Kindcentrum Theresia in Eindhoven

Het team van Kindcentrum Theresia in Eindhoven

Current section: team
Zeelsterstraat 138
5652 Eindhoven

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Theresia is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Theresia. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Theresia bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Theresia bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Theresia zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Theresia. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (24%)
45-55 jaar (12%)
55-65 jaar (8%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Theresia werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60.9%)
Direct ondersteunend personeel (21.7%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Theresia gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij Afwezigheid: Hoe Kindcentrum Theresia Zorgt voor Continuïteit

Bij Kindcentrum Theresia staat de educatieve continuïteit voorop, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. We hanteren een gestructureerd proces om de best mogelijke opvang te garanderen. Eerst inventariseren we intern de beschikbaarheid van collega's, inclusief flexibele medewerkers en parttimers, om eventuele gaten op te vullen. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, schakelen we de gespecialiseerde vervangerspool van SKPO in. Deze pool biedt professionele ondersteuning om ervoor te zorgen dat uw kind ononderbroken kwalitatief onderwijs ontvangt. Onze flexibiliteit reikt verder: in uitzonderlijke gevallen onderzoeken we de mogelijkheid dat onderwijsondersteunend personeel, zoals leraarondersteuners, bijspringt. Ook directie of interne begeleiders kunnen ingezet worden om lesgroepen tijdelijk te verzorgen. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer alle andere opties zijn uitgeput, worden stagiaires ingezet voor vervanging. Mocht dit onverhoopt niet slagen, dan wordt een lesgroep zorgvuldig opgesplitst. Leerlingen voegen zich dan bij andere groepen met aangepast lesmateriaal, zodat ieder kind de aandacht krijgt die het verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op ons Kindcentrum spelen en leren de kinderen in een uitdagende, afwisselende omgeving. Zowel in opvang, onderwijs en BSO. Zo kunnen ze zelf op zoek gaan naar datgene wat hen aanspreekt of bezighoudt. De medewerkers reiken nieuw aanbod aan en dagen de kinderen zo telkens uit om iets nieuws te leren. Kinderen spelen en werken veel samen. Zo leren ze de ander kennen en leren ze ook zichzelf kennen. Waar ben ik goed in en wat kan jij goed? Samen komen zo verder en leren ze steeds een beetje meer. De medewerkers kennen de kinderen. Ze weten wat ze nodig hebben, wat hun volgende stapje is en hoe zij daar het beste bij kunnen helpen. Telkens iets meer leren of ontwikkelen, daar gaan we voor op ons Kindcentrum.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind bij Kindcentrum Theresia Eindhoven

5

Optimale Taal- en Rekenzorg op Kindcentrum Theresia

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum Theresia zetten wij ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Ons toegewijde team telt vijf deskundigen die klaarstaan om extra ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen. Onze intern begeleiders zijn cruciaal in het waarborgen van de kwaliteit van onze zorgcyclus. Zij beschikken over diepgaande expertise op het vlak van pedagogiek, didactiek en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast versterkt een vaste orthopedagoog, verbonden aan het OndersteuningsTeam van SKPO, ons team wekelijks met haar aanwezigheid, wat zorgt voor gespecialiseerde begeleiding bij specifieke leerbehoeften. Specifiek voor rekenen en taal hebben wij twee toegewijde specialisten: Silke Stax, onze rekenspecialist en didactisch expert, en Yvonne Kiers, onze taalspecialist. Samen zorgen zij voor een verrijking van ons onderwijsaanbod.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling met Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Pedagoog

Toelichting van de school:

Kindcentrum Theresia besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning door onze pedagoog en orthopedagoog. Merel van Eeden, onze intern begeleider en pedagoog, ondersteunt leerkrachten zowel op groepsniveau als individueel bij uitdagende gedragsvragen. Haar expertise draagt bij aan een positief pedagogisch klimaat in elke klas. Bovendien is er wekelijks een orthopedagoog, Kim van Pol, aanwezig vanuit het OndersteuningsTeam van SKPO. Deze structurele aanwezigheid garandeert dat wij snel en effectief kunnen inspelen op de sociaal-emotionele behoeften van onze leerlingen.

