SALTO-School De Tempel
Baarle Hertoglaan 1
5628 PM Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
33.11
Spreiding
8.16

De schoolweging van De Tempel is 33,11 , met een spreiding van 8,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.23% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit stabiele resultaat (vergelijkingsscholen: 93.89%) onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, passend bij de beschreven focus op een doorgaande ontwikkelingslijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.36% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38.7%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.11) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.17%, wat de relatief sterke prestaties benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweesporig beeld: enerzijds 8.7% havo en 4.35% vwo-advies (lager dan regio), anderzijds opvallende 4.35% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio). De nadruk ligt op de theoretische leerweg met 26.09% vmbo-(g)t en 21.74% vmbo-(g)t/havo-advies. Deze verdeling reflecteert de complexe leerlingenpopulatie en sluit aan bij het aanvullende nieuwkomersaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TempelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 4.76% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 47.62% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat het vertrouwen in de schoolspecifieke adviesmethodiek onderstreeft. Dit sluit aan bij de beschreven integrale monitoring van leerlingontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

"Iedereen is verschillend" is het uitgangspunt op de Tempel. Wij werken met een respectprotocol. Hierin staan een respectvolle omgang met elkaar en uitgaan van verschillen centraal. De teamleden leven dit voor en er is veel aandacht voor een respectvolle omgang met elkaar en met elkaars verschillen. We werken met de methodiek "Fides" die als uitgangspunt heeft: Iedereen is 100% oké! LEES MINDER

Respectvol

Betrokken

Verantwoordelijk

Wat is de aanpak van SALTO-School De Tempel voor sociale ontwikkeling?

De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van iedere leerling wordt gevolgd met behulp van digitale kindvolgsystemen. De bevindingen worden tijdens oudergesprekken besproken. Er worden methodische groepslessen gegeven op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en omgang met elkaar en jezelf, inclusief aandacht voor seksuele opvoeding. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen individuele begeleiding of begeleiding in kleine groepjes, zoveel mogelijk op school. Het programma 'Playing for Success' wordt in het PSV-stadion aangeboden.

Welke registratievormen gebruikt SALTO-School De Tempel om sociale opbrengsten te meten?

SALTO-School De Tempel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, IEP en Sociogram.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SALTO-School De Tempel?

SALTO-School De Tempel maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, Taakspel, Kids Skills, Fides en Playing for Succes.