
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Eede is 33,58 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. De score ligt zelfs iets boven het landelijk gemiddelde (93,9%), opmerkelijk gezien de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 38,6%, net onder de inspectienorm van 38,7%. Dit komt overeen met verwachtingen gezien de leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50,2%, wat mogelijk wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere doelen bij deze groep leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn opvallend evenwichtig verdeeld: praktijkonderwijs, vmbo en havo elk 20%. Dit contrasteert met regioscholen waar vmbo-(g)t (16,5%) en havo (16,1%) domineren. De relatief hoge praktijkadviezen (20% vs. 1% regio) sluiten aan op de individuele benadering uit het schoolconcept. De afwezigheid van vwo-adviezen wijst mogelijk op beperkte doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Eede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.5 | 175.23 | 170.12 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De onderwijsbehoeftes van de leerling staan centraal. Op onze school wordt er handelingsgericht gewerkt. Dit is een systematische manier van werken waarbij het onderwijsaanbod afgestemd wordt op de onderwijsbehoeftes en de basisbehoeftes van het kind. Hierbij is de afstemming met de omgeving van groot belang. Ieder half jaar vindt er een bespreking plaats waar alle tussenresultaten worden besproken. Dit gaat niet alleen om alle data die verzameld zijn, maar de data moeten ook geanalyseerd worden. De resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau besproken. Wanneer deze data geanalyseerd wordt, worden hier doelen aan verbonden om het onderwijsleerproces te verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan landelijk (11,8%). Geen enkele leerling stroomt door boven advies, tegen 25% nationaal. Deze cijfers roepen vragen op over de zorgvuldigheid van advisering of begeleiding in het VO. De school benadrukt wel een 'zorgvuldige afweging' in hun proces.
Sociale ontwikkeling
In ons veiligheidsplan worden alle afspraken betreffende de veiligheid op school en ook voor binnen- en buitenschoolse activiteiten bij elkaar gebracht. Wat verstaan we onder een veilige school? Sleutelwoorden daarin zijn bescherming, weerbaarheid en verantwoordelijkheid. Kinderen zijn zowel fysiek als mentaal kwetsbaar. Het is aan de school om aldaar een leefomgeving te creëren die veilig is voor kinderen. De school gaat vooral uit van preventieve maatregelingen. De school beseft ook dat het onmogelijk is om elk risico en gevaar uit te sluiten of voor te zijn. Daarom moet zij de leerlingen ook leren omgaan met risico’s en gevaren. We denken dan aan zaken zoals ontwikkeling van mondigheid, weerbaarheid en kritisch vermogen. De kinderen zijn ook, passend bij hun leeftijd, zelf verantwoordelijk voor hun eigen en andermans veiligheid. We denken dan aan zaken zoals omgaan met schoolregels, sociaal gedrag, empathie e.d. Ook wordt verwezen naar beleidsstukken en protocollen die gemaakt zijn in het kader van de sociale veiligheid van alle betrokkenen. Het doel van het sociaal veiligheidsbeleid is dat alle betrokkenen:zich op school veilig kunnen voelen;hun verantwoordelijkheid kennen als het gaat om veiligheid; op de hoogte zijn van de afspraken rondom dit onderwerp;weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Gezamenlijk proberen we de sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers te waarborgen. LEES MINDER
samenwerken
verantwoordelijkheid
veiligheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door het schooljaar te beginnen met de 'gouden weken', waarbij de schoolregels worden herhaald. De hoofdregels zijn aardig zijn voor elkaar, goed zorgen voor spullen en vragen om te stoppen bij hinder. Deze regels zijn zichtbaar in de hal. Ook klassenregels en pleinregels worden besproken en zijn zichtbaar in de klas. Er wordt aandacht besteed aan groepsvorming door middel van spelletjes en gesprekken, en de sociaal-emotionele methode Kwink wordt gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jozef gebruikt Kijk! en Kind in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.