
Schoolweging
De schoolweging van Tangram is 25,45 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
99,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 96,6%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs. Het streefniveau wordt met 67,4% gehaald, aanzienlijk hoger dan de school-specifieke signaleringswaarde van 53,8%. Deze prestaties zijn consistent met de hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 32,6% vwo-advies (regio: 18,6%) en 16,3% havo/vwo. Opvallend is het beperkt aandeel praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal. Dit reflecteert de academische focus van Tangram. Het hoge havo/vwo-advies (37,2% totaal) sluit aan bij de schoolweging en uitstroomcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Eijsden-Margraten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij streven ernaar bijzonderheden in de ontwikkeling van kinderen zo vroeg mogelijk te signaleren. Dit doen we door middel van observaties, gesprekken en toetsen. Daarbij kijken we naar zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. We gebruiken methodegebonden toetsen en observatielijsten. Daarnaast volgen we kinderen met het leerlingvolgsysteem van Cito (groep 2 t/m 8). De toetsen brengen duidelijk in beeld hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt in vergelijking met zichzelf en andere kinderen in Nederland. De resultaten worden op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd en besproken. De eigen resultaten van kinderen zijn opgenomen in het verslagboekje en worden tijdens het oudergesprek besproken. Naast het analyseren en volgen van individuele leerlingen worden de resultaten op schoolniveau beoordeeld. Hoe doen we het als school, afgezet tegen het landelijk gemiddelde, inspectienormen en onze eigen doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 31% bovenadvies scoort. Dit benadrukt de kwaliteit van advisering en doorstroombegeleiding. De cijfers passen bij het beschreven protocol voor heroverweging na de eindtoets, waarbij in 2019 bij 20,7% van de leerlingen het advies werd verhoogd.