
Het team van Openbare Basisschool Menno ter Braak in Eibergen
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool Menno ter Braak is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Menno ter Braak. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool Menno ter Braak bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Menno ter Braak bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Menno ter Braak gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Deskundige Invallerplanning bij Openbare Basisschool Menno ter Braak
Bij Openbare Basisschool Menno ter Braak garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We streven ernaar om zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde invaller te regelen om de impact op uw kind te minimaliseren. Ons toegewijde team, onder leiding van de directeur, heeft een robuust noodplan ontwikkeld om uitdagingen bij het vinden van invallers aan te pakken. De adjunct-directeur maakt een zorgvuldige inschatting van de benodigde vervangingsduur, zodat we proactief kunnen handelen. De eerste benadering voor invallers verloopt via een gespecialiseerde medewerker van stichting OPONOA. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om een externe invaller te vinden, dan beschikken we over interne oplossingen om de lesdoorgang te waarborgen. Dit kan betekenen dat parttime werkende teamleden extra invaltaken op zich nemen. Indien deze optie niet toereikend is, worden klassen tijdelijk samengevoegd, waarbij de verantwoordelijkheid bij de eigen leerkracht blijft en stagiaires ondersteuning bieden volgens strikte protocollen. Soms worden kinderen verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke situaties, na de eerste dag van afwezigheid, kan het voorkomen dat kinderen, met name de jongste leerlingen en die uit wisselende groepen, gevraagd wordt om tijdelijk thuis te blijven. Dit doen we enkel als laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen te handhaven.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Waarin onderscheidt 'de Menno' zich:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Maat: Ontdek Onze Specialisten
Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool Menno ter Braak bieden we uitgebreide ondersteuning voor taalontwikkeling, verder dan de basisondersteuning. Dit omvat gespecialiseerde hulp bij ernstige enkelvoudige dyslexie (EED), waarbij we nauw samenwerken met externe zorgaanbieders en gemeentelijke middelen inzetten. Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) schakelen we de expertise van Kentalis in voor ambulante begeleiding. We monitoren de voortgang via het Cito leerlingvolgsysteem, observaties en diverse toetsen om tijdig extra hulp te signaleren. Dit kan variëren van hulp bij lezen, spellen tot woordenschatverbetering. Onze aanpak omvat verlengde instructie, pre-teaching, gerichte herhaling en inoefening, en individuele begeleiding. We gebruiken hulpmiddelen zoals woordkaarten, pictogrammen en digitale tools. Leerlingen met dyslexieverklaringen ontvangen extra tijd en voorleessoftware. Voor leerlingen die op Cito-niveau V scoren, stellen we een Ondersteuningsplan op en hanteren we leeshandelingsplannen met methoden als Connect of Ralfi. Ook voor rekenen bieden we extra ondersteuning, met name voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij automatiseren, rekenstrategieën en contextsommen. Dit omvat verlengde instructie, pre-teaching, remediërende instructie, en individuele begeleiding. We maken gebruik van diverse rekenmaterialen, digitale tools en visuele ondersteuning. Leerlingen die op Cito-niveau V scoren voor rekenen, krijgen een Ondersteuningsplan waarin hun onderwijsbehoeften en het geboden aanbod worden beschreven. We volgen hierbij het landelijk protocol voor Ernstige Reken-, Wiskundeproblemen en Dyscalculie.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Menno ter Braak investeert actief in een positief sociaal-emotioneel klimaat voor al onze leerlingen. We werken preventief met structurele aandacht voor groepsvorming en samenwerkingsopdrachten, versterkt door onze 'Gouden Weken'. