
Schoolweging
De schoolweging van Mesch is 29,35 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school aanzienlijk beter dan de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief verwerven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 64,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de focus op excellente prestaties, vooral in taal en analytische vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 33,3% havo en 33,3% vwo-advies (tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). De 11,1% 'onbekend' advies vraagt om aandacht, maar past mogelijk bij de toestroom van Belgische leerlingen met afwijkende doorstroomtrajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mesch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.54 | 176.54 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de maanden januari/februari en mei/juni worden de Cito Kleuter in Beeld observatielijsten en de Cito Leering in Beeld-toetsen afgenomen. De resultaten worden als volgt geanalyseerd en gerapporteerd: -Individuele analyse van wat goed gaat en wat beter kan; -Groepsplannen die individuele meetbare doelen bevatten, uitgedrukt in vaardigheidscores; -Resultaten, doelen en eventueel geplande interventies worden besproken met de leerling en de ouders. De leerlingen ontvangen twee keer per jaar een leerlingenrapport. Een uitgebreid overzicht van de wijze waarop wij het onderwijsproces inrichten is terug te vinden in het onderwijskwaliteitsbeleid van onze stichting.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,2%) ligt bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviezen. Desondanks scoort 22,2% boven advies, wat aansluit bij de brede ontwikkelingsgerichte aanpak uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Onze integrale visie op onder andere sociale opbrengsten is te vinden in het onderwijskwaliteitsbeleid van onze stichting, te vinden onder het tabblad 'praktische info' op onze website: https://www.obsmesch.nl Ten aanzien van sociale opbrengsten helpt een viertal normen ons om een gewenste sociale cultuur te realiseren. Die normen zijn concreet zichtbaar in het handhaven van gedragsregels die als normaal en vanzelfsprekend worden beschouwd op basis van achterliggende waarden. Normen zijn aan onderhoud onderhevig en behoeven daarom continu onze aandacht. Binnen onze stichting staan vier normen voor onderwijskwaliteit centraal, te weten: socialisatie, kwalificatie, persoonsvorming en allocatie van onderwijs. Deze normen komen voort uit de vier waarden die het fundament vormen voor ons onderwijs: rechtvaardigheid, verstandigheid, moed en gematigdheid. LEES MINDER
Moed
Rechtvaardigheid en Verstandigheid
Gematigdheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Mesch voor sociale ontwikkeling?
Binnen Openbare Basisschool Mesch worden vier normen gehanteerd voor de sociale ontwikkeling: socialisatie, kwalificatie, persoonsvorming en allocatie van onderwijs. Socialisatie stimuleert het meegeven van waarden en normen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving, met verstandigheid, moed, rechtvaardigheid en gematigdheid als kernwaarden. Kwalificatie richt zich op kennis, vaardigheden en attitudes om te participeren in de maatschappij en het toekomstige beroepsleven, met autonoom denken en handelen, en zingeving in leren en prestatie als uitgangspunten. Persoonsvorming daagt leerlingen uit om beschouwende vragen te stellen over de mens, de wereld en het leven, strevend naar respect en een gelukkig leven. Allocatie van onderwijs bewaakt gelijke kansen voor alle leerlingen, ongeacht afkomst of aard, zodat zij een passende onderwijsloopbaan volgen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Mesch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Mesch gebruikt Cito Kleuter in Beeld en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.