
Schoolweging
De schoolweging van Theresia Eindhoven is 27,80 , met een spreiding van 7,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.58% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (96.37%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.80) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60.51%, wat suggereert dat Kindcentrum Theresia nog groeipotentieel heeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 33.33% havo/vwo en vwo (vergelijkbaar: 29.54%) versus 36.12% vmbo-gerichte adviezen. Opvallend is het hoge aandeel combinatieadviezen (24.99%) wat wijst op zorgvuldige doorstroomdiagnostiek. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 2.78%, lager dan regionale benchmarks (5.52% vmbo-b). Dit past bij de schoolvisie op kansrijke advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Theresia Eindhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Wij volgen de tussenopbrengsten van de groepen 3 t/m 8 met het IEP leerlingvolgsysteem. Dit doen wij om de ontwikkeling van de kinderen te monitoren en het onderwijsaanbod goed af te kunnen stemmen op de groep en individuele kinderen. Het IEP leerlingvolgsysteem sluit aan bij de IEP doorstroomtoets die in groep 8 afgenomen wordt om de eindopbrengsten in kaart te brengen. IEP werkt met de afnames: Hoofd, Hart en Handen. De IEP toetsen worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. In oktober worden de vragenlijsten afgenomen die horen bij Hart (sociaal-emotionele ontwikkeling) en Handen (leeraanpak en creatief vermogen). Hierna volgen met alle kinderen kindgesprekken om nog beter zicht te krijgen op de ontwikkeling van de kinderen op deze gebieden. In januari en mei/juni worden de toetsen die horen bij Hoofd afgenomen: (technisch) lezen, rekenen en taalverzorging. Het congitieve onderwijsaanbod (gedeelte Hoofd) wordt tweemaal per schooljaar op basis van deze metingen intern geëvalueerd en geanalyseerd middels het instrument FocusPO. Aan de hand van deze analyse worden o.a. schoolverbeterplannen, (sub)groepsinterventies en/of individuele interventies opgesteld waarmee de periode erop het onderwijs vormgegeven wordt. Ouders worden middels de ontwikkelverslagen en -gesprekken op de hoogte gebracht van de vorderingen van hun kind op de onderdelen: Hoofd, Hart en Handen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.38% van de leerlingen presteert boven advies, exact gelijk aan het percentage dat onder advies scoort. Dit duale beeld suggereert een nauwkeurige advisering waarbij potentie en risico's beide worden meegenomen. De 69.23% die op advies presteert, overtreft het landelijk gemiddelde (62.93%), wat de effectiviteit van de IEP-doorstroomtoets en heroverwegingstrajecten onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van belang dat elk kind zich veilig voelt op school, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen. Gedurende het hele schooljaar besteden wij daarom aandacht aan de verschillende fases van groepsvorming, aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en aan de sociale relaties tussen kinderen onderling en kind en leerkracht. Wij maken gebruik van de aanpak van Kwink, waarbij 5 principes centraal staan: 1. Besef hebben van jezelf 2. Besef hebben van de ander 3. Keuzes kunnen maken 4. Zelfmanagement 5. Relaties kunnen hanteren LEES MINDER
Persoonlijke groei
Sociale vaardigheden
Een sterke & veilige groep
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Theresia voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Theresia gebruikt de Kwink-methode om de kinderen een goede basis mee te geven voor sociale ontwikkeling. Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gemonitord met de onderdelen Hart & Handen van het IEP-leerlingvolgsysteem. Deze resultaten worden gebruikt voor het lesaanbod op groeps- en kindniveau. Er is een wekelijkse sociale kring voor actuele onderwerpen en respectvolle omgangsvormen. De vakdocent bewegingsonderwijs biedt sociale vaardigheidstrainingen aan na selectie door leerkrachten en IB-ers en overleg met ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Theresia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Theresia gebruikt IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Theresia?
Kindcentrum Theresia gebruikt de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.