
Schoolweging
De schoolweging van De Bergen is 31,28 , met een spreiding van 7,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft continu de inspectie-eisen voor basisvaardigheden. Met 94,4% fundamenteel niveau scoren ze bijna 10 procentpunt hoger dan de signaleringswaarde. Dit wordt bereikt door vroegtijdige signalering via ADIT-toetsen in groep 7 en een verplichte herfstsignalering in alle jaarlagen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 50% gehaald, wat 4,5 procentpunt boven de schoolspecifieke signaleringswaarde (45,5%) ligt. Deze prestaties zijn opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie, wat wijst op effectieve differentiatie in de reken- en taallessen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 33,3% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (14,8% vmbo-(g)t, 11,1% havo/vwo, 14,8% vwo), wat iets onder het regionaal gemiddelde (45,5%) ligt. Opvallend is het relatief hoge percentage dubbele adviezen (37% van de cases), waaronder 22,2% vmbo-(g)t/havo. Dit reflecteert de bewuste keuze voor voorzichtige advisering passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Bergen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197.2 | 202.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden de leerlingen op verschillende manier getoetst: methodegebonden toetsen Cito-toetsen De voortgang van het leren van de kinderen wordt nauwlettend gevolgd. Vorderingen worden vastgelegd in de registratiemap, het digitale leerlingdossier (Parnassys) en het CITO leerlingvolgsysteem (LOVS). De ontwikkeling van de kleuters wordt ook vastgelegd in het observatie- en registratiesysteem KIJK!. De leerlingen krijgen pas een rapport als ze langer dan een half jaar naar school gaan. De rapporten voor de kleuters geven een ontwikkelingsstadium van de kinderen aan en zijn niet bedoeld om prestatiegerichte informatie te geven. Deze verzameling van gegevens geeft een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de betreffende leerling op een bepaald vakgebied. Leerlingen krijgen drie keer per jaar, eind november, medio maart en aan het einde van het schooljaar een rapport. De leerkracht bespreekt het rapport van november en maart met de ouders. Bij het laatste rapport vindt er alleen een gesprek plaats op verzoek van ouders of leerkracht. Mocht er tussentijds aanleiding zijn of wilt u anderszins op de hoogte gebracht worden, dan kunt u altijd contact opnemen met de groepsleerkracht. De gegevens van de leerling worden bijgehouden in het leerlingendossier en zijn strikt vertrouwelijk. De ouders kunnen inzage krijgen in het leerlingendossier van hun eigen kind(eren).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is het significant hogere percentage onderadviseringen (19,2% vs 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. Toch stroomt 11,5% alsnog boven het advies uit, wat aansluit bij de gerichte doorstroombegeleiding met orthopedagogische ondersteuning.
Sociale ontwikkeling
Sociaal Sterke Groep Bij deze aanpak zijn conflicten op school aanzienlijk minder, de kinderen zijn socialer en meer tevreden. Het driehoekgesprek en de wekelijkse sociokring spelen hierin een belangrijke rol. Als team hebben we een gezamenlijke aanpak in het oplossen en bespreken van conflicten. Dit leidt tot gevoelens van rechtvaardigheid bij kinderen waardoor deze conflicten opgelost worden. De aanpak staat beschreven in het ouderboekje: Sociaal Sterke Groep: Prettig met elkaar omgaan. Dit boekje ontvangt elke ouder die zijn/haar kind bij ons op school inschrijft. LEES MINDER
Wij gaan correct met elkaar om
Wij gaan prettig met elkaar om
Ik verbeter de omgang
Wat is de werkwijze van SALTO-school de Bergen voor sociale ontwikkeling?
De aanpakken Sociaal Sterke Groep en Full Speed Leren leggen een stevige basis voor het persoonlijk leren van ieder kind. Belangrijke leerrollen zijn de sociale leerrol, de kennisrol, de zelfsturingsrol en de coachingsrol. Door er vertrouwen in te hebben dat ieder kind op eigen niveau zijn eigen leerproces kan aansturen en een coach is voor andere kinderen ontstaat er een krachtig lerende groep waarvan iedereen persoonlijk profiteert.