
Schoolweging
De schoolweging van De Schelp Eindhoven is 35,12 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit indrukwekkend is, ligt het percentage net onder het regionale gemiddelde van 93.0%, wat mogelijk samenhangt met de sociaaleconomische samenstelling van de schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34.3% maar onder het regionaal gemiddelde van 47.6%. Deze prestatie is opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie en benadrukt de focus op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 33.3% vmbo-(g)t en 20% havo-advies (vs. 16.5% en 16.1% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage (6.7%) vwo-adviezen in een complexe populatie. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (0% vs. 1.0% regio), passend bij het cognitieve profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schelp Eindhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het is erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren: De methode gebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te kunnen leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. Dit levert input op voor het groepsplan. In de groepen 1/2 maken we nog geen gebruik van toetsen, maar van het observatiesysteem Iep. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de Iep toetsen. Twee keer per jaar worden er analyses gemaakt van de midden- en eindtoetsen van Iep. Deze worden omgezet in leeropbrengsten en vervolgplannen. Dit wordt gedaan door de leerkrachten in samenwerking met IB. De directie maakt samen met IB een analyse op schoolniveau voor elk leerjaar. Naast de cognitieve/didactische resultaten maken we ook gebruik van informatie uit het sociaal-emotionele ontwikkeling systeem Iep en de vragenlijsten welbevinden en autonomie. Wanneer de resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld met ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37.0% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 25.3%. Slechts 14.8% zit onder advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreept. Deze cijfers reflecteren de in het schoolondersteuningsprofiel beschreven intensieve monitoring en doorstroomgesprekken.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen wordt wekelijks gewerkt met Kwink onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. We starten het schooljaar altijd met De gouden weken waarin leerlingen met activiteiten werken aan een goede groepsvorming. De rest van het schooljaar wordt in iedere groep wekelijks aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Onze eigen Rots & Water trainer Mariska van den Heuvel-Smoes geeft in alle groepen trainingen om kinderen te helpen om hun weerbaarheid te ontwikkelen en daarmee hun welbevinden te vergroten. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Vertrouwen
Respect (wereldburgerschap)
Wat is de aanpak van De Schelp voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in de kleutergroepen gemonitord met Iep en in de groepen 3 tot en met 8 met Iep en Vensters. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen de monitor zelf in. De resultaten worden tweejaarlijks geanalyseerd en met de ouders besproken.
Welke registratievormen gebruikt De Schelp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schelp gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Iep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.