IKC Op d'n Esch in Eibergen

Het team van IKC Op d'n Esch in Eibergen

Current section: team
Meidoornstraat 36
7151 Eibergen

Zie hier hoe het team van IKC Op d'n Esch is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Op d'n Esch. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Op d'n Esch bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Op d'n Esch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Op d'n Esch gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op IKC Op d'n Esch

Op IKC Op d'n Esch zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We streven ernaar om zo snel mogelijk gekwalificeerde vervangers in te zetten om de leerervaring van uw kind te waarborgen. Onze aanpak bij leerkrachtvervanging is structureel. Bij uitval van een leerkracht wordt direct een inschatting gemaakt van de benodigde vervangingstijd. Vervolgens worden potentiële invallers gecontacteerd volgens een vastgestelde procedure. We bouwen op een netwerk van beschikbare en deskundige leerkrachten. Indien het onverhoopt niet lukt om een externe leerkracht te vinden, zetten we interne flexibiliteit in. Dit kan betekenen dat collega's tijdelijk taken overnemen of dat binnen het team oplossingen worden gezocht. De prioriteit ligt altijd bij een passende onderwijsoplossing voor de leerlingen. Als laatste redmiddel, na het doorlopen van alle interne opties, kan een klas tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke situaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan een groep naar huis worden gestuurd, mits ouders hierover tijdig en duidelijk worden geïnformeerd. Deze maatregel wordt alleen genomen in het uiterste geval.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Op d'n Esch: Specialisten voor Uw Kind

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Logopedist voor Optimale Communicatie
Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op IKC Op d'n Esch zetten we ons actief in voor de academische ontwikkeling van elke leerling. Onze interne begeleider, een toegewijde zorgcoördinator, biedt essentiële ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten, en bewaakt de individuele leerroutes. We werken nauw samen met een externe logopediepraktijk om leerlingen tijdens schooltijd gespecialiseerde communicatiehulp te bieden. Voor het vak rekenen hebben we twee leerkrachten aangesteld als rekencoördinator. Zij garanderen een consistente en effectieve aanpak van het rekenonderwijs door de hele school heen. Daarnaast versterkt een gedragsspecialist binnen ons team de sociale en emotionele groei van kinderen. Met expertise als Rots en Water instructeur bevordert deze specialist veerkracht en zelfvertrouwen bij onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Emotionele Welzijn
Intern Begeleider voor Holistische Ondersteuning

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen staat centraal op IKC Op d'n Esch. Een gespecialiseerde leerkracht fungeert als gedragsspecialist, en biedt gerichte begeleiding aan zowel leerlingen als het onderwijsteam. Deze specialist speelt een cruciale rol in het waarborgen van een positieve en ondersteunende leeromgeving. Hij monitort en stuurt de doorlopende lijn van sociaal-emotionele begeleiding binnen onze school, zodat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

2

Gedrag en Taakaanpak: Effectief Leren en Werken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

IKC Op d'n Esch investeert in een optimale leer- en werkhouding voor alle leerlingen. Onze gedragsspecialist, een ervaren leerkracht, is een sleutelfiguur in het bevorderen van positief gedrag en effectieve taakaanpak. Deze professional begeleidt leerlingen en leerkrachten intensief en zorgt voor een consistente aanpak van gedragsmanagement en studievaardigheden door de gehele school. Dit draagt bij aan een productieve en plezierige leeromgeving voor iedereen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Vakleerkrachten Sport voor Bewegingsplezier

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werkt IKC Op d'n Esch samen met een deskundige ergotherapeut. Elke week is deze specialist aanwezig om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen, zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast zorgen de professionele vakdocenten gym van de Sport Federatie Berkelland voor dynamische en uitdagende gymlessen in alle groepen. Zij stimuleren een actieve levensstijl en het ontdekken van sportplezier bij onze leerlingen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners voor Acute Zorg

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang op IKC Op d'n Esch. Ons team beschikt over meerdere gecertificeerde bedrijfshulpverleners die paraat staan voor eerste hulp bij noodgevallen. Ter voorbereiding op deze belangrijke taak, volgt ons personeel jaarlijks een verfrissende EHBO-cursus specifiek gericht op kinderen. Dit waarborgt dat wij adequaat kunnen handelen in elke medische situatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Logopedie
Ergotherapie
Ontdek en beweegplein

