
Schoolweging
De schoolweging van De Boog Eindhoven is 31,60 , met een spreiding van 7,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie tekst bij streef_niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 96,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Kindcentrum De Boog ruimschoots de inspectienorm van 85%. Ook scoort de school 64,1% voor het streefniveau, wat significant hoger is dan de van hen verwachte 43,5%. Beide percentages liggen boven het vergelijkingsgemiddelde van respectievelijk 95,2% en 55,4%, wat wijst op effectief taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 34,9% van de leerlingen ontvangt een havo- of vwo-advies (18,6% havo, 16,3% vwo). Dit is vergelijkbaar met het regionaal gemiddelde van 34,6% (16,1% havo, 18,6% vwo). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (8,5% vmbo-b/k) ten opzichte van vergelijkbare scholen (5,5% vmbo-b), wat past bij de inclusieve onderwijsvisie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boog Eindhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen worden afgenomen om de leerlingen te kunnen volgen in hun ontwikkeling. We maken hiervoor gebruik van de toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. Naar aanleiding van de resultaten wordt bepaald of bijsturing nodig is. Deze bijsturing is zichtbaar in het blokplan. De toetsresultaten kunt u op de rapporten aflezen. We maken onderscheid tussen methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. De methode gebonden toetsen zijn gekoppeld aan de methodes die wij op school hanteren. Naast het afnemen van de toetsen worden de leerlingen ook geobserveerd op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en speel- en leertaakgedrag. Wij gebruiken hiervoor de observatie instrumenten van IEP en KIJK! In de kleutergroepen observeren de leerkrachten alle kleuters middels het observatiesysteem KIJK! Aan de hand van de observaties plannen de leerkrachten hun onderwijs, zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij de leerbehoeftes van de kinderen uit de klas. Middels dit observatiesysteem wordt de gehele ontwikkeling van een kleuter in beeld gebracht. Daarnaast volgen we het protocol preventie leesproblemen. Naast de observatiesystemen worden er vanaf groep 3 voor alle hoofdvakgebieden IEP-toetsen afgenomen. In de groepen 5, 6, 7 en 8 wordt het welbevinden gemeten door middel van vragenlijsten van de methode Hoofd, hart en handen (IEP) In april maken de leerlingen van groep 8 een eindtoets. Rapportage De kinderen uit groep 1 en 2 krijgen aan het einde van het schooljaar een rapport. Daarnaast krijgen ouders twee keer per jaar een voortgangsgesprek. Deze vinden plaats in november en in februari. De leerkrachten van de onderbouw maken gebruik van het observatie- en registratiesysteem KIJK! Hierin wordt de ontwikkeling van uw kind inzichtelijk weergegeven op het gebied van sociaal emotioneel, taal, rekenen en motorische ontwikkeling. Alle ouders van leerlingen uit groep 3 t/m 7 worden uitgenodigd in november voor een voortgangsgesprek. Daarnaast zullen de leerlingen twee keer per jaar een rapport ontvangen. Het eerste rapport kunt u in februari verwachten en tevens ontvangt u een uitnodiging voor een gesprek met de leerkracht. Tijdens dit gesprek worden o.a. de resultaten van de gemaakte CITO toetsen besproken. In juni ontvangt u het tweede rapport. In dit rapport staan ook de CITO resultaten van juni. Naar aanleiding van het rapport in juni zullen er alleen op verzoek gesprekken plaatsvinden. Dit verzoek kan vanuit de ouders of vanuit de leerkracht geïnitieerd worden. Bij het voortgangsgesprek en het rapportgesprek mogen de leerlingen vanaf groep 5 aansluiten. Voor de kinderen uit groep 8 ziet het jaar er iets anders uit. Dit heeft te maken met de advisering en de overgang naar het voortgezet onderwijs. In hoofdstuk 5.3 wordt dit verder toegelicht. Mocht u behoefte hebben aan een gesprek los van de geplande ouderavonden, dan kunt u altijd een afspraak maken met de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 35% van de oud-leerlingen in het derde VO-jaar onder het basisschooladvies presteert, beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Daartegenover staat dat 15% boven advies functioneert, wat aansluit bij het eerder gegeven kansrijke adviesbeleid. De school geeft aan continu te werken aan betere aansluiting tussen advies en VO-ontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Sociale veiligheid Naast opbrengsten is het welbevinden van uw kind één van de belangrijkste zaken op onze school. Jaarlijks meten we daarom ook de sociale veiligheid van de kinderen in de groepen 6, 7 en 8. Deze vragenlijst wordt via internet afgenomen en laat onder andere een duidelijk beeld zien van het welbevinden. Daarnaast krijgen we per leerling en per groep een duidelijk overzicht van de aandachtspunten op sociaal-emotioneel gebied. Zo kunnen we gericht werken aan bijvoorbeeld het pedagogisch klimaat in een groep of het welbevinden van een individueel kind. Daarnaast werken we in alle groepen met een observatiesysteem dat gericht is op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook hebben we een interne en externe vertrouwenspersoon. LEES MINDER
Samen
Plezier
Ontdekken
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Boog voor sociale ontwikkeling?
Vanaf groep 4 vullen de kinderen twee keer per jaar een zelfreflectie formulier in, het zogenaamde 'ik-rapport'. Hierin beoordelen ze hun eigen vaardigheden op gebieden zoals concentratie, omgang met anderen, netheid, impulsbeheersing, werkgeheugen, emotieregulatie, flexibiliteit, taakinitiatie, planning en zelfmonitoring. Dit wordt gevolgd door een leergesprek met de leerkracht. Na een aantal maanden volgt een nieuwe zelfevaluatie om de voortgang te beoordelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Boog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Boog gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Hoofd, hart en handen.