
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexander Eext is 27,04 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.8% scoren leerlingen ver boven de inspectienorm (85%) voor het fundamenteel niveau. Deze prestatie overtreft zowel het landelijk gemiddelde (96.4%) als regionale benchmarks. Het onderstreept het belang van de door de school gehanteerde 'doorgaande leerlijnen' en wekelijkse voortgangsanalyses.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Basisschool Prins Willem Alexander behaalt met 61.9% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 50.1% voor het streefniveau (regio: 61.13%). Dit benadrukt effectieve differentiatie, mede mogelijk gemaakt door kleinere groepen. De score ligt 1.2%-punt hoger dan vergelijkbare scholen met een vergelijkbare schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In 2022-2023 ontving 42.86% van de leerlingen een VMBO-k-advies, ruim boven regionale vergelijking (9.17%). Het aandeel HAVO-advies (28.57%) ligt 12%-punt hoger dan vergelijkbare scholen. Opvallend is de afwezigheid van VWO-adviezen, tegenover 18.6% landelijk. De combinatie van individuele aandacht en praktijkgericht onderwijs spiegelt zich in deze adviesverdeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexander Eext | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de vorderingen gedurende de gehele schoolloopbaan systematisch in de gaten door met regelmaat te toetsen waar een kind staat. Indien nodig kan de leerkracht of intern begeleider ingrijpen. Alle leerkrachten houden een interne rapportage per leerling bij. Als er sprake is van regelmatig voorkomende problemen of opvallende prestaties kan de leerkracht/onderwijsassistent individuele hulp geven. De leerkracht en intern begeleider volgen de vorderingen van de leerlingen op drie manieren: - methode gebonden toetsen - methode onafhankelijke toetsen - observaties De toetsresultaten worden bijgehouden in Parnassys. De zorgstructuur op onze school is zo ingericht dat er tijdig interventies kunnen worden gepleegd. Dit doen we op de volgende manier: - leerlingvolgsysteem - verslaglegging - bespreking met de intern begeleider - bespreking met ouders Om de zorg binnen de school goed te organiseren, beschikt de PWA over een intern begeleider. De intern begeleider kan gebruik maken van de expertise van het PET (PrimAH Expertise Team). Daarnaast maakt onze school deel uit van een regionaal samenwerkingsverband, waarin openbare scholen en speciaal onderwijs samenwerken om vanuit een zo breed mogelijk perspectief naar kinderen te kunnen kijken. Zo profiteren we van elkaars ervaring en expertise en waar nodig kunnen we kinderen onderling verwijzen, zodat ieder kind zo goedmogelijk terechtkomt en het soort onderwijs krijgt dat het beste bij hem/haar past.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van eigenaarschap gestimuleerd om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens. LEES MINDER
Samen zijn en veilig
Vertrouwen en respect
Aandacht
Wat is de werkwijze van Basisschool Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Prins Willem Alexander werkt wekelijks in elke groep met de methode "Vreedzaam", een methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. "Vreedzaam" biedt een doordacht programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. De methode sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Om de sociale en fysieke veiligheid van de leerlingen te meten, wordt de vragenlijst van Vensters gehanteerd. Als hieruit blijkt dat actie nodig is, wordt dit ondernomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.