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet via observaties, gesprekken en KiVa-leerlingvragenlijsten. Dit stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben, bijvoorbeeld bij faalangst, onzekerheid of sociale teruggetrokkenheid. Onze ondersteuning kan bestaan uit individuele begeleiding, sociaal-emotionele trainingen zoals een steungroepaanpak of weerbaarheidstraining via KiVa, en gedragsinterventies op maat. We stellen ondersteuningsplannen op waarin de onderwijsbehoeften en het schoolse aanbod worden beschreven. Met het KiVa Veiligheidsprotocol en ons Respectprotocol bieden we een gestructureerde aanpak voor het bevorderen van sociaal welzijn en het aanpakken van pestgedrag, zodat elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij stimuleren een positieve werkhouding en taakgerichtheid met het programma Breinhelden, gericht op het ontwikkelen van executieve functies zoals plannen, tijdmanagement en omgaan met veranderingen. Onze school biedt ondersteuning aan leerlingen met concentratieproblemen, impulsiviteit (zoals bij AD(H)D), moeite met het starten of volhouden van taken, of over- en onderprikkeling. Ook sociale spanningen die het gedrag beïnvloeden, pakken we aan. Leerkrachten observeren dagelijks de voortgang en signaleren waar extra hulp nodig is. De ondersteuning omvat het bieden van structuur en voorspelbaarheid, gedragsafspraken, beloningssystemen, individuele coaching en het inzetten van hulpmiddelen zoals een time-timer of een prikkelarme werkplek. We stellen een ondersteuningsplan op dat de specifieke onderwijsbehoeften en het geboden aanbod beschrijft, en bieden coaching door onze intern begeleider of gedragsspecialist. Breinhelden wordt actief ingezet om leerlingen te helpen succesvol te zijn.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op OBS Menno ter Braak besteden we aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen, met extra ondersteuning waar nodig. We monitoren de ontwikkeling via observaties in de klas en tijdens gymlessen om tijdig signalen op te vangen, zoals problemen met fijne of grove motoriek. Onze ondersteuning omvat gerichte motorische oefeningen, zowel in de klas als onder begeleiding van specialisten. We werken samen met ouders en externe behandelaars voor fysiotherapie of oefentherapie. Ook bieden we begeleiding bij fijne motoriek, zoals schrijfvaardigheid, en maken we aanpassingen in de klas, zoals aangepast schrijfmateriaal of een ergonomische werkplek. Voor leerlingen met lichamelijke beperkingen bieden we ondersteuning in samenwerking met revalidatieartsen of ambulante begeleiding vanuit cluster 3-instellingen. Aanpassingen voor leerlingen met visuele of auditieve beperkingen (cluster 1 en 2) en fysieke aanpassingen via het UWV (cluster 3) worden gerealiseerd in samenspraak met gespecialiseerde instanties, aangezien deze buiten de basisondersteuning vallen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool Menno ter Braak biedt zorgvuldige begeleiding bij medisch handelen en persoonlijke verzorging, altijd in nauwe samenwerking met ouders en verzorgers. We waarborgen een veilige en respectvolle aanpak voor elk kind. Bij medisch handelen, zoals medicatietoediening of het omgaan met allergieën, volgen we strikte protocollen en zorgen we voor duidelijke instructies en schriftelijke toestemming van ouders. Indien nodig worden betrokken teamleden geschoold en informeren we hen grondig. Voor hulp bij persoonlijke verzorging, zoals toiletgang of het gebruik van hulpmiddelen, stellen we samen met ouders een zorgplan op. We werken discreet en met oog voor de privacy en het welbevinden van het kind. Ons medisch handelen wordt geleid door het protocol Medisch Handelen van Stichting OPONOA, waarbij we ons strikt houden aan de geldende richtlijnen voor voorbehouden handelingen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Expertise: Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling
Hoe Wij Uw Kind Helpen Bloeien
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs bij Menno ter Braak
Welke ambitieuze doelen omvat ons schoolplan?
Hoe garandeert onze school het behalen van de gestelde doelen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Rijke Aanbod voor Jonge Kinderen in Eibergen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?
Onze school biedt specifieke Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan voor jonge kinderen, gericht op een optimale ontwikkeling.
Met welke kinderopvangpartners werkt onze school samen voor het jonge kind?
Wij werken nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties zoals Kindcentrum Oqido en HumanKind de Meiboom om een naadloze doorgaande lijn te waarborgen.