
Schoolweging
De schoolweging van De Flint Ekehaar is 28,74 , met een spreiding van 4,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Flint de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op taal- en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is breed: 33,3% vmbo-(g)t, 33,3% havo en 16,7% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (16,7% vmbo-b vs. 5,52% regio). De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen (50% havo/vwo) overtreft het regionaal gemiddelde (46,61%), passend bij de kleine, persoonlijke aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | De Flint Ekehaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht het onderwijs optimaal afstemmen op de onderwijsbehoeften. Met ingang van het schooljaar 2021-2022 zijn wij gaan wij werken met het IEP leerlingvolgsysteem. Een kindvriendelijk en zeer kindgericht volgsysteem waarbij de leergroei en de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal staat. Naast de cognitieve vaardigheden, brengt het IEP-LVS ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart. Vanuit betekenisvol toetsen brengt het IEP-LVS de ontwikkeling en de talenten van kinderen in kaart. Vanuit de talentenkaart van de kinderen gaat de groepsleerkracht samen met de kinderen aan de slag door kinderen zelf inzicht te geven over de eigenontwikkeling en samen nieuwe leerdoelen te stellen. Samen met de kinderen wordt gekeken welke leerdoelen behaald zijn en welke leerdoelen nog extra geoefend kunnen worden. Tussentijds gebruiken we de reguliere toetsen uit onze leerlijnen om na te gaan in hoeverre de aangeboden leerdoelen zijn bereikt. Twee keer per jaar nemen we methode onafhankelijke toetsen af om na te gaan hoe ver de leerlingen in bredere zin in hun ontwikkeling zijn. De resultaten hiervan nemen we op in ons Leerlingvolgsysteem. De uitkomsten vanuit de LVS toetsen, de resultaten van de methodetoetsen, observaties door de groepsleerkrachten en gesprekken met de leerlingen en ouders, geven de groepsleerkrachten input om de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen en het onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de ontwikkeling van het kind.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Analyse van de doorstroomcijfers toont stabiliteit: in 2021-2022 stroomde 60% van de leerlingen door op of boven adviesniveau. De combinatiegroepen (bijv. groep 6/7/8) faciliteren mogelijk een soepele overgang door verticale leerlijnen. De IEP doorstroomtoets fungeert hierbij als kwaliteitscheck.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een plek waar kinderen zich op eigen wijze kunnen ontwikkelen. Ze leren wie ze zijn en waar ze goed in zijn. Ze leren te zorgen voor elkaar en voor zichzelf op te komen. Ze leren verschillen tussen elkaar herkennen, erkennen en waarderen. Iedereen heeft zo zijn eigen unieke talenten. Kinderen die bij ons van school gaan weten waar ze goed in zijn, hebben geleerd voor elkaar te zorgen. Hebben geleerd dat fouten maken mag, zolang je er maar iets van geleerd hebt. Je veilig voelen heeft voor ons te maken met jezelf kunnen zijn, gezien worden en gehoord worden. Een fijne veilige plek is voor ons de basis om te kunnen komen tot leren. Aandacht is een begrip wat hier als rode draad door heen loopt. Bij ons op school hebben we oog voor elkaar. Dat zit hem in de kleine dingen, zoals even een praatje maken met elkaar, echt vragen hoe het gaat, elkaar begroeten, zorgen voor elkaar. Maar ook de kinderen actief betrekken bij de dingen die ze op school gaan leren, Ze mee laten denken over de dingen waar ze goed in zijn en de dingen die ze nog lastig vinden. Hierdoor leren ze zichzelf kennen en kunnen ze zich ontwikkelen. Zowel op cognitief gebied als sociaal gebied. LEES MINDER
iedereen hoort erbij
jezelf kunnen zijn
aandacht voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool De Flint voor sociale ontwikkeling?
De belangrijkste werkwijze van Basisschool De Flint is dat ze oog hebben voor elkaar, dit uitdragen en voorleven. Goed voorbeeld doet goed volgen. De school besteedt veel aandacht aan hoe ze met elkaar omgaan en er is een cultuur waarin iedereen erbij hoort. Pesten wordt niet geaccepteerd en dingen worden snel met elkaar opgelost. Kinderen leren zich daarmee in een veilige omgeving sociaal-emotioneel ontwikkelen. Jaarlijks wordt aan de kinderen gevraagd hoe veilig ze zich voelen door middel van een speciale vragenlijst. De Veiligheidsbeleving wordt jaarlijks gemonitord en waar nodig worden acties voor verbetering uitgezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Flint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Flint gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Plan b2: Onderwijsbehoeften in beeld en IEP-LVS.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Flint?
Basisschool De Flint gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.