Individuele Ondersteuning en Zorg op Maat bij IKC Op d'n Esch

Ontdek Ons Toegewijde Zorgbeleid

IKC Op d'n Esch verwelkomt alle kinderen en biedt een solide basis van ondersteuning, conform het Basisondersteuningsprofiel. We streven ernaar om een breed scala aan leerlingen te kunnen huisvesten, waarbij we de benodigde expertise zorgvuldig afwegen om een verantwoorde en stimulerende opvang te garanderen. Ons doel is de optimale ontwikkeling van elk kind te faciliteren, rekening houdend met deskundigheid, beschikbare middelen en werkdruk. Bij toelating stellen we, in nauwe samenwerking met ouders, een persoonlijk plan van aanpak op. Regelmatige evaluatiemomenten en een jaarlijkse voortgangsbeoordeling waarborgen dat de ondersteuning steeds optimaal aansluit bij de behoeften van uw kind. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is te raadplegen via Scholen op de kaart. Wanneer een leerkracht extra zorgsignalen opmerkt, wordt dit direct met u gecommuniceerd. Bij aanhoudende zorgvragen kan onze zorgcoördinator betrokken worden om de ondersteuningsbehoefte in kaart te brengen en passende aanpassingen te bedenken. Indien nodig, werken we samen met het samenwerkingsverband IJssel/Berkel of het Voormekaar team van de gemeente om de best mogelijke hulp te bieden. Toekomstig Aanbod: Versterking van Expertise en Gedrag Voor het komende schooljaar organiseren we ons onderwijs rondom gespecialiseerde kernteams, gericht op rekenen, taal (inclusief spelling en lezen), sociaal-emotionele ontwikkeling (met focus op Positive Behaviour Support en burgerschap) en Effectieve Directe Instructie (EDI). Deze kernteams waarborgen een consistente en kwalitatieve doorgaande lijn in ons onderwijs, met continue aandacht voor verbetering en monitoring van onderwijsontwikkelingen. Daarnaast introduceren we Positive Behaviour Support (PBS), een bewezen aanpak die gericht is op het stimuleren van gewenst gedrag en het proactief voorkomen van uitdagingen. PBS creëert een positieve en veilige leeromgeving die sociaal welzijn bevordert en leerprestaties ondersteunt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC Op d'n Esch

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij IKC Op d'n Esch hanteren we een uitgebreid kwaliteitsbeleid. Kwaliteit omvat voor ons de meetbare cognitieve resultaten, maar ook het sociaal-emotionele welzijn, de fysieke veiligheid en de algehele tevredenheid van leerlingen, ouders en ons team. Onze kwaliteitszorgsystematiek omvat diverse evaluatiemomenten, zoals klassenbezoeken en flitsbezoeken, en het afnemen van enquêtes onder alle betrokkenen. We voeren functionerings- en ontwikkelgesprekken en stellen jaarlijkse schoolverbeterplannen op, die we vervolgens reflectief evalueren in schooljaarverslagen. Het leerstofaanbod is ontworpen om elke leerling optimale ontwikkelingskansen te bieden en hen voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Dit doen we door een breed pakket aan kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen aan te bieden. Ons kwaliteitszorgsysteem werkt cyclisch: we stellen doelen, toetsen de resultaten en verbeteren waar nodig onze aanpak, conform de richtlijnen van methodes en de onderwijsinspectie. Om de leertijd effectief te benutten, zetten we diverse didactische werkvormen in, zoals het EDI-model voor instructielessen en coöperatieve leervormen. Door te werken vanuit de BAS-cellen garanderen we dat geplande leertijd ook daadwerkelijk wordt ingezet en een positief effect heeft op het leerproces van de kinderen. Professionalisering van leraren is een continu proces. Ons scholingsplan specificeert jaarlijkse teamtrainingen, maar leerkrachten kunnen ook individuele scholing volgen die aansluit bij de schoolontwikkeling. We stimuleren medewerkers om zelf sturing te geven aan hun professionele ontwikkeling, zodat dit de groei van onze schoolorganisatie maximaal ondersteunt. Voor het schooljaar 2023-2024 richten we ons op specifieke onderwijskundige ontwikkelpunten. Dit omvat het verder implementeren en professionaliseren van de instructiekwaliteit via het EDI-model, om zo uitdagend onderwijs te bieden dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. Daarnaast versterken we de sociaal-emotionele ontwikkeling door inzet van een gedragsspecialist en Rots & Water trainingen, en introduceren we Positive Behaviour Support (PBS) voor een nog beter sociaal veilig klimaat. Tot slot starten we met Close Reading trainingen om het begrijpend luisteren en lezen van onze leerlingen te optimaliseren.

