Basisschool de Driesprong
Meester Gerritsweg 5
8347 JP Eesveen

Schoolweging

Schoolweging
29.32
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Driesprong Eesveen is 29,32 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de kwaliteit van het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de inspectienorm (47,1%). Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op de capaciteiten van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2021-2022 kregen leerlingen adviezen variërend van VMBO-T (25%), HAVO (37,5%) tot VWO (37,5%). De focus ligt op theoretische leerwegen, vergelijkbaar met regionale trends. Recente jaren tonen beperkte data door het kleine aantal groep 8-leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Driesprong EesveenGemeente AmsterdamNederland
199.72199.71

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgens de wet op het basisonderwijs moet de school zorgen voor ‘een ononderbroken ontwikkeling van ieder kind’. De vorderingen en de prestaties van alle leerlingen worden goed gevolgd en bijgehouden. In de onderbouw wordt niet getoetst. Wij volgen de leerlingen in deze groepen door kinderen goed te observeren en te monitoren. Wij vinden het belangrijk de kinderen het vertrouwen te geven in zichzelf. In de midden- en bovenbouw worden er naast observaties en methodetoetsen ook een paar Cito-toetsen afgenomen. De leerkrachten kunnen door de observaties en de toetsen een goed beeld van de ontwikkeling van elk kind krijgen. Alle gegevens worden bijgehouden en besproken in een leerlingbespreking met het team en IB’er. Wij werken als school veel samen in verschillende netwerken.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Het lage percentage zittenblijvers (meestal 0%) en de hoge scores op fundamenteel niveau suggereren dat leerlingen goed worden voorbereid. De school hanteert een 'preventief zorgmodel', zoals beschreven in hun beleid.

Sociale ontwikkeling

De Driesprong is een school waar binnen een veilig leerklimaat gewerkt wordt aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. Het omgaan met klasgenoten en schoolgenoten biedt leerlingen de mogelijkheid om sociale vaardigheden te oefenen, zichzelf en de ander te kennen. De kans om successen te behalen en fouten te maken, is hierbij leidend. LEES MINDER

vertrouwen

samen

groei

Wat is de werkwijze van Basisschool de Driesprong voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Driesprong werkt schoolbreed met de Kanjertraining, in combinatie met KanVas als leerlingvolgsysteem. Ouders worden betrokken door middel van een ouderavond en informatie in het weekbericht van de leerkracht en de maandelijkse nieuwsbrief. Hierdoor kunnen ouders de Kanjertraining ook thuis inzetten en met hun kind praten over de werkwijze. De Kanjertraining biedt kinderen mogelijkheden en oefening om sociaal vaardig te worden. Voor meer informatie: kanjertraining.nl

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Driesprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Driesprong gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Driesprong?

Basisschool de Driesprong gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.