
Schoolweging
De schoolweging van Menno ter Braak is 28,88 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen minimaal de basisvaardigheden te laten beheersen, ondanks verschillen in uitgangspositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
79.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1% voor deze school. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve lesprogramma, zeker gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 26.1% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18.6% gemiddeld in de regio). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen met 0% lager dan het regionale gemiddelde (1.0%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (13.0%) en havo/vwo (8.7%) laat zien dat de school differentieert op basis van ontwikkelpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Menno ter Braak | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 181.39 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De observaties door de leerkracht vanuit de lessen en methode toetsing geven een goed beeld van het kennen en kunnen van de kinderen. Resultaten uit het volgsysteem worden hieraan getoetst. Analyses van het leerlingvolgsysteem zijn leidend voor de handelingsplanning van de groep en de leerling voor de nieuwe periode. Tussenresultaten worden gemeten met methode onafhankelijke toetsen: het Cito leerlingvolgsysteem (Leerling In Beeld) Hierbij wordt afgenomen: Avi en DMT voor technisch lezen Begrijpend lezen Rekenen en Wiskunde Spelling Taalverzorging (bovenbouw)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Samen maken we er een fijne school van! De leerkrachten bieden een veilige omgeving en een goede sfeer, waar respect is voor elkaar en leerlingen zich thuis voelen. Dit geven wij o.a. vorm door structureel sociale vaardigheidslessen te geven. Goed gedrag en respect voor elkaar worden gestimuleerd, waarbij de nadruk ligt op de groep als geheel. Tijdens deze lessen leren de leerlingen samenwerken, naar elkaar luisteren, samen problemen oplossen en hun mening te geven. Leerkrachten hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de sociale ontwikkeling van alle leerlingen en werken intensief samen. LEES MINDER
veiligheid
respect
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Menno ter Braak voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Menno ter Braak gebruikt KiVa, een schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De resultaten van de KiVa-monitor worden geanalyseerd en er worden indien nodig acties ondernomen binnen de groep of individuele begeleiding geboden. Ouders worden op de hoogte gesteld van eventuele begeleidingsvragen. De opbrengsten van de KiVa-monitor worden besproken met de zorgcoördinator.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Menno ter Braak om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Menno ter Braak gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Menno ter Braak?
Openbare Basisschool Menno ter Braak gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.