IKC Op d'n Esch
Meidoornstraat 36
7151 ZT Eibergen

Schoolweging

Schoolweging
31.33
Spreiding
6.09

De schoolweging van Op d’n Esch is 31,33 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit consistent hoge resultaat sluit aan bij de Cito-scores die het landelijk gemiddelde overstijgen. De school presteert hierbij nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95,7%), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,33).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,3% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van de gerichte instructie, zoals vermeld in het schoolplan. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat aangeeft dat er nog ruimte is voor verbetering via differentiatie in de rekenlessen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweesporenbeleid: 23,1% vmbo-(g)t en 11,5% praktijkonderwijs (tegenover respectievelijk 16,5% en 1,0% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (26,9% voor combinaties als vmbo-b/-k en havo/vwo), wat past bij de zorgvuldige adviseringstrajecten die de school beschrijft in haar ondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp d’n EschGemeente AmsterdamNederland
LIB176.03175.23175.09

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methodegebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken: Groepsbespreking: Vier keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij onder andere de groepsresultaten (LOVS en methode afhankelijke toetsen), en individuele leerresultaten en het groepsplan worden geëvalueerd en opgesteld. Teamoverleg: Eenmaal per jaar worden de LOVS resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: 1. Schoolniveau Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op I, II en III niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Citotoets. 2. Groepsniveau De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Citotoetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. 3. Individueel niveau: Voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen hetzij op cognitief gebied hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt er vier keer per schooljaar een handelingsplan gemaakt. Hierin worden onderwijsbehoeften, positieve kind kenmerken, aanpassingen in de lesstof/groepsplan, doelstellingen Cito LOVS toetsen, evaluatie- en actiepunten beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Dit resultaat sluit aan bij de beschreven samenwerking met VO-scholen en LWOO-trajecten. Slechts 11,9% zit onder advies, exact gelijk aan het landelijk percentage, wat wijst op realistische advisering ondanks de ambitieuze doelstellingen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden om op een goede manier met anderen om te gaan. En bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Respect

Vertrouwen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC Op d'n Esch voor sociale ontwikkeling?

IKC Op d'n Esch werkt dagelijks met de kinderen aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden door middel van dagelijkse situaties en methodische aanpakken zoals 'Kinderen en hun sociale talenten', 'Taakspel' en 'ZIEN'. SWPBS draagt ook bij aan de ontwikkelingen. Het kernteam PBS en het gehele team bespreken en analyseren opbrengsten om teambreed beslissingen te nemen en aanpassingen door te voeren. De school zet ook de werkwijze 'Rots en Water' in om leerlingen weerbaarder te maken en tips te geven voor lastige situaties. Daarnaast wordt jaarlijks een extern bureau ingeschakeld om de sociale opbrengsten te controleren en bij te sturen.

Welke registratievormen gebruikt IKC Op d'n Esch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Op d'n Esch gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en SWPBS.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Op d'n Esch?

IKC Op d'n Esch gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en Rots & Water.