
Schoolweging
De schoolweging van Agnietenschool is 28,79 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.9% behaalde het vrijwel alle leerlingen (98%) het basisniveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit blijft consistent over alle leerjaren heen en geeft aan dat de school effectief basisvaardigheden garandeert, zelfs bij een groeiend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 68.3% ruim boven de inspectienorm van 48.6% voor het streefniveau. Dit betekent dat twee derde van de leerlingen de gevorderde lesdoelen voor taal en rekenen behaalt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60.5%, wat de relatief sterke cognitieve prestaties bij Agnietenschool onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
42.3% van de leerlingen krijgt een vwo-advies - bijna 2.5x hoger dan het regionaal gemiddelde (18.6%). De combinatie havo/vwo (11.5%) en havo (23.1%) brengt het totaal theoretische adviespercentage op 76.9%. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt tot 3.85% vmbo-b, wat lager is dan buurtscholen (5.5%). De adviesverdeling weerspiegelt het hoge opleidingsniveau in de regio Elburg.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Agnietenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.13 | 173.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Agnietenschool worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in de leerlijnen van Parnassys. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. We volgen de ontwikkelingen van de kinderen middels de leer-en ontwikkellijnen van het jonge kind. De groepen 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het Cito LOVS afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteert de ib-er de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken. Overgaan / doubleren Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen die na 1 januari instromen in de kleutergroepen worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1.Als de ontwikkeling van een kind aanleiding geeft om het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang.Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het vertragen/versnellen protocol dat op school is in te zien. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25.8% van de leerlingen presteert onder het advies - dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Dit kan samenhangen met de forse leerlingengroei. Positief is dat 19.4% boven het advies uitstroomt, wat wijst op een zorgvuldige advisering. De school hanteert hiervoor een 'warme overdracht' met VO-scholen, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Op de Agnietenschool hechten we veel belang aan de (sociale) gemeenschap en de school als oefenplaats om jezelf te mogen ontwikkelen. In iedere groep wordt er gewerkt volgens een aantal basisregels, ofwel de Kanjer8. Deze Kanjer8 afspraken zijn leidend voor hoe er op Agnietenschool met elkaar omgegaan wordt. De kanjertraining is een methodiek om preventief bezig te zijn met de sociale emotionele ontwikkeling. Met de inzet van de kanjertraining wordt er gewerkt aan onderstaande doelen: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. leren om verantwoordelijkheid te nemen. het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. het bevorderen van ouderbetrokkenheid. De sociaal emotionele ontwikkeling, staat naast de cognitieve ontwikkeling, centraal gedurende het portfoliogesprek. Wij vinden dat je eerst sociaal emotioneel in balans moet zijn, voordat je maximaal cognitief kunt presteren. LEES MINDER
Emotionele Competenties
Sociale Competenties
Morele Competenties
Wat is de werkwijze van de Agnietenschool voor sociale ontwikkeling?
De Agnietenschool besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door wekelijks stil te staan bij afspraken, gebaseerd op de 'Kanjer8'. Deze afspraken zijn gerelateerd aan de methode KWINK voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Wekelijks wordt er in de groepsvergadering aandacht besteed aan veiligheid, welbevinden en betrokkenheid, en individueel wordt er tijdens portfolio-gesprekken aandacht besteed aan persoonlijke ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt de Agnietenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Agnietenschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Volgen van mindset en executieve functies (EF) in ParnasSys (LeerlingVolgSysteem) en Kindbegrip (Sociaal-Emotioneel Leren - Kees van Overveld).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Agnietenschool?
De Agnietenschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Eigen systematiek 'DeKanjer8' en Kwink.