Hoe evalueert IKC Op d'n Esch de voortgang van de school doelen?

Bij IKC Op d'n Esch bereiken we onze doelen door voortdurend te reflecteren op de vooraf gestelde ambities. Dit doen we samen met het hele team, onze leerlingen en hun ouders, en het schoolbestuur. Deze reflectie vindt plaats via diverse kanalen, zoals teamvergaderingen, klassenbezoeken, oudergesprekken en collegiale consultaties. Waar nodig passen we onze doelen aan op basis van de opgedane inzichten en de actuele ontwikkelingen binnen de school. De kernteams spelen hierin een cruciale rol bij het borgen van deze reflectie, bijvoorbeeld binnen de BAS-cellen. Daarnaast gebruiken we kwaliteitskaarten om zicht te houden op de voortgang en eventuele bijstellingen van onze doelen. Ook de Medezeggenschapsraad (MR) wordt actief betrokken bij dit proces; de vorderingen worden regelmatig met hen besproken tijdens vergaderingen.

Ontdek ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Op d'n Esch

Toelichting van de school

Sinds april 2017 is IKC Op d'n Esch een Integraal Kind Centrum, waar we nauw samenwerken met Kinderopvang Humankind (de Meiboom) en andere lokale kinderopvangorganisaties in Eibergen. Om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen, mogen peuters die bijna vier jaar oud zijn, zes dagen wennen op onze school. Voor kinderen met een VVE-indicatie en hun ouders organiseren we driemaandelijkse voortgangsgesprekken, met aanwezigheid van onze zorgcoördinator. Onze leerkrachten van groep 1 en 2 onderhouden intensief contact met de pedagogisch medewerkers van de peuteropvang. Samen zorgen we voor een doorlopende ontwikkelingslijn, waarbij we diverse aspecten van de vroege kinderontwikkeling bespreken. Onze gezamenlijke activiteiten bevorderen de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen. Denk hierbij aan samen spelen op het schoolplein, gezamenlijke gymlessen, het voorlezen van prentenboeken en leuke taal- en rekenactiviteiten. Ook vieren we samen speciale momenten zoals Kerst, Sinterklaas, de Kinderboekenweek en Pasen, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Op d'n Esch voor jonge kinderen?

IKC Op d'n Esch biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Dit omvat een gestructureerd wennprogramma en nauwe samenwerking met kinderopvang. We zetten in op een doorlopende leerlijn door regelmatige afstemming met onze partners. Activiteiten zoals gezamenlijk spelen, sporten en educatieve spelletjes verrijken de ontwikkeling van elk kind.

IKC Op d'n Esch biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Dit omvat een gestructureerd wennprogramma en nauwe samenwerking met kinderopvang. We zetten in op een doorlopende leerlijn door regelmatige afstemming met onze partners. Activiteiten zoals gezamenlijk spelen, sporten en educatieve spelletjes verrijken de ontwikkeling van elk kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Eibergen
Integraal Kind Centrum (IKC) diensten

Met welke externe partijen werkt IKC Op d'n Esch samen voor het jonge kind programma?

IKC Op d'n Esch onderhoudt waardevolle samenwerkingen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Eibergen. Deze samenwerkingen met HumanKind de Meiboom en Kindcentrum Oqido zorgen voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

IKC Op d'n Esch onderhoudt waardevolle samenwerkingen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Eibergen. Deze samenwerkingen met HumanKind de Meiboom en Kindcentrum Oqido zorgen voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | IKC Op d'n Esch in Eibergen | [2025] Schoolregister