
Schoolweging
De schoolweging van De Boschuil is 27,74 , met een spreiding van 6,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,9% behaalde fundamentele niveaus overstijgt De Boschuil zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). De minimumniveaus voor taal en rekenen worden consequent gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 72,9% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 50,1% (+21,8%). Deze score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%, wat wijst op effectief maatwerk in het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 25% vwo (vs. 18,6% regio) en 17,1% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (6% vmbo-b/k vs. 9,7% regio). Dit sluit aan bij het geprofileerde aanbod voor hoogpresteerders, zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boschuil | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken planmatig om het onderwijs zo goed mogelijk aan te passen aan de mogelijkheden van elk individueel kind. Tot die planmatige aanpak behoort het zo nauwkeurig mogelijk volgen van de ontwikkeling van elk kind. Een ontwikkeling die niet alleen op individueel, maar juist ook op groeps- en schoolniveau gevolgd wordt. De onderwijsaanpak wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De groepsleerkracht heeft regelmatig (gepland) overleg met de intern begeleider over de onderwijsaanpak in de groep. In de kleutergroepen speelt het observeren met behulp van het observatiesysteem “KIJK!” een belangrijke rol. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van ontwikkelingslijnen t.o.v. hun leeftijd. Hiermee wordt zowel de cognitieve als sociaal-emotionele als motorische ontwikkeling gevolgd. In de hogere groepen werken we met IEP Hart en Handen een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een vragenlijst in waaruit een beeld komt van de individuele kinderen. Dit beeld in combinatie met het beeld dat de leerkracht heeft, maakt dat de leerkrachten hun pedagogisch handelen hier op af kunnen stemmen. De cognitieve ontwikkeling wordt gevolgd door observaties en formatieve en summatieve toetsen. Een voorbeeld van formatieve toetsen zijn groepsopdrachten, presentaties en projecten die beoordeeld worden. Een voorbeeld van summatieve toetsen op onze school zijn de methode-gebonden toetsen en de IEP toetsen. IEP biedt een totaalpakket aan toetsen voor de basisvaardigheden (lezen, taal, rekenen). De resultaten worden per kind vastgelegd in een individueel didactisch profiel, waarmee de ontwikkeling gedurende de hele schoolperiode gevolgd kan worden. Middels de rapporten en oudergesprekken krijgt u zicht op de meest recente ontwikkeling van uw kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,4% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 23,2% boven verwachting scoort. Deze cijfers benadrukken het accuraat inschattingsvermogen van het docententeam en de effectieve doorstroombegeleiding zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De Boschuil wil een fijne en veilige school zijn voor alle kinderen, waar iedereen telt en zichzelf mag zijn. We stimuleren eigen inbreng en het nemen van initiatief. We dragen bij aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Kinderen moeten zich naar eigen vermogen kunnen ontwikkelen, waarbij we hoge verwachtingen van hen hebben. Onze focus ligt op een positief schoolklimaat, waarin sociale veiligheid een belangrijke rol inneemt. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen op school en in de groep, dat ze lekker in hun vel zitten en met plezier naar school komen. Een veilig schoolklimaat is een voorwaarde om te zijn wie je bent en je verder te kunnen ontwikkelen en groeien. Ons beleid in het kader van het tegengaan en aanpakken van pestgedrag is vastgelegd in het anti-pestprotocol. Dit kunt u vinden op de website. We hebbenvier aanspreekpunten veiligheid aangesteld. De aanspreekpunten zijn verantwoordelijk voor het opvangen van de (ouders van de) gepeste leerling. Samen brengen ze de situatie in kaart en de mogelijke acties gericht op het oplossen van de pestsituatie. De aanspreekpunten veiligheid fungeren als klankbord voor collega’s die vragen hebben over pesten en de aanpak ervan. LEES MINDER
Positief schoolklimaat
Sociale veiligheid
Schoolbrede aanpak
Wat is de werkwijze van De Boschuil voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen wordt aandacht besteed aan een positieve groepssfeer en een veilig klimaat door middel van een schoolbrede aanpak met positieve gedragsregels. De Boschuil heeft afspraken om ervoor te zorgen dat het een fijne en veilige school is, waar iedereen erbij hoort en op een positieve manier met elkaar omgaat.
Welke registratievormen gebruikt De Boschuil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Boschuil gebruikt Kijk! en Hart- en handen van het IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren hanteert De Boschuil?
De Boschuil hanteert de Boschuil-aanpak voor sociaal-emotioneel leren.