RK Basisschool C. van Leeuwen

De resultaten van RK Basisschool C. van Leeuwen in Eerbeek

Current section: resultaten
H.A. Lorentzstraat 1
6961 XK Eerbeek

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool C. van Leeuwen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van RK Basisschool C. van Leeuwen

Schoolweging
31.29
Spreiding
6.02

De schoolweging van C v Leeuwen is 31,29 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past RK Basisschool C. van Leeuwen bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool C. van Leeuwen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

93.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95.2%), duidelijk boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, ondanks een relatief hoge schoolweging. De school zet hierbij in op taal- en rekenverbetertrajecten, zoals vermeld in het jaarverslag.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 55.4%). Dit is ruim boven de inspectienorm van 43.5%, wat aantoont dat de school effectief differentieert. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt hieraan bij, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31.29).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool C. van Leeuwen?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (11.5% vs. 1.01% regio), maar ook een significant aandeel havo/vwo-adviezen (15.4% vs. 10.9% regio). Deze tweezijdige focus weerspiegelt zowel de complexe leerlingenpopulatie als de ambitie om talent te ontwikkelen. Het lage percentage vwo-adviezen (3.85% vs. 18.6% landelijk) vraagt om aandacht in het kader van kansengelijkheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsC v LeeuwenGemeente AmsterdamNederland
LIB178.04178.85175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen ons onderwijs speelt evalueren een belangrijke rol. Wij maken gebruik van diverse informatiebronnen, zoals observaties en methodegebonden toetsen. Daarnaast maken we op gezette tijden gebruik van methode-onafhankelijke toetsen (Cito leerling in beeld leerlingvolgsysteem). De resultaten van deze toetsen kunt u ook vinden op de rapporten. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling. De C. van Leeuwen is transparant en open over de resultaten. Daarom vindt u informatie en cijfers over onze school op scholenopdekaart.nl. Op deze website kunt u onze school vergelijken met andere scholen en het landelijk gemiddelde. Instroomgegevens Wanneer een kind als 4-jarige (of op een later moment, bijvoorbeeld door een verhuizing) onze school binnenkomt, beschikken wij meestal over onvoldoende informatie. Wij kiezen er nadrukkelijk voor om met elke ouder een intakegesprek te voeren. We vragen ouders ook om het intakeformulier in te vullen. Doel hiervan is enerzijds meer kennis over de leerling te vergaren, anderzijds een optimaal uitgangspunt te creëren om goed te kunnen begeleiden. Cito-tussenresultaten Onze school heeft iedere leerling goed in beeld. Naast observaties en methodegebonden toetsen nemen wij vanaf groep 3 twee keer per schooljaar methode onafhankelijke toetsen af van Leerling in Beeld. De gegevens die deze toetsen opleveren analyseren wij en geeft ons inzicht wat al goed gaat, waar nog extra in geoefend moet worden en in de onderwijsbehoefte van elke leerling. Dit wordt geborgd in onze groepsoverzichten.

Zitten de oud-leerlingen van RK Basisschool C. van Leeuwen in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35.7% presteert boven advies (regio: 25.3%), wat de kwaliteit van advisering bevestigt. Het relatief hoge percentage onder advies (17.9% vs. 11.8% landelijk) hangt mogelijk samen met doorstroomproblematiek bij praktijkgerichte routes. Het beleid om schooladvies en Doorstroomtoets beter op elkaar af te stemmen, wordt hiermee onderbouwd.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen op onze school zich veilig voelen op onze school. Als leerlingen zich veilig voelen, komen ze pas tot leren. Verder vinden wij het belangrijk dat leerlingen hoe ze om moeten gaan met een situatie waarin ze zich niet fijn voelen. De methodiek van de Kanjertraining helpt ons daarbij en geeft de leerlingen handvatten. De kanjertraining: Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. Wij vinden sociale veiligheid belangrijk en willen een prettig schoolklimaat voor kinderen stimuleren. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Kinderen leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Zie verder ook het kopje Veiligheid op school. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Rust en structuur

Wat is de werkwijze van RK Basisschool C. van Leeuwen voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool C. van Leeuwen gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotionele ontwikkeling en als anti-pestprogramma. Leerlingen leren sociale vaardigheden en conflictoplossing. De school observeert het welbevinden van leerlingen en gebruikt het volgsysteem KanVAS. Er is aandacht voor een sociaal-veilige omgeving, en het welbevinden wordt besproken met ouders. De resultaten van onderzoeken uit de PO-raad, worden gepubliceerd op scholenopdekaart.nl

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool C. van Leeuwen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool C. van Leeuwen gebruikt Kanvas en Mijn kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool C. van Leeuwen?

RK Basisschool C. van Leeuwen gebruikt de Kanjertraining en incidenteel Rots en Watertraining voor sociaal-emotioneel leren.