OBS Villa60
Schoolstraat 60
7211 BD Eefde

Schoolweging

Schoolweging
31.03
Spreiding
5.46

De schoolweging van Villa60 is 31,03 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit. Opvallend is dat dit percentage consistent blijft, zelfs bij fluctuerende leerlingenaantallen. De school scoort hier iets lager dan vergelijkbare scholen (95,2%), mogelijk door de bredere niveauspread.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit laat zien dat Villa60, ondanks een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,03), meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen twee kanten: 30% vwo-advies (ruim boven regio’s 18,6%) tegenover 15% vmbo-b/k. Dit duidt op sterke differentiatie. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge schoolweging, waarbij Villa60 zowel talentontwikkeling als basisondersteuning biedt. Havo/vwo-combinaties (15%) benadrukken de doorstroomfocus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVilla60Gemeente AmsterdamNederland
LIB176.1175.23173.07

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Villa60 hanteert het Cito leerlingvolgsysteem. Twee keer per schooljaar maken de leerlingen toetsen om het ontwikkelingsniveau te bepalen voor de vakken Rekenen&Wiskunde, Taal, Begrijpend lezen, Technisch lezen en Spelling. De resultaten worden geanalyseerd om daar waar nodig wordt het onderwijsprogramma voor de leerling of een groep leerlingen aangepast. Daarnaast kan de school met de toetsresultaten controleren of de opbrengsten voldoende zijn in vergelijking tot de landelijk normen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (20% vs. 11,81% landelijk). Mogelijk houdt de school rekening met de complexere populatie door voorzichtiger te adviseren. Toch slaagt 70% erin op adviesniveau te presteren, wat aansluit bij de gedetailleerde adviseringstrajecten (o.a. niet-cognitieve vaardigheden en oudergesprekken).

Sociale ontwikkeling

Hoe werkt Villa60 aan de sociale opbrengsten Wij vinden het belangrijk dat: kinderen zich bij ons op school thuis voelen met plezier naar school gaan en zichzelf zijn kinderen talenten ontwikkelen kinderen straks volwaardig meedraaien in de maatschappij. kinderen werken in een leerklimaat waarin vrijheid en verantwoordelijkheid samengaan, gebonden aan afspraken en regels. kinderen leren in een veilige leeromgeving er gewerkt wordt met duidelijke afspraken volgens normen en waarden er structureel aandacht besteed wordt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. (o.a. door de Kanjertraining) er een goede samenwerking tussen schoolleiding, leraren, kinderen en ouders is. Een goede school maak je samen! LEES MINDER

Laat zien wie je bent

Kanjertraining

Eigen verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van OBS Villa60 voor sociale ontwikkeling?

OBS Villa60 werkt met de Kanjertraining, een programma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het doel is het zelfvertrouwen vergroten en beter omgaan met sociale situaties en gevoelens. Kinderen leren verschillende manieren van reageren. Onderwerpen zijn gespreksvaardigheid, interesse tonen, een mening durven geven, stoppen met treiteren, zelfvertrouwen, trots zijn en uit de slachtofferrol stappen. De school werkt met 5 kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Villa60 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Villa60 gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Villa60?

OBS Villa60 gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.