De Kleine Prins
Balgzand 4
6718 MJ Ede

Schoolweging

Schoolweging
27.55
Spreiding
5.67

De schoolweging van De Vuursteen Ede is 27,55 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.58% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt net onder het landelijk vergelijkingscijfer (96.37%), maar ruim boven de inspectienorm van 85%, wat consistentie in basiskwaliteit aantoont.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 59.86% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (60.51%), benadrukt het de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 30.56% vmbo-(g)t en 25% vwo-advies (vs. 16.45% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is de lage uitstroom naar praktijkonderwijs (0%), wat past bij een onderwijsvisie gericht op cognitieve ontwikkeling. De brede adviesrange onderstreept differentiatiecapaciteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vuursteen EdeGemeente AmsterdamNederland
LIB177.62175.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Kleine Prins willen wij ieder kind zoveel mogelijk kansen bieden, maar het onderwijsleerproces verloopt niet voor ieder kind hetzelfde. Ieder kind heeft zijn eigen onderwijsbehoefte. Zo leert het ene kind redelijk zelfstandig op het groepsniveau, terwijl een ander kind extra begeleiding nodig heeft. Van alle kinderen houden we de ontwikkeling nauwlettend in de gaten. Tijdens dit proces verzamelen wij een aantal gegevens via observaties, toetsen en door middel van ons leerlingvolgsysteem. Alle leerling- en voortgangsgegevens worden opgeslagen binnen ons administratiesysteem ParnasSys. Gedurende een schooljaar nemen wij observeren wij kinderen en nemen toetsen af. We gebruiken hierbij verschillende systemen die onderling een duidelijke samenhang hebben. Daarnaast werken wij met Focus PO waarin wij nauwlettend de schoolresultaten en de groepsresultaten kunnen volgen. Leerlijnen jonge kind In de onderbouw observeren de stamgroepleiders op vele gebieden de ontwikkeling van uw kind me behulp van De Leerlijnen Jonge Kind. Hierdoor brengt de stamgroepleider de ontwikkeling in kaart. Denk hierbij aan speel- en werkgedrag, motorische ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling en beginnende gecijferdheid. Daarnaast wordt op vaste meetmomenten in groep 1/2 gescreend op risicofactoren in het voorbereidende lezen. Ok de sociale-emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht. Dit doen we voor groep 1-2 in Parnassys middels de leerlijn SEO. Toetsen Bij alle kinderen van groep 3 tot en met 8 worden methode gebonden toetsen én Cito-toetsen afgenomen. De toets- en observatiegegevens slaan we op in ons schooladministratiesysteem ParnaSys. De methode-toetsen geven de leerkracht een beeld of de recent behandelde leerstof wordt beheerst en of er nog herhaling nodig is. Cito-toetsen worden ook wel LIB-toetsen genoemd. Voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde nemen we LIB-toetsen af. LIB staat voor Leerling in Beeld. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen (in januari en in juni) bij alle kinderen. Zij hebben een zowel een evaluerende als een signalerende functie. Wij gebruiken Leerling in Beeld om de kinderen vanaf groep 3 individueel te volgen, om te zien of de ontwikkeling naar verwachting verloopt. Dat doen we ook op groeps- en op schoolniveau. Door hier op verschillende niveaus naar te kijken, nemen we namelijk ook ons onderwijs ieder half jaar onder de loep. Daardoor kunnen we ons beleid hierop afstemmen, zodat we behalve de kinderen ook onszelf ontwikkelen. Voor de kleuters hebben we de keuze gemaakt geen Cito-toetsen af te nemen. Wij geven er de voorkeur aan hun ontwikkeling te volgen door middel van observaties. Soms kiezen we ervoor toch een toets af te nemen, bijvoorbeeld als we meer gegevens nodig hebben voor de aanvraag van een onderzoek. Dit gaat altijd in overleg met de stamgroepleider, de kwaliteitscoördinator en de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 45% boven advies uitkomt (vs. 25.27% gemiddeld). Deze cijfers reflecteren een doordacht adviesproces en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een Jenaplanschool met acht stamgroepen. Op een Jenaplanschool kijken we naar het kind in zijn geheel. Dat betekent dat er naast de cognitieve ontwikkeling (het leren lezen, rekenen, schrijven) ook ruimte is voor de creatieve en sociale ontwikkeling van een kind. Daarnaast is er oog voor de wereld waarin wij leven en de mensen om ons heen. De kinderen zullen een beroep moeten kunnen doen op uiteenlopende vaardigheden. Binnen ons lesprogramma is deze diversiteit terug te zien. LEES MINDER

Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor de ander

Zorg goed voor het andere

Wat is de werkwijze van De Kleine Prins voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Kleine Prins sluiten aan bij de kernkwaliteiten van het Jenaplanonderwijs: het kind in relatie met zichzelf, het kind in relatie met de ander en het kind in relatie met de wereld. Het kind staat hierbij centraal.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kleine Prins om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kleine Prins gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kleine Prins?

De Kleine Prins gebruikt de 'Coole Kikker' methode voor sociaal-emotioneel leren.