
Schoolweging
De schoolweging van Uniek Ede is 35,15 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, voldoende boven de landelijke norm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere populatie (schoolweging 35,15 vs 29,77 landelijk).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 34,3% maar onder het regionale gemiddelde van 47,6%. Dit weerspiegelt de combinatie van leerlingambities en onderwijsaanbod, waarbij extra aandacht voor differentiatie noodzakelijk blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 12,5% praktijkonderwijs (vergeleken 1,01% regio) versus 31,25% havo/vwo-combinaties. De sterke focus op vmbo-b/-k (37,5% gezamenlijk) sluit aan op de leerlingenpopulatie met een hogere ondersteuningsbehoefte. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vwo-adviezen (18,6%) vaker voorkomen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Uniek Ede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.83 | 175.23 | 171.33 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Toch presteert 18,75% boven advies, wat het belang van intensieve begeleiding (zoals vermeld in het ondersteuningsprofiel) onderstreept. De school zet hierbij in op vroegtijdige signalering.
Sociale ontwikkeling
Als openbare basisschool is het belangrijk dat kinderen van verschillende afkomst, religieuze achtergrond en uit verschillende culturen weten dat ze welkom zijn op OBS Uniek. De school helpt de kinderen elkaar te leren begrijpen en accepteren. Samen spelen, samen leren en samen opgroeien in een veilig pedagogisch klimaat dragen bij aan het gevoel ertoe te doen. De onderwijsbehoeften van kinderen vormen het uitgangspunt voor het onderwijs op OBS Uniek. Denken in onderwijsbehoeften is denken in kansen voor elk kind. Leerkrachten bieden onderwijs aan in ‘de zone van de naaste ontwikkeling’ met instructies en verwerkingen die passen bij de leerstijl en ontwikkeling van het specifieke kind. Plezier in en motivatie om te leren ontstaat wanneer kinderen ervaren dat hun sociale omgeving hen alle kansen biedt, zij zelf keuzes mogen maken en de aangeboden of zelfgekozen leerstof of leerweg als zinvol wordt ervaren. LEES MINDER
Een veilig pedagogisch klimaat
Samen leren en samen werken
Open en transparant
Hoe werkt OBS Uniek aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS Uniek realiseert haar visie op sociale ontwikkeling door middel van heterogeen onderwijs, leerlingen die experimenteren met leerstijlen, de Kanjertraining en ambitiegesprekken.
Welke registratievormen gebruikt OBS Uniek om de sociale ontwikkeling te volgen?
OBS Uniek gebruikt Kanvas om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren.
Welke methode(s) gebruikt OBS Uniek voor sociaal-emotioneel leren?
OBS Uniek maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.