
Schoolweging
De schoolweging van Het Simmelink is 29,04 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,05% scoren leerlingen nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,37%) voor het fundamenteel niveau. Dit is ruim boven de vereiste 85%, wat aantoont dat basisvaardigheden structureel worden geborgd, ondanks dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau 58,76%, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit ligt wel 1,75%-punt lager dan het vergelijkingsgemiddelde (60,51%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe populatie. De inspectienorm wordt echter ruimschoots gehaald.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 22,22% havo en 11,11% vwo, tegenover 11,11% vmbo-b. Opvallend is het percentage 'onbekend' (11,11%), hoger dan de regionale norm (2,09%). De focus op theoretische leerwegen (33,33% havo/vwo/vwo) is beperkter dan vergelijkbare scholen (45,61%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Simmelink | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 176.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kinderen van groep 1 en 2 volgen we door middel van observaties, het voeren van gesprekken met de leerlingen en noteren we dat wat we zien in ons leerlingvolgsysteem KIJK! Vanaf groep 3 nemen we voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen de landelijk genormeerde toetsen van Leerling in Beeld af. Daarnaast wordt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind tweemaal per schooljaar de Leerling in Beeld sociaal emotionele vragenlijst ingevuld. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen zelf ook een leerlinglijst in voor Leerling in beeld. De resultaten worden op groepsniveau geanalyseerd door de groepsleerkrachten, waarna deze in de groepsbespreking met de intern begeleider worden besproken. Op schoolniveau worden de resultaten geanalyseerd door de intern begeleider en de directeur. Twee keer per jaar worden deze analyses in het team besproken. De analyses vormen de basis voor kwaliteitsinterventies in de groepen en kunnen als aanleiding dienen voor scholing van het team. In kindgesprekken worden het welbevinden van de leerlingen en de resultaten besproken. Samen met de kinderen wordt er teruggeblikt en vooruitgeblikt naar de periode die komt. Op deze manier is het werken in de school cyclisch.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (22,22%) presteert onder advies, dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Wel scoort 37,04% boven advies, wat de mogelijkheden van leerlingen benadrukt. Dit contrast suggereert mogelijk voorzichtigheid in advisering, gecombineerd met goede doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
School zet in op de hierboven genoemde 3 speerpunten.
(Zelf)vertrouwen en zelfkennis
Samenwerken
Reflecteren op gedrag
Wat is de werkwijze van IKC Het Simmelink voor sociale ontwikkeling?
IKC Het Simmelink maakt twee keer per jaar gebruik van de uitkomsten van Leerling in Beeld. De leerkrachten vullen vragenlijsten in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen zelf ook een vragenlijst in. Aan de hand van de uitkomsten wordt bepaald welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden besproken met ouders en, indien mogelijk, met het kind. Voorafgaand aan het gesprek tussen ouder en kind (2x per jaar, 1x optioneel) voert de leerkracht met de leerling een kindgesprek. Iedere twee jaar wordt er een enquête afgenomen onder de leerlingen van leerjaar 6 tot en met 8.
Welke registratievormen gebruikt IKC Het Simmelink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Simmelink gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Het Simmelink?
IKC Het Simmelink gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en GroepsGeluk.