
Schoolweging
De schoolweging van De Vuurvlinder Eindhoven is 26,08 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,6%). Ruim boven de inspectienorm van 85%, wat aantoont dat de school basisvaardigheden goed verankerd heeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager ligt dan het vergelijkingspercentage van 64,0%. Dit kan verklaard worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,08). Toch overtreft de school de eigen signaleringswaarde (53,8%), wat wijst op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren een brede ambitie: 28,57% vmbo-(g)t/havo en 17,86% vwo-advies. Het vwo-percentage ligt iets onder vergelijkbare scholen (18,61%), maar de combinatie van praktische en theoretische adviezen (bijv. 10,71% vmbo-k) sluit aan bij de gedifferentieerde populatie. Opvallend is het ontbreken van adviezen voor praktijkonderwijs, ondanks een lokaal gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vuurvlinder Eindhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
202.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Vuurvlinder volgen we de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied en op cognitief gebied. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te begeleiden maken we gebruik van de E.G.O.-werkvormen met achterliggende doelstellingen. Door te observeren en te communiceren sturen we eenvoudig en met kleine interventies. De sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind wordt omschreven en besproken tijdens de verslagen en oudergesprekken. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op schoolniveau brengen we in kaart via Looqin en de kaart sociale veiligheid van WMK. Op De Vuurvlinder worden methode gebonden toetsen afgenomen ter controle van het eigen maken van het aanbod in de voorafgaande periode. Op basis van deze toetsen gaan we remediëren, verrijken of verder met het passende aanbod. Leerlingen krijgen geen cijfer voor deze toetsen. Wel ontvangen kinderen feedback, worden de fouten bekeken, besproken/ geanalyseerd. Ten slotte maken we gebruik van het leerling- en onderwijsvolgsysteem van Cito, Leerling in Beeld (LIB). De bijbehorende toetsen zijn methode onafhankelijk. Ze toetsen per half jaar de voortgang van de leerling op een vakgebied. Deze voortgang, afgezet tegen een gemiddeld landelijk basisniveau, geven wij in een grafiek mee aan ouders. Leerkrachten en IB analyseren de resultaten om op die manier de ontwikkeling van de groep, school en kinderen te volgen. M.b.v. het leerlingvolgsysteem kan nog beter gedifferentieerd worden in instructie en spelen we nog beter in op de individuele behoeften van elke leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,42% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 14,58% boven advies uitkomt. Dit lage onderadviseringspercentage onderstreept de zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We zijn een school waar welbevinden en betrokkenheid hoog in het vaandel staat. Vanuit inclusie en een veilige, prettige leeromgeving bieden wij kansrijk onderwijs aan al onze kinderen.
Samenwerking
Verantwoordelijkheid
Empathie
Wat is de werkwijze van SALTO-school De Vuurvlinder voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogisch handelen van SALTO-school De Vuurvlinder is gebaseerd op vier normeringen: wij doen en zeggen dingen die fijn zijn voor onszelf en de ander, iedereen hoort erbij, wij maken keuzes die zorgen voor een fijne omgeving, en we (be)luisteren, kijken, stellen vragen en praten met elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt SALTO-school De Vuurvlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SALTO-school De Vuurvlinder gebruikt Looqin en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.