worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. In groep 7 wordt de proef AMN afgenomen en in groep 8 wordt in februari de verplichte doorstroomtoets afgenomen, ook van AMN. De toetsen worden door de leerkrachten en met de reken- en taal/lees coördinatoren geanalyseerd. Waar nodig wordt het onderwijsaanbod voor leerlingen aangepast. Dit wordt besproken met de IB-er en zorgcoördinator tijdens de groepsbespreking. Deze zijn 3 keer per jaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20.6% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Desondanks scoort 26.5% boven het gegeven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring in het schoolondersteuningsprofiel. De combinatie van deze cijfers suggereert mogelijk voorzichtigheid bij het initiale advies.
Sociale ontwikkeling
Een leerling die zich niet gewaardeerd of veilig voelt staat niet open voor leerstof. Dit is gebleken uit een wetenschappelijk onderzoek van Marzano & Pickering uit 2016. Zij ontdekten dat het leervermogen (cognitie) van de leerling zal verbeteren als het welbevinden (pedagogisch) hoog is. Het welbevinden van leerlingen is daarom een speerpunt in ons onderwijs. Binnen onze school hebben we een ondersteuner met expertise op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en gedragsontwikkeling, zij is de zorgcoördinator van de school. Naast de eigen leerkrachten houdt de zorgcoördinator zich dagelijks bezig met het welbevinden van onze leerlingen. Samen met de leerkrachten werkt ze met en begeleidt ze leerlingen en/of groepen die in sociale situaties extra ondersteuning kunnen gebruiken. Er is ruimte om conflicten vroegtijdig aan te pakken door deze samenwerking tussen leerkrachten en de zorgcoördinator. Maandelijks wordt er in de groepen een sociale competentie gekozen die dan dagelijks aan de orde komt. Er worden Sociaal- Emotionele trainingen aangeboden aan de leerlingen van groep 5 t/m 8. Deze trainingen hebben als doel het vergroten van de weerbaarheid van de leerlingen. LEES MINDER
Veilige leeromgeving
Je mag zijn wie je bent
Samenwerken
Wat is de werkwijze van De Borchstee voor sociale ontwikkeling?
De Borchstee start elk jaar met groepsvorming tijdens de gouden weken. Bij elke groepsbespreking wordt aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Na de kerstvakantie worden groepsvormende activiteiten herhaald tijdens de zilveren weken. Een ondersteuner met expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsontwikkeling, met een eigen werkruimte, benadrukt het belang van veiligheid en sociaal welbevinden. Leerlingen in groep 5 volgen een sociaal-emotionele training met herhalingstrainingen voor groepen 6 t/m 8. Een leerkracht is aangesteld als coördinator voor deze trainingen. Vanaf 2022 wordt de methode 'Veiligwijs' ingezet voor relationele en seksuele vorming. Voor het meten van veiligheid en welbevinden wordt Werken met Kwaliteit (WMK) gebruikt. De school oriënteert zich op een leerlingvolgsysteem (LVS) voor sociaal-emotioneel welbevinden.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Borchstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Borchstee gebruikt een eigen aanpak voor sociale vaardigheden en neemt halfjaarlijks een sociogram af.