1

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Pedagoog

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak is Merel van Eeden, onze intern begeleider en pedagoog, een belangrijke schakel. Haar academische achtergrond als pedagoog stelt haar in staat om gerichte adviezen te geven. Zij werkt nauw samen met leerkrachten om strategieën te ontwikkelen die de zelfstandigheid en leerprestaties van de leerlingen bevorderen. Dit draagt bij aan een gestructureerde en motiverende leeromgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Aandacht voor Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Kindcentrum Theresia momenteel geen specifieke motorische specialisten in dienst heeft, stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling actief door middel van bewegingsonderwijs en buitenspel. We zorgen voor een omgeving waarin kinderen vrij kunnen bewegen en hun fysieke vaardigheden kunnen ontwikkelen. Indien nodig zoeken we externe expertise om onze leerlingen optimaal te ondersteunen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Onze Prioriteit

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum Theresia heeft geen gespecialiseerd personeel voor medisch handelen of persoonlijke verzorging. We werken echter nauw samen met ouders en externe zorgverleners om te zorgen dat aan alle zorgbehoeften van onze leerlingen wordt voldaan. De veiligheid en het welzijn van elk kind staan voorop. We creëren een veilige en ondersteunende omgeving waar kinderen zich prettig en verzorgd voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Aanvullende Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum Theresia

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Ondersteuningsstrategieën

Bij Kindcentrum Theresia geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan alle leerlingen. Ons team van toegewijde leerkrachtondersteuners staat klaar om kinderen te begeleiden bij zowel didactische als pedagogische uitdagingen. Zij bieden gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in specifieke vakgebieden. Deze begeleiding is gestructureerd en cyclisch, waarbij nauw wordt samengewerkt met de reguliere leerkracht. Samen evalueren we de voortgang en stellen we indien nodig de leerdoelen bij. Hiermee waarborgen we de optimale ontwikkeling van elk kind, zowel individueel als in kleine groepen. Voor de toekomst plannen we de implementatie van diverse innovatieve ondersteuningsprogramma's. Dit omvat het versterken van basisinstructies met het 'Doordacht Passend Lesmodel' en het verdiepen van onze lesmethoden met technieken uit 'Teach like a Champion'. Daarnaast zetten we het IEP leerlingvolgsysteem 'Hart & Handen' in om de sociaal-emotionele ontwikkeling en leerstrategieën van kinderen nauwkeurig te volgen. Op basis van deze inzichten verfijnen we ons aanbod op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies, oftewel 'leren leren'. Verder streven we naar een consistente aanpak voor spellingzwakke leerlingen en een gestructureerd aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Ook wordt ons technisch leesonderwijs kritisch herzien om de leesvaardigheid van alle leerlingen te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Kindcentrum Theresia

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op diverse focusgebieden om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Binnen de focusgroep Didactiek streven we naar een optimale implementatie van onze taal- en spellingmethodes, zoals Nieuw Nederlands Junior, en de methode Sil op School. We zetten in op het verhogen van leesplezier en het verfijnen van het technisch leesonderwijs. Tevens borgen we ons Didactisch Passend Lesmodel en integreren we effectieve lesgeeftechnieken zoals Teach Like a Champion. Daarnaast zorgen we voor een gestructureerde en beredeneerde aanpak voor leerlingen met spellingzwaktes en voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. De focusgroep Pedagogiek werkt aan de implementatie van de sociale kring en de integratie van burgerschapsonderwijs in onze jaarplanning. De focusgroep Onderwijsconcept optimaliseert de structuur van instructiegroepen binnen elke unit, zorgt voor een consistente organisatie en roosterplanning, en implementeert een duidelijke lijn in het werken met weektaken of taakbriefjes.

Hoe realiseren we de gestelde doelen?

De ambities uit ons schoolplan vertalen we jaarlijks naar concrete focusdoelen. We hanteren een cyclische aanpak met het STARR-formulier (Situatie, Taak, Actie, Resultaat & Reflectie) om deze doelen te bereiken en te evalueren. Het managementteam definieert de doelen en gewenste resultaten in het STARR-formulier. Vervolgens worden focusgroepen gevormd, bestaande uit teamleden, die verantwoordelijk zijn voor het behalen van deze doelen. Voor het schooljaar 2024/2025 zijn dit de focusgroepen Didactiek, Pedagogiek en Onderwijsconcept. Elke focusgroep wordt gecoördineerd door een LC-leerkracht, die samen met andere LC-leerkrachten de plannen en processen afstemt. Het managementteam fungeert als procesbegeleider en monitort de voortgang richting de gestelde doelen. Zowel de LC-leerkrachten als het managementteam ontvangen begeleiding van een specialist van de CED-groep.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Ons Kleuteronderwijs: Spelenderwijs Leren en Ontwikkelen Op ons bruisende kleuterleerplein, voor leerjaar 1 en 2, bieden we een rijk en stimulerend basisaanbod. Kleuters excelleren door spelenderwijs te leren en maken bovendien sprongsgewijze ontwikkelingen door. Daarom besteden we veel aandacht aan spel, ontdekkingstochten en het verkennen van de wereld om hen heen. We organiseren diverse activiteiten waarbij elk kind op zijn eigen tempo kan deelnemen en groeien. Onze leerkrachten zorgen ervoor dat alle SLO-doelen naadloos geïntegreerd zijn in ons basisaanbod. Dit realiseren we door middel van thematisch ingerichte hoeken die regelmatig wisselen om de nieuwsgierigheid van de kinderen continu te prikkelen. We verrijken dit aanbod met thema's die direct aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Ter ondersteuning gebruiken de leerkrachten de effectieve methode 'Sil op School'. Deze methode is perfect afgestemd op 'Uk en Puk', de methode die sinds schooljaar 2024/2025 ook in onze peutergroepen wordt toegepast. Elk thema wordt feestelijk ingeluid met een speciale thema-opening, ontworpen om kinderen te inspireren en hun nieuwsgierigheid te wekken. De themahoeken worden rijkelijk gevuld met passend materiaal en worden gedurende het thema regelmatig vernieuwd. Dit zorgt ervoor dat de kinderen geboeid blijven en gemotiveerd om te ontdekken. Waar mogelijk betrekken we kinderen actief bij het inrichten van de hoeken of bij thematische activiteiten. Dit verhoogt niet alleen hun betrokkenheid, maar geeft hen ook eigenaarschap over hun leerproces. Binnen onze themaplanning koppelen we specifieke activiteiten aan leerdoelen. Hierdoor garanderen we een compleet en dekkend aanbod gedurende het hele schooljaar, waarbij alle belangrijke ontwikkelingsgebieden aan bod komen. We volgen de voortgang van de kinderen nauwgezet via observaties, ondersteund door ons geavanceerde kindvolgsysteem Focus PO 1-2. Indien nodig, vullen we deze observaties aan met gespecialiseerde meetinstrumenten zoals de map fonemisch bewustzijn of strategisch ingezette rekenspellen. Dit stelt ons in staat om gericht te observeren welke doelen al behaald zijn, nog in ontwikkeling zijn, of extra aandacht behoeven. Bij elk nieuw thema ontvangen ouders een informatieve ouderbrief. Hierin leest u precies waar uw kind mee bezig is en hoe u thuis kunt aansluiten bij het thema. Deze brieven bevatten bijvoorbeeld informatie over de liedjes die gezongen worden of de boeken die voorgelezen worden, zodat u thuis de leerervaring kunt voortzetten.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Theresia Specifieke Programma's voor Jonge Kinderen?

Kindcentrum Theresia biedt een breed scala aan aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Kindcentrum Theresia biedt een breed scala aan aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Kinderopvang in Eindhoven
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang

Met Welke Organisaties Werkt Kindcentrum Theresia Samen Voor Jonge Kinderen?

Kindcentrum Theresia onderhoudt een waardevolle samenwerking met Korein Kinderplein om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen binnen ons centrum.

Kindcentrum Theresia onderhoudt een waardevolle samenwerking met Korein Kinderplein om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen binnen ons centrum.

Team | Kindcentrum Theresia in Eindhoven | [2025] Schoolregister