Basisschool Prins Willem Alexander
Nieuwe Steeg 6
4266 EH Eethen

Schoolweging

Schoolweging
29.62
Spreiding
5.51

De schoolweging van Prins Willem Alexander Eethen is 29,62 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,05% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,86% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 33,34% vmbo-adviezen versus 41,67% havo/vwo-adviezen. Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-advies (41,67%) vergeleken met vergelijkbare scholen (27,27%). De praktische leerweg blijft beperkt tot 16,67%, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Willem Alexander EethenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij kennen op school de volgende instrumenten om de resultaten van de leerlingen te meten: De toetsen (proefwerken) aan het eind van een leerstofblok (methode gebonden toetsen) De landelijk genormeerde LVS-toetsen (IEP), groep 1 tot en met 8 Advies en toelating voortgezet onderwijs De toetsen (proefwerken) aan het eind van een leerstofblok (methode gebonden toetsen) Aan het eind van een hoofdstuk laten de kinderen zien in hoeverre ze de leerstof begrijpen: een toets dus. Over het algemeen gebruiken we de 80%-norm: 80% van de vragen moet goed beantwoord zijn om voldoende te scoren. Norm en waardering van zowel de checklists, als de toetsen (proefwerken) zijn gerelateerd aan de norm van de schrijver van de leerstof en dus moeilijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld andere scholen. Presentaties en boekenbeurten worden ook beoordeeld. LVS-toetsen Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. Wij gebruiken vanaf 2023-2024 het IEP leerlingvolgsysteem in groep 1 t/m 8. Op onze school zijn de volgende toetsen ingevoerd: Taal onder het vak taal valt: technisch lezen, taalverzorging (spelling), lezen, schrijven en woordenschat Rekenen onder het vak rekenen valt: getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen Het IEP LVS bevat naast de hoofdtoetsen ook hart- en handeninstrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen Naast het IEP-LVS maken we ook gebruik van de volgende toetsen: Drempelonderzoek (groep 7) Doorstroomtoets basisonderwijs (groep 8) IEP De leerkrachten monitoren de leerlingen m.b.v. de methodetoetsen (middellange termijn), IEP-toetsen (lange termijn) en eigen observatie tijdens de lessen (korte termijn). Korte termijn: observatie door de leerkracht, data worden genoteerd in de weekplanning. Middellange termijn: methodetoetsen, data worden verzameld in een analyseformulier en uitgewerkt in de weekplanning. Lange termijn: Leerlingen die zich niet voldoende ontwikkelen op IEP worden geclusterd op leerdoel of manier van leren en krijgen uitbreiding van onderwijstijd. Deze evaluaties op ons onderwijs vinden twee keer per jaar plaats, op momenten waarop het gehele team aanwezig is, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of studiedag. Periodiek worden de resultaten met de groepsleerkracht doorgesproken. We nemen de onderdelen waarop leerlingen uitvallen op in onze weekplanning. Dit wordt genoteerd zodat hier later op teruggekomen kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36,36% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit contrast vraagt om aandacht, mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge spreiding in schoolweging (5,51). Wel scoort 63,64% op adviesniveau, in lijn met vergelijkbare scholen.

Sociale ontwikkeling

De Prins Willem Alexanderschool is een kleinschalige school waar we het belangrijk vinden om het samen prettig en fijn te hebben. Een veilig klimaat is hierbij essentieel. Om tot een veilig klimaat te komen is vertrouwen een belangrijke pijler. We leren kinderen wat vertrouwen is en hoe je daarmee omgaat, dat je jezelf mag zijn in je unieke eigen persoon. We leren de kinderen zich vanuit een nieuwsgierige en open houding te ontwikkelen en geven ze mee dat ze vrij zijn hun eigen talent te ontwikkelen. We gaan ervan uit dat ieder kind drie prominente behoeftes heeft: Behoefte aan autonomie: "Ik kan het zelf" Behoefte aan relatie: "Ik doe het niet alleen" Behoefte aan competentie: "Ik weet, dat ik het kan" We vinden samenwerking met alle betrokkenen rondom het kind belangrijk: Kind, ouders en leerkrachten. We creëren met elkaar een prettige en veilige omgeving waarin het kind zich optimaal kan ontplooien. LEES MINDER

Sociale veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt de Kanjertraining als methode om goed om te gaan met jezelf en de ander. Dit is zichtbaar in het gebouw en tijdens de lessen. De werkwijze is gebaseerd op de vijf basisregels van de Kanjertraining: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, We werken samen, We hebben plezier, We doen mee.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Prins Willem Alexander?

Basisschool Prins Willem Alexander gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.