Basisschool Openbare Basisschool Mesch in Eijsden

Het team van Openbare Basisschool Mesch in Eijsden

Current section: team
Grijzegraaf 12
6245 Eijsden

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Mesch is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Mesch. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Mesch bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Mesch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Extra vanwege vormingsonderwijs: In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Elk schooljaar, aan het begin van het kalenderjaar, wordt door de directeur via mail bij alle ouders de behoefte aan vormingsonderwijs geïnventariseerd. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs wordt gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. Ouders kunnen kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor ouders of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl. Voor dit schooljaar is er geen additioneel vormingsonderwijs aangevraagd.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Mesch: Specialisten en Expertise

2

Taal en Rekenen: Versterking voor Succesvolle Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op leerontwikkeling
Onderwijswetenschapper voor didactische vernieuwing

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team bestaat uit ervaren en gespecialiseerde leerkrachten. Iedere leerkracht heeft specifieke expertise ontwikkeld voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Deze brede kennis stelt ons in staat om leerlingen effectief te begeleiden bij zowel taal- als rekenvaardigheden. We zetten onze expertise in om elke leerling optimaal te ondersteunen in zijn of haar academische groei.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Aandacht en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifiek gediplomeerde sociaal-emotionele specialisten in ons directe team hebben, beschikt al ons personeel over ruime ervaring en diepgaande kennis op dit gebied. We hechten veel waarde aan een veilige en ondersteunende leeromgeving waar sociale en emotionele ontwikkeling centraal staan. Onze leerkrachten zijn getraind om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotioneel welzijn.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Studieprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsmanagement
Onderwijswetenschapper voor effectieve leerstrategieën

Toelichting van de school:

Gedrag, werkhouding en een efficiënte taakaanpak worden binnen onze school continu gemonitord en geëvalueerd. Deze aspecten zijn een integraal onderdeel van onze halfjaarlijkse leerling- en oudergesprekken. Door deze proactieve aanpak zorgen we ervoor dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces. We streven naar een positieve leeromgeving die optimale studieprestaties bevordert.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel hebben we geen gespecialiseerde leerkracht voor motorische en lichamelijke ontwikkeling in huis. Desondanks bieden we onze leerlingen wel een uitgebreide motorische screening aan via een MQ-scan. Deze screening evalueert de motorische vaardigheden van elke leerling en biedt persoonlijk advies voor eventuele verbeteringstrajecten. Deze facultatieve bewegingsprogramma's worden kosteloos aangeboden door de Gemeente Eijsden-Margraten, ter bevordering van de algehele fysieke gezondheid.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Protocol

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Er is geen specifieke specialist voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen onze school werkzaam. Tot op heden is er echter geen directe noodzaak voor gebleken. Ons protocol rond medisch handelen en medicijngebruik, gedetailleerd beschreven op onze website, schetst de procedures die we als school hanteren om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Multifunctionele ruimtes
Natuurtuin om in te spelen en te ontdekken

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij OBS Mesch

Veiligheid en Privacy van Uw Kind Centraal

Op Openbare Basisschool Mesch zetten we ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. We begrijpen dat de informatiebehoeften in het onderwijs toenemen, mede door het gebruik van digitale leermiddelen en leerlingvolgsystemen. Daarom hebben wij een doordacht beleidsplan opgesteld om de informatiebeveiliging en privacy van uw kind te waarborgen. Dit plan beschrijft hoe wij persoonsgegevens veilig en verantwoord verwerken, en hoe we omgaan met potentiële risico's. Uw vertrouwen is onze prioriteit. Onze privacyverklaring, beschikbaar op de website, informeert u over uw rechten als ouder. U leest hierin hoe u inzage kunt krijgen in persoonsgegevens, en hoe u in specifieke gevallen correcties of verwijderingen kunt aanvragen. Soms vragen we uw toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens, bijvoorbeeld voor het maken van foto's of video's voor schoolcommunicatie. Via de oudercommunicatie-app Parro kunt u deze toestemmingen eenvoudig beheren. Daarnaast verwerken we gegevens om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals die van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Belastingdienst. Dit doen we altijd conform de geldende privacywetgeving. Voor al uw vragen over privacy en gegevensbescherming kunt u terecht bij onze directeur-bestuurder. Hij is uw eerste aanspreekpunt. Tevens hebben wij een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld om de naleving van privacyregels te bewaken. Onze FG, Clemens Geenen van PEP Onderwijsadvies, is gecertificeerd en bereikbaar via info@peponderwijsadvies.nl. Hij zorgt ervoor dat uw gegevens optimaal beschermd blijven. Toekomstige accenten leggen we op verdere differentiatie, met speciale aandacht voor leerlingen die cognitief vooroplopen op één of meerdere vakgebieden. Meer details hierover vindt u in ons Schoolondersteuningsplan op www.obsmesch.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van OBS Mesch

Wat zijn de kernpunten van het Schoolplan 2024-2028 van Openbare Basisschool Mesch?

Ons Schoolplan 2024-2028, 'Vizier op Onderwijskwaliteit', zet de koers uit voor de komende jaren. Het document bevat concrete actiepunten gericht op het continu verbeteren van ons onderwijs en de schoolorganisatie. Een gedetailleerde beschrijving van de startpositie, de beoogde resultaten en het tijdschema is uitgebreid uiteengezet in het volledige schoolplan. Belangrijke focusgebieden in ons schoolplan zijn onder andere de verdere implementatie van ons onderwijskwaliteitsbeleid, het optimaliseren van onze website en het ontwikkelen van een gestructureerde gesprekkencyclus voor ons team. We zetten ook in op werkplekleren, het versterken van onze expertise en het bevorderen van samenwerking met de academische wereld en andere onderwijsinstellingen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de ondersteuningsstructuur en het aanbod binnen onze school, met specifieke aandacht voor cognitieve voorlopers en het versterken van pedagogisch-didactisch handelen. Een essentieel onderdeel is ook het verbeteren van taalvaardigheid en het realiseren van samenhangend en doelgericht burgerschapsonderwijs. We streven naar een ononderbroken ontwikkelingsproces voor zowel leerlingen als personeel, in nauwe samenwerking met SWV en jeugdhulppartners, en een optimale betrokkenheid van ouders bij het onderwijs. Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op waarin specifieke doelen worden uitgewerkt. Deze worden toegewezen aan werkgroepen die de voortgang monitoren, feedback verzamelen en waar nodig bijsturen. Dit cyclische proces zorgt ervoor dat we continu werken aan de verbetering van onze onderwijskwaliteit. Ons burgerschapsonderwijs wordt momenteel versterkt door de ontwikkeling van een heldere schoolvisie en een beleidsplan. We analyseren de kenmerken van onze leerlingpopulatie om zo specifieke en meetbare doelen te formuleren. Dit omvat het creëren van een doorlopende leerlijn, het inzichtelijk maken van de resultaten en het evalueren van de effectiviteit van ons burgerschapsonderwijs. We streven ernaar dat onze leerlingen een veilige en stimulerende omgeving ervaren waarin ze zich kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste burgers.

Hoe implementeert Openbare Basisschool Mesch de vastgestelde onderwijsdoelen?

De strategie voor het definiëren, uitvoeren, bijsturen en evalueren van onze onderwijsdoelen is vastgelegd in ons onderwijskwaliteitsbeleid 'Vizier op onderwijskwaliteit'. Dit beleidsdocument, opgesteld door Stichting Openbare Basisschool Mesch, is toegankelijk via onze website www.obsmesch.nl onder het kopje 'Praktische Info'. De voortgang van de jaarplan-doelen wordt op schoolniveau gemonitord en gerapporteerd in de managementrapportages op bestuursniveau. Dit zorgt voor transparantie en verantwoording binnen onze organisatie. We hanteren een systematische aanpak om ervoor te zorgen dat onze doelen effectief worden bereikt en dat de kwaliteit van ons onderwijs continu gewaarborgd blijft.

Stimuleren van Vroege Ontwikkeling op Basisschool Mesch

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Mesch richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Hoewel we geen specifieke VVE-programma's aanbieden, werken we actief samen met de Gemeente Eijsden-Margraten. Deze samenwerking met andere basisscholen en kinderopvangorganisaties is gericht op het ontwikkelen van een gezamenlijk beleid voor Vroege Voor- en Vroegschoolse Educatie. Hiermee waarborgen we een doorgaande leerlijn en optimale ontwikkelingskansen voor elk kind vanaf de vroegste leeftijd.

Veelgestelde vragen

Welke extra ontwikkelingskansen zijn er voor jonge kinderen op OBS Mesch?

Openbare Basisschool Mesch biedt een stimulerende leeromgeving die gericht is op de brede ontwikkeling van alle jonge kinderen. We zorgen voor een solide basis, zodat uw kind zich optimaal kan ontplooien. Hoewel er geen specifieke VVE-programma's binnen de school zelf worden uitgevoerd, waarborgen we de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie door onze strategische samenwerkingen.

Met welke partners werkt OBS Mesch samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Openbare Basisschool Mesch werkt nauw samen met de Gemeente Eijsden-Margraten en diverse lokale kinderopvangorganisaties. Deze samenwerking is cruciaal voor de ontwikkeling van een uniform VVE-beleid. Door deze gezamenlijke aanpak met andere scholen en opvangcentra, streven we naar een naadloze overgang en consistente educatie vanaf de jongste jaren.
Team | Openbare Basisschool Mesch in Eijsden | [2025] Schoolregister