Protestants Christelijke Basisschool de Brugge
Wilsondreef 45
6716 DN Ede

Schoolweging

Schoolweging
29.23
Spreiding
5.95

De schoolweging van De Brugge is 29,23 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,74% score ruim boven de landelijke norm van 85% laat de school zien dat vrijwel alle leerlingen het basisniveau beheersen. Dit is 0,6% lager dan vergelijkbare scholen, maar blijft indrukwekkend gegeven de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 52,84% een score boven de eigen signaleringswaarde van 48,6% voor het streefniveau. Dit toont dat ruim de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t advies (44,12% vs. 16,45% regio). Het aandeel vwo-advies (11,76%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde (18,61%). Praktijkonderwijs komt met 1,01% overeen met de regionale prevalentie. De school profileert zich hiermee als brede brug naar middelbaar onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BruggeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.5175.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per schooljaar evalueert de school met het hele team de resultaten van de midden- en eindtoetsen van alle groepen. Er wordt gekeken naar doorgaande lijnen, afwijkingen in doorgaande lijn naar boven en beneden, verschil tussen parallelgroepen en andere opvallende zaken. Op een professionele manier wordt de ontwikkeling van de individuele kinderen en van de groepen bekeken op basis van de ambitieuze opbrengstdoelen die de school heeft opgesteld. De resultaten van de observaties, methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen worden verwerkt in een groepsplan. De onderwijsbehoefte van de leerling staat daarbij centraal. Twee keer per jaar wordt het rapport uitgereikt aan de leerlingen. Er zijn meerdere gespreksmomenten gepland in de jaarkalender om ouders te informeren over de ontwikkeling van hun kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan landelijk (11,81%). De 28,21% die boven advies presteert, onderstreept het realistische adviesbeleid. Dit past bij de beschreven 'ontwikkelingsgerichte monitoring' in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We werken met het programma Vreedzaam: een compleet programma voor basisscholen waarin sociale competentie en democratisch burgerschap aan bod komen. Het beschouwt de school als een oefenplaats en leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en zij staan open voor de verschillen tussen mensen. Vreedzaam zal voor De Brugge nog meer verdieping aanbrengen in de school- en klasculturen. In het programma van Vreedzaam krijgen kinderen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en ook in de omgeving van de school. Zij krijgen een stem: ze denken mee over hun omgeving en nemen daarvoor verantwoordelijkheid. Zo leren de kinderen vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving: de klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. In schooljaar 20245-2025 starten we een proef met het sociaal-emotioneel leerling volgsysteem van Leerling in beeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. Het team volgt indien nodig een nascholing om het programma goed te kunnen gebruiken en invullen. LEES MINDER

Open staan voor verschillen

Verantwoordelijkheid nemen

Democratisch besluiten nemen

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Protestants Christelijke Basisschool de Brugge zijn vastgesteld door het team tijdens studiedagen. De werkwijze en methoden vloeien voort uit de geformuleerde visie en kernwaarden, die zijn uitgewerkt in het schoolplan en de schoolgids. De leerkrachten werken vanuit deze visie en kernwaarden. De sociale opbrengsten worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig worden extra lessen Vreedzaam gegeven of andere middelen of hulp ingezet.

Welke registratievormen gebruikt Protestants Christelijke Basisschool de Brugge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool de Brugge gebruikt de volgende registratievormen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), DUO Leerlingenenquete, Leerling in Beeld.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool de Brugge?

Protestants Christelijke Basisschool de Brugge gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.