De Wilakkers
Piuslaan 68
5614 CM Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
25.48
Spreiding
7.07

De schoolweging van De Wilakkers is 25,48 , met een spreiding van 7,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is stabiel over drie schooljaren en overtreft regionale peers (97,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit onderbouwt de vele havo/vwo-adviezen. Het is het hoogste percentage in de regio Eindhoven (gemiddeld 66,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 27% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 29,7% havo. Samen goed voor 73% theoretische leerwegen. Het percentage praktijkonderwijs (1%) ligt weliswaar onder regionale vergelijking (3,1%), maar benadrukt inclusiviteit. De driejarige adviesprocedure met commissietoetsing garandeert zorgvuldige plaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WilakkersGemeente AmsterdamNederland
LIB178.09177.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manieren toetsen af: Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de lesstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden. Niet-methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit Cito afgenomen als signalering. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daarop aan te passen. In groep 8 maken de kinderen de Doorstroomtoets PO (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po) . In groep 1 en 2 vullen de leerkrachten twee keer per jaar de observatielijsten vanuit Kijk in. Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in Parnassys, het leerlingvolgsysteem wat we gebruiken. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de kinderen verwerken. Tijdens de groepsbesprekingen bespreken de leerkrachten de resultaten met de Intern Begeleider. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet. Alle resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders. We werken met een digitaal rapport dat in een map met de leerling mee naar huis gaat. De groepen 1 en 2 doen dit nog niet, hiervoor gebruiken we KIJK registratie, dit wordt met de ouders besproken. Tijdens de oudergesprekken hebben ouders de mogelijkheid om de resultaten te bespreken met de leerkrachten. Deze oudergesprekken vinden 3 keer per jaar plaats; 1x de startgesprekken, 1x een rapportgesprek en 1x een facultatief rapportgesprek. Tevens wordt met de ouders van kleuters die gestart zijn een instapgesprek gehouden om kennis te maken en de start te bespreken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), dankzij het zorgvuldige adviesproces. Maar liefst 28,26% presteert boven advies, wat de realistische inschatting door de school onderstreept. Dit sluit aan bij de beschreven 'integrale ontwikkelingsgesprekken' en doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

Wij hechten als school veel waarde aan een goede sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen. Daarnaast volgen we de betrokkenheid van de leerling. Wij vullen de volgende observatielijsten/vragenlijsten in om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen: - Kijk! (groepen 1-2) - CITO Leerling in Beeld Sociaal-emotioneel functioneren (groepen 3 t/m 8) Leerlingen van de groepen 5 t/m 8 vullen zelf de volgende lijst in: - WMK sociale veiligheidsbeleving Op dit moment zijn de uitslagen van ons volgsysteem positief. De uitslagen helpen de leerkracht om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken van een lagere betrokkenheid en/of het welbevinden. Ze geven zicht op de sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van een kind of groep. Dit stelt leerkrachten in staat om leerlingen adequaat te kunnen ondersteunen. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Welbevinden

Eigenaarschap

Wat is de aanpak van De Wilakkers op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Wilakkers gebruikt de vragenlijst 'Leerling in Beeld Sociaal-emotioneel functioneren' (twee keer per jaar) en bevraagt leerlingen jaarlijks op sociale veiligheid. De groepen 1/2 worden geobserveerd met 'Kijk!'. De school gebruikt sinds schooljaar 2021-2022 de methode 'KWINK' voor sociaal-emotionele ontwikkeling en (Wereld-)burgerschapssonderwijs, in combinatie met de methode voor Wereldoriëntatie. Ook een leerlingenraad draagt bij aan burgerschapsonderwijs en democratisch handelen.

Welke registratievormen gebruikt De Wilakkers om sociale opbrengsten te meten?

De Wilakkers gebruikt 'Kijk!', 'WMK sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen' en 'Leerling in Beeld: Sociaal-emotioneel functioneren' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wilakkers?

De Wilakkers werkt sinds 2021-2022 met de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.