SALTO basisschool De Klimboom
St Norbertuslaan 1
5643 PM Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
27.93
Spreiding
7.76

De schoolweging van De Klimboom Eindhoven is 27,93 , met een spreiding van 7,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,68% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85% en vergelijkbaar met andere scholen (96,45%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,77% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 61,13%), ruim onder de signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie, maar toont ook ruimte voor verbetering in uitdagend onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Duidelijke focus op hoger onderwijs: 30,43% vwo-advies (regio: 18,61%) en 13,04% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder landelijk gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange (vmbo-b tot vwo) sluit aan bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Klimboom EindhovenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We houden de ontwikkeling van leerlingen in de gaten met behulp van observaties van de leerkrachten, gesprekken met ouders en een systeem van toetsen. We maken onderscheid tussen toetsen die bij een methode horen en toetsen die daar los van staan. De leerkracht gebruikt de toetsen die bij de methode horen over het algemeen om te bekijken welke kinderen de instructie hebben begrepen en bij welke kinderen daar nog extra aandacht aan besteed dient te worden. De toetsen die los staan van de methode worden in principe tweemaal per jaar afgenomen. Ze zijn vooral bedoeld om te bekijken of de leerling zich naar verwachting blijft ontwikkelen of dat er een andere aanpak is vereist. Hoe dit systeem precies is vormgegeven, is vastgelegd in het schoolondersteuningsprofiel. Deze kunt u vinden op onze website onder het kopje 'praktische informatie'. Wij streven er naar dat ieder kind de einddoelen van groep 8 behaalt. Omdat ieder kind anders is, lukt dit niet altijd. Een kind krijgt dan een eigen ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en kwaliteitscoördinator. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden van de kinderen. Het systeem van leerling ondersteuning vereist onder meer dat we de gegevens die gerelateerd zijn aan de leerling ondersteuning vastleggen in een leerlingvolgsysteem. Daarvoor gebruiken wij het digitale systeem Parnassys en het digitaal leerlingvolgsysteem IEP voor de groepen 3 t/m 8. We leggen hierin niet alleen alle relevante toets gegevens vast, maar ook observaties, groepshandelingsplannen, eventuele individuele handelingsplannen, onderzoekgegevens en gespreksverslagen. De observatiegegevens van de groepen 1 en 2 leggen we vast in het volgsysteem KIJK!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoge 21,43% onder advies (landelijk: 11,81%) contra 64,29% op advies. Mogelijk wijst dit op een voorzichtige adviescultuur. De 14,29% boven advies benadrukt wel het doorstroompotentieel van leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Wij bieden voor kinderen een veilige leeromgeving, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij zullen dit regelmatig controleren bij de kinderen en gebruiken hiervoor de leerlingtevredenheidsvragenlijst van Werken Met Kwaliteit (WMK). Er zijn duidelijke afspraken over hoe we omgaan met pesten op school en proberen kinderen bewust te maken van pestgedrag (ook digitaal). Onze vertrouwenspersonen en de gedragsspecialist begeleiden dit proces. LEES MINDER

Identiteit

veiligheid

Autonomie en Respect

Wat is de werkwijze van SALTO basisschool De Klimboom voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Binnen de schoolvisie van SALTO basisschool De Klimboom is er expliciete aandacht voor de veiligheid van kinderen, met een actieve inzet op een positief pedagogisch klimaat, onder andere door aandacht te besteden aan gouden en zilveren weken en surveilleren tijdens het buitenspelen. Er is sprake van het toepassen en inzetten van sociale vaardigheden, onder andere door het inzetten van sociale vaardigheidstraining (waar nodig) zoals Rots & Water en het inzetten van de methode Meidenvenijn. Actieve samenwerking met Centrum Jeugd en Gezin (CJG) is aanwezig om preventief te kunnen werken. De beleving van de kinderen in groep 6, 7 en 8 wordt via leerlingtevredenheidsvragenlijsten jaarlijks in kaart gebracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt SALTO basisschool De Klimboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SALTO basisschool De Klimboom gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SALTO basisschool De Klimboom?

SALTO basisschool De Klimboom